از خلبان علی اکبر شیرودی به مسئولان ایرانی

از: خلبان علی اکبر شیرودی
به: فرمانده پایگاه هوانیروز کرمانشاه
موضوع: گزارش
اینجانب که خلبان پایگاه هوانیروز کرمانشاه می‌باشم و تاکنون برای احیای اسلام و حفظ مملکت اسلامی در کلیه جنگ‌ها شرکت نموده‌ام، منظوری جز پیروزی اسلام نداشته و به دستور رهبر عزیزم به جنگ رفته‌ام. لذا تقاضا دارم درجه تشویقی که به اینجانب داده‌اند، پس گرفته و مرا به درجه ستوانیار سومی که بوده‌ام، برگردانید. در صورت امکان، امر به رسیدگی این درخواست بفرمایید.


با تقدیم احترامات نظامی
خلبان علی اکبر شیرودی
9/7/1359".
باور بفرمایید دیروز کاملاً اتفاقی وقتی لای یکی از کتاب‌های موجود در قفسه کتابخانه را گشودم. این نامه چندخطی از شهید شیرودی به دستم رسید. نامه‌ای که علاوه بر متن اثرگذار، تاریخ به روز آن هم تعجب برانگیز شده است. همان خلبان تیزپرواز آسمان ایران که از لحظه حمله دشمن به ایران ساعتی از دفاع مقدس فاصله نگرفت و چنان جنگید که شهید دکتر چمران او را «ستاره درخشان جنگ کردستان» نامید و شهید تیمسار فلاحی او را «ناجی غرب و فاتح گردنه‌ها» خواند.
واژه، واژه نامه شهید شیرودی درس از خودگذشتگی، ایثار و کار صرفاً برای خدا و کمک به اسلام، کشور و مردم است. نامه را بخوانید! او اگر ذره‌ای حب مال، مقام و شهرت داشت این نامه را نمی‌نوشت. او اصلاً به مادیات چه از نوع پول و چه درجه نظامی و چه بسا موقعیت نظامی به هیچ وجه توجهی نداشت که به مجرد مشاهده «درجه تشویقی» دست به قلم شد آن درجه تشویقی را پس فرستاد تا هیچ خللی در اراده‌اش برای خدمت صرفاً برای خدا در جمهوری اسلامی به وجود نیاید.
او آن روز چنین کرد که کار او و یاد و حماسه او برای همیشه در تاریخ کشور ماندگار خواهد شد.
چقدر خوب است در این دوره که جنگ اقتصادی شدیدی بر کشور تحمیل شده، بیش از همه مسئولان و مدیران کشور از افزایش حقوق و بخشی از مزایای دریافتی در پست و مسئولیت خود به یاد شهدایی همچون شیرودی و کشوری بگذرند. و در راستای فرهنگ سازی فقط برای رضای خدا با شجاعت اعلام کنند برای اسلام و ایران از دریافت حقوق و مزایای خود می‌گذرند و آن را - به هرحسابی که خودشان صلاح می‌دانند - برای کمک به مردمی که در این وانفسای مشکلات اقتصادی دچار مشکل شده‌اند، هدیه می‌نمایند.
شهید خلبان علی اکبر قربان شیرودی در دی‌ماه 1334 در روستای بالا شیرود از توابع شهرستان تنکابن در خانواده‌ای کشاورز و متدین دیده به جهان گشود. وی پس از گذراندن سال سوم متوسطه در زادگاه خویش، برای ادامه تحصیل راهی تهران شد و همراه با کار به تحصیل خود ادامه داد. شهید شیرودی با اتمام تحصیلات متوسطه در سال 1351 وارد ارتش شد و دوره مقدماتی خلبانی را در تهران به پایان رساند. سپس دوره هلی‌کوپتری کبرا را در پادگان اصفهان گذراند و با درجه ستوانیاری فارغ‌التحصیل شد.
وی پس از سه سال خدمت در ارتش به کرمانشاه رفت و با شهید خلبان احمد کشوری آشنا شد. شهید شیرودی از ارتشیانی بود که با اوج‌گیری جریانات انقلاب اسلامی به صفوف راهپیمایان پیوست و به دستور حضرت امام خمینی مبنی بر فرار سربازان از پادگان‌ها، او نیز خارج شد. پس از خروج از پادگان درصدد تشکیل گروهی چریکی برآمد و با تعدادی از دوستانش در کرمانشاه در این زمینه اقدام کرد تا اینکه امام (ره) به میهن بازگشتند و انقلاب به پیروزی رسید.
شهید شیرودی که در جریانات پیروزی انقلاب با پیشمرگان کرد مسلمان همکاری کرده بود، با تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به سپاه غرب کشور پیوست. وی که با شروع جنگ تحمیلی در 31 شهریور 1359 به منطقه کرمانشاه رهسپار شده بود در جریان یکی از ماموریت‌های خود با سرپیچی از فرمان بنی‌صدر مبنی بر تخلیه پادگان و انهدام انبار مهمات منطقه، به همراه دو خلبان همفکر خود و با دو هلیکوپتری که در اختیار داشتند، در طول 12 ساعت پرواز بی‌نهایت حساس و خطرناک که وی به عنوان تنها موشک اندازپیشاپیش دو خلبان دیگربه قلب دشمن یورش برد، توانست مهمات دشمن رادرهم کوبیده وخسارات سنگینی بر دشمن وارد آورد.
شجاعت و ابتکار عمل این شهید نه‌تنها در سراسر کشور، بلکه در تمام خبرگزاری‌های مهم جهان منعکس شد. بنی‌صدر برای حفظ ظاهر دو هفته بعد به او ارتقاء درجه داد، اما وی درجه تشویقی را نپذیرفت وتنها خواسته‌اش را دیدار با حضرت امام و بیان کارشکنی‌های بنی‌صدر و بی‌تفاوتی برخی از فرماندهان اعلام کرد.
با اوج گیری جنگ کردستان شهید شیرودی و چند تن دیگر از خلبانان وارد جنگ شدند. وی در عملیاتهای پروازی خود تلفات سنگینی را به نیروها و تجهیزات دشمن در نقاط استراتژیکی غرب کشور وارد کرد. در 13 دی‌ماه 1359 وقتی خیانت‌های آشکار بنی‌صدر را دید به افشاگری پرداخت و از شنوندگان سخنانش خواست با ایمان و اسلحه و چنگ و دندان از میهن اسلامی دفاع کنند. در همین ایام شهید علی اکبر شیرودی را به خاطر بازپس‌گیری ارتفاعات بازی دراز بازداشت تنبیهی کردند و در واکنش به این مساله روحانیون متعهد و اعضای سپاه کرمانشاه مراتب ناراحتی خود را در اسرع وقت به اطلاع اعضای شورای عالی دفاع از جمله آقایان خامنه‌ای و هاشمی رفسنجانی رساندند و حکم بازداشت وی منتفی شد.
شهید شیرودی بالاترین ساعت پرواز در جنگ را در جهان داشت و با بیش از 40 بار سانحه و بیش از 300 مورد اصابت گلوله به هلی کوپترش، باز سرسختانه می‌جنگید. شهید شیرودی پس از چند هزار ماموریت هوایی و انجام بالاترین پروازهای جنگی در دنیا و نجات یافتن از 360 خطر مرگ سرانجام در آخرین عملیات پروازی خود (8 اردیبهشت 1360) در منطقه بازی دراز، هنگامی که عراق لشکری زرهی با 250 تانک و با پشتیبانی توپخانه و خمپاره انداز و چند فروند جنگنده روسی و فرانسوی، برای بازپس گیری ارتفاعات «بازی دراز» به سوی سر پل ذهاب گسیل داشته بود، به مقابله با آنان پرداخت و پس از انهدام چندین تانک از پشت سر مورد اصابت گلوله تانک قرار گرفت و به شهادت رسید.
پیکر مطهر شهید شیرودی پس از تشییع باشکوه در شیرود تنکابن به خاک سپرده شد. پس از شهادت خلبان علی‌اکبر شیرودی، شخصیت‌های مملکتی نسبت به شخصیت والا و سلوک اخلاقی وی اظهارات مختلفی نموده‌اند از جمله حضرت آیت‌الله خامنه‌ای او را مکتبی، مومن و جنگنده در راه خدا توصیف کردند و گفتند: «او تنها نظامی‌ای بود که در نماز به او اقتدا کردم». و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز در مورد او گفت: «من در قیافه شیرودی مالک اشتر را دیدم.»
مجید زندی
سایر اخبار این روزنامه
اخبار کوتاه اقتصادی رئیس جمهور پیش از عزیمت به ارمنستان: برقراری روابط تجاری با منطقه اوراسیا از ماه آینده رونمایی از بزرگترین نیروگاه سیار ایران برای استفاده در شرایط بحرانی چشم انداز مثبت صلح در منطقه رئیس قوه قضاییه در مجمع سراسری فرماندهان سپاه: مبارزه با فساد اعتمادآور است دزد دزد گفتن اعتماد نمی آورد ظریف در جمع ایرانیان مقیم در فرانکفورت: آمریکایی‌ها در صحنه سیاسی، منطقه‌ای و میدانی از ایران شکست خورده‌اند حمایت آمریکایی‌ها از استیضاح ترامپ به بالای 50 درصد رسید نخست وزیر عراق: تحقیقات نشان می‌دهد که اسرائیل عامل حمله به مواضع «حشد الشعبی» است از خلبان علی اکبر شیرودی به مسئولان ایرانی اروپا نیازمند استقلال سیاسی ریشه را اصلاح کنید پاسخ دکتر جهانگیری به رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست؛ اصل بر استفاده از فیلتر دوده در خودرو‌های دیزلی است رئیس جمهور درگذشت دکتر محمدحسین ملایری را تسلیت گفت نخست وزیر عراق: تحقیقات نشان می‌دهد که اسرائیل عامل حمله به مواضع «حشد الشعبی» است بیانیه جمعیت دفاع از ملت فلسطین به مناسبت روز همبستگی با کودکان و نوجوانان فلسطینی