ایران از امضاء کنندگان برجام انتظار دارد در راستای اجرایی شدن آن اقدام کنند


حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور در جریان سفر به ارمنستان به منظور شرکت در اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا در دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفت: ایران از امضا کنندگان توافق برجام انتظار دارد در راستای اجرایی شدن آن اقدام نمایند.
این اظهارنظر در حالی است که از روز اجرای برجام- دی 94-  تاکنون آمریکا و اروپا به هیچ عنوان به تعهدات برجامی خود عمل نکرده‌اند. اکنون و در حالی که قریب به 4 سال از اجرای برجام سپری شده است، دولت ایران همچنان در انتظار اجرای تعهدات طرف مقابل است!
روحانی همچنین حفظ صلح و ثبات در منطقه و از جمله خلیج ‌فارس و تأمین آزادی و امنیت کشتی‌رانی در تنگه هرمز را سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران بر شمرد و گفت: امنیت و صلح پایدار در خلیج ‌فارس، دریای عمان و تنگه هرمز تنها با مشارکت کشورهای این منطقه تأمین می‌شود.
رئیس‌جمهوری روسیه نیز در این دیدار بار دیگر با حمایت از برجام و توافق هسته‌ای، تأکید کرد که مسکو همه تلاش خود را برای اجرای کامل تعهدات از سوی همه طرف‌های امضا‌کننده این توافق به‌کار می‌گیرد.


ولادیمیر پوتین از آغاز همکاری رسمی ‌ایران در مناسبات اقتصادی با اتحادیه اوراسیا استقبال و آن را زمینه‌ساز همگرایی و توسعه بیشتر منطقه‌ای دانست.
روابط اقتصادی ایران و سنگاپور
روحانی همچنین در دیدار «لی هسین لونگ» نخست‌وزیر سنگاپور، روابط دو کشور را مثبت و سازنده توصیف کرد و گفت: روابط اقتصادی دو کشور متناسب با ظرفیت‌های فراوانی که وجود دارد، نیست و باید تلاش کنیم حجم مناسبات تجاری را به نقطه مطلوب برسانیم.
روحانی با‌ اشاره به همکاری ایران و سنگاپور با اتحادیه اقتصادی اوراسیا اظهار داشت: این همکاری می‌تواند فرصت مناسبی برای توسعه روابط دوجانبه به‌ویژه در عرصه‌های اقتصادی باشد.
وی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران خواستار صلح، امنیت و همکاری در منطقه خلیج ‌فارس و خاورمیانه است گفت: در این راستا طرح صلح هرمز را در سازمان ملل ارائه دادیم و امیدواریم کشورهای منطقه با همکاری یکدیگر در مسیر برقراری صلح و امنیت گام بردارند.
رئیس‌جمهور تأکید کرد: معتقدیم مشکلات منطقه باید از مسیر سیاسی و گفت‌وگو حل و فصل شود و اتخاذ رویکردهای نظامی کارساز نیست. جمهوری اسلامی ایران تجارب ارزشمندی در مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان یافته دارد و برای همکاری درخصوص مبارزه با گروه‌های ‌تروریستی در منطقه آمادگی دارد.
ایران خواهان امنیت و ثبات پایدار در منطقه خلیج ‌فارس
 و خاورمیانه
رئیس‌جمهور کشورمان در دیدار قاسم جومارت توقایف رئیس‌جمهور قزاقستان با تأکید بر اینکه تهران از گسترش همه‌جانبه روابط با نورسلطان در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، علمی و فرهنگی استقبال می‌کند اظهار داشت: آغاز همکاری ایران با اتحادیه اوراسیا زمینه بسیار مناسبی برای گسترش روابط اقتصادی اعضای اتحادیه با یکدیگر و به‌ویژه قزاقستان و ایران است.
 رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایران و قزاقستان همواره از روابط بسیار دوستانه و صمیمانه‌ای با یکدیگر برخوردار بوده‌اند، توافقنامه اکتائو درخصوص رژیم حقوقی دریای خزر را مورد تأکید قرار داد و گفت: این توافقنامه باید به نفع کشورهای ساحلی با دقت اجرایی و عملیاتی شود.
وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران برای همکاری کامل به منظور حفظ مسائل زیست محیطی دریای خزر و بهره‌مندی کشورهای ساحلی از جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری و اقتصادی این دریا آمادگی کامل دارد. دریای خزر باید دریای صلح و دوستی برای کشورهای ساحلی، بدون حضور هرگونه نیروی خارجی باشد.
رئیس‌جمهور همچنین همکاری ایران و قزاقستان در زمینه کریدور جنوب و شمال را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: اتصال ریلی دو کشور از طریق اینچه برون گام بسیار بزرگی بود و امروز از سواحل خلیج ‌فارس تا چین خطوط آهن فعال است و به‌زودی اتصال راه‌آهن به بندر انزلی نیز می‌تواند فرصت جدید‌ ترانزیتی بین دو کشور باشد.
وی تصریح کرد: ایران خواهان امنیت کامل آبراه‌ها و کشتیرانی آزاد در خلیج ‌فارس، دریای عمان و تنگه هرمز است.
قاسم جومارت توقایف رئیس‌جمهور قزاقستان نیز در این دیدار با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران همسایه‌های بسیار خوب و قابل اطمینان برای کشورش است گفت: قزاقستان خواهان ارتباط و همکاری همه‌جانبه و در سطوح بالا با ایران است. وی خاطرنشان کرد: قزاقستان از حضور ایران به‌عنوان شریک تازه اقتصادی اتحادیه اوراسیا استقبال کرده و آن را موجب تقویت اهداف این اتحادیه می‌داند.
تهران و ایروان به‌دنبال فعال کردن ظرفیت‌های گسترده اقتصادی
روحانی همچنین در دیدار نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان، با بیان اینکه طرح‌ها و پروژه‌های مهمی بر اساس ظرفیت‌های گسترده دو کشور برای تحکیم هر چه بیشتر روابط، در دستور کار دو کشور قرار دارد گفت: تهران و ایروان در زمینه‌های مختلف اقتصادی به‌ویژه حوزه انرژی، ساخت نیروگاه‌های آبی، بادی و خورشیدی، حمل‌ونقل، ارتباطات، فناوری‌های نو، داروسازی و خدمات فنی مهندسی می‌توانند همکاری‌های سازنده‌ای به نفع ملت‌های خود داشته باشند.
رئیس‌جمهور با‌ اشاره به اینکه تهران و ایروان در زمینه حمل‌ونقل، ارتباطات و ‌ترانزیت از ظرفیت‌های زیادی برای همکاری در سطح دوجانبه و منطقه‌ای برخوردار هستند، گفت: همکاری دو کشور در بخش کریدور شمال به جنوب و اتصال دریای سیاه به خلیج ‌فارس از طریق راه‌آهن و جاده، به نفع دو ملت و ملت‌های منطقه بوده و می‌تواند جهشی در مناسبات-  ایروان و سایر کشورهای منطقه‌ایجاد کند.
 رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تا یک ماه آینده اولین گام را برای فعالیت در قالب اتحادیه اوراسیا بر می‌دارد، گفت: می‌بایست کارگروه‌هایی برای آغاز همکاری ایران با اوراسیا ایجاد کرد که در زمینه‌های مختلف از جمله انرژی، برق و حمل‌ونقل ظرفیت‌های موجود را بررسی و روند اجرایی شدن آنها را پیگیری کند.
 رئیس‌جمهور همچنین تسریع در اجرایی شدن توافقات دوجانبه و اهمیت توجه به مسایل زیست محیطی را مورد تأکید قرار داد و گفت: مناطق آزاد مرزی می‌تواند نقش بسیار مهمی در توسعه روابط دو کشور ایجاد کند و در این زمینه باید بخش خصوصی و کارآفرینان را برای سرمایه‌گذاری در این مناطق تشویق ‌نماییم. دکتر روحانی همچنین ضمن اعلام آمادگی کامل جمهوری اسلامی ایران برای تأمین نیازمندیهای ارمنستان در حوزه انرژی تصریح کرد: قرارداد تهاتر گاز و برق بین دو کشور می‌تواند در حوزه کالا و خدمات نیز توسعه یابد.
نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر دکتر روحانی به ایروان، با بیان اینکه کشورش خواهان توسعه هر چه بیشتر روابط با تهران است، گفت: مصمم هستیم حجم روابط و مناسبات دو کشور به‌ویژه در زمینه اقتصادی را هر چه بیشتر افزایش دهیم.
توسعه روابط با کشورهای همسایه جزو اصول سیاست خارجی ایران
رئیس‌جمهور، در دیدار آرمن سرکیسیان رئیس‌جمهور ارمنستان نیز با بیان اینکه تهران و ایروان همواره از روابط دوستانه و صمیمی ‌برخوردار بوده و سطح مناسبات دو کشور در مسیر رشد و توسعه قرار دارد، اظهار داشت: توسعه و تحکیم بیشتر روابط با همه کشورهای همسایه از جمله ارمنستان از اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.
روحانی ‌اشتراکات فرهنگی و تاریخی دو ملت را فرصت مناسبی برای برقراری روابط همه‌جانبه پایدار بین دو کشور دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی ‌ترانزیت و حمل‌ونقل، گردشگری و صنعتی برخوردار هستند که می‌توان از این ظرفیت‌ها در راستای منافع دو ملت بهره‌برداری کرد.
رئیس‌جمهور استفاده از توانمندی‌های بخش خصوصی دو کشور و سرمایه‌گذاری‌های مشترک را مورد تأکید قرار داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا تجربیات خود را در عرصه‌های مختلف خدمات فنی مهندسی سد‌سازی و انرژی در اختیار طرف ارمنی قرار دهد.
روحانی همچنین همکاری در قالب اتحادیه اقتصادی اوراسیا را حائز اهمیت توصیف کرد و گفت: حضور ایران در مناسبات اقتصادی منطقه اتحادیه اوراسیا می‌تواند فرصت مناسبی برای تقویت مناسبات اقتصادی دوجانبه و همچنین همکاری و فعالیت اقتصادی در سطح منطقه‌ باشد.
رئیس‌جمهور بر ارتباط هر چه بیشتر مناطق آزاد دو کشور از جمله ارس و مغری و همچنین توجه به حفظ محیط زیست و استفاده بهینه از ظرفیت‌های دو کشور در زمینه گردشکری تأکید کرد.
آرمن سرکیسیان رئیس‌جمهور ارمنستان نیز در این دیدار با تأکید بر اینکه کشورش به توسعه بیش از پیش روابط با جمهوری اسلامی اهمیت ویژه‌ای قائل است، گفت: ارمنستان به‌دنبال توسعه روزافزون روابط با جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف به‌ویژه در زمینه‌های اقتصادی، صنعتی، انرژی و محیط زیست است.