طرح نگران کننده آنکارا و مخالفت ایران بازی جدید اردوغان برای سوریه

همدلی| ترکیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که تمامی اقدامات برای عملیات نظامی در شمال سوریه انجام شده است. خروج سربازان آمریکایی از سوریه راه را برای حمله سربازان ترکیه به نیروهای کرد دست نشانده واشنگتن باز کرده است. در واکنش به این اقدامات وزارت خارجه کشورمان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده که جمهوری اسلامی ایران با هر گونه عملیات نظامی احتمالی مخالف است.
این در حالی است که رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه در تصمیمش برای خارج سازی 50 گروه نیروی ویژه از مناطق مرزی هشدار داده است که در صورتی که اقدامات NATO در سوریه را «خارج از حد» تشخیص دهد، همه عوامل اقتصادیش را نابود می‌سازد.
این عقب نشینی آمریکا، گروه کردِ هم دستش، نیروهای کرد سوریه SDF را در مقابل حمله ارتش ترکیه آسیب پذیر کرده است. ترکیه این نیروهای کرد را به خاطر مبارزان کردی که در خاک ترکیه به مدت 10 سال به مخالفت برخاسته بودند، تروریست قلمداد می‌کند.
سازمان ملل نیز اعلام کرده است که خود را برای بدترین‌ها آماده کرده است. اتحادیه اروپا نیز هشدار داده است که این اقدام ترکیه آسیب غیرنظامیان را در پی خواهد داشت زیرا جا به جایی کمپ‌ها تلاش‌های سیاسی سوریه برای پایان دادن به جنگ را از بین می‌برد. وزیر دفاع ترکیه روز سه شنبه در توئیترش نوشت که نیروهای مسلح ترکیه هیچگاه وجود این عوامل وحشت‌زا را در مرزهای خود را تاب نخواهد آورد. لازم است که منطقه‌ای امن ایجاد کنیم تا صلح و ثبات در مرزهای ما و امنیت را در سوریه به ارمغان آورد.به نقل از یکی از خبرنگاران الجزیره، ارتش ترکیه و ماشین‌آلات جنگی اش روز سه شنبه به مرز سوریه رسیدند. فشار زیادی بر منطقه حاکم است. تمام نگرانی‌ها از عواقب امنیتی است که این اقدامات در پی دارند. نمی توان پیشبینی کرد که عملیات نظامی چه وقت آغاز خواهد شد.


این طور به نظر می‌رسد که قصد ترامپ از هدف تهدید قرار دادن اقتصاد ترکیه، در آرام سازی منتقدانی است که او را متهم به خالی کردن پشت کردهای سوریه با خارج سازی نیروهای آمریکایی از خاک این کشور کرده است.
ترامپ در توئیترش نوشته همانطور که قبلا هم شدیدا تاکید کرده‌ام دوباره اعلام می‌کنم، اگر ترکیه حرکتی انجام دهد که من، با درایت بسیار و بی همتایم، تشخیص دهم که خارج از حد و حدود است، اقتصاد ترکیه کاملا با خاک یکسان می‌کنم.
معاون قبلی وزیر دفاع اعلام کرده است که این اقدام ترامپ تاثیر گرفته از جو سیاسی انتخابات پیش رو سال 2020 است. «این اقدام ترامپ نشان می‌دهد که وی بر خلاف رئیس جمهورهای پیشین خود، اعم از جمهوری خواه یا دموکرات، فقط به فکر خود است. ما از نظر اخلاقی نسبت به کردها مسئولیم چون بدون آنها نمی توانستیم داعش را شکست دهیم.»
نشریه «نیوزویک» روز سه‌شنبه در گزارشی در خصوص گفت‌وگوی اخیر روسای جمهور آمریکا و ترکیه که به اعلام عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از نزدیکی مرز سوریه و ترکیه منجر شد، به نقل از یک مقام آمریکایی که از محتوای این مکالمه اطلاع دارد، نوشته است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در برابر تهدیدات «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه مرعوب شده و به سادگی خواسته‌های وی در مورد سوریه را پذیرفته است. نیوزویک در این مورد به نقل از یک منبع در شورای امنیت ملی آمریکا که خواسته نامش فاش نشود، نوشته است: «رئیس‌جمهور ترامپ قطعا در مذاکره کم آورد و صرفا عقب‌نشینی نیروها را تایید کرد تا وانمود کند که ما هم چیزی به دست آورده‌ایم، اما چیزی نصیب ما نخواهد شد.»وی افزود: «امنیت ملی ایالات متحده تا دهه‌ها، در وضعیت خطری فزاینده قرار گرفته است، چراکه رئیس‌جمهور جربزه ندارد. ختم کلام.»
سخنگوی وزیر خارجه ترکیه حامی اکسوی گفته است که این حق مسلم ترکیه است که اقدامات لازمه را برای امنیت کشور در مقابل «تهدیدات» سوریه اتخاذ کند. «ترکیه قصد دارد شرق فرات را از تروریست‌ها پاک کرده و با ایجاد منطقه‌ای امن برای رسیدن به صلح و ثبات امنیت خود را نیز دفاع کند.»
اردوغان نیز طرح‌هایی برای اسکان مجدد مهاجران در شمال سوریه و ترکیه خبر داد. ارتش ترکیه تجهیزات نظامی را به سمت یگان‌های مستقر در مرزهای جنوبی فرستاده است.به گزارش خبرگزاری آناتولی، این تجهیزات شامل ۱۰ کامیون حامل تانک است که از اطراف شهرک یایلاداغی در استان‌هاتای در جوار مرزهای سوریه راهی استان‌های جنوب و جنوب شرقی ترکیه شده‌اند.پیشتر کاروانی نظامی متشکل از ۸۰ خودروی زرهی وارد دو شهر قرق خان و خاصه در استان‌هاتای شده بودند.
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه پیشتر در روز دوشنبه تاکید کرده بود، کشورش عزم خود را برای عملیات نظامی در شمال شرق سوریه جهت پاکسازی منطقه از وجود «یگان‌های مدافع خلق کرد» که آنکارا آنها را شاخه تروریستی از حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) می‌داند، جزم کرده است.
تحلیلگران و نیروهای کرد هشدار داده اند تعرض عجولانه ترکیه به شمال سوریه می‌تواند به پا خیزی مجدد داعش شود.در حالی که در یکی از حملات کردها به منطقه داعش باعث نابودی بخش عظیمی از این گروه تروریستی شد ولی این گروه هنوز کاملا از بین نرفته و هنوز در مناطقی از جمله صحرای بزرگ سوریه بین آنها و نیروهای دولتی این کشور جنگ‌های مرگباری در حال وقوع است.نیروهای ارتش آمریکا نیز هشدار داده اند که عدم وجود فشارهای بین المللی مداوم باعث تولد دوباره داعش می‌شود.
عبدالکریم عمر، یکی از مقامات امور خارجی کرد اعلام کرده است»جنگ علیه داعش هنوز پایان نیافته است. هنوز صدها مقر مخفی داعش در مناطق آزادسازی شده وجود دارند.» عمر همچنین از جابه جایی کمپ مهاجران به خصوص کمپ الهول که بزرگترین آنهاست، نیز اظهار نگرانی کرده و این کمپ را «بمب ساعتی» توصیف کرد.
کرد‌ها اعلام کرده اند هزاران نفر از اعضای خانواده داعشیان در کمک الهول مستقرند که به خطرناکی هزاران داعشی دستگیر شده در زندان‌ها هستند.کردها هشدار داده اند که در صورت استفاده از نیروهایشان برای درگیری با ترکیه، دیگر قادر به مقابله با سربازان داعشی نخواهند بود.
مخالفت ایران با هر گونه عملیات نظامی
وزارت امور خارجه کشورمان با صدور بیانیه‌ای درباره تحولات شمال سوریه و احتمال ورود نیروهای نظامی ترکیه به خاک سوریه تاکید کرد: چنین اقدامی در صورت وقوع، نه تنها نگرانی‌های امنیتی ترکیه را برطرف نخواهد کرد؛ بلکه منجر به وارد آمدن خسارات مادی و انسانی گسترده‌ای خواهد شد و بر این اساس جمهوری اسلامی ایران با هر گونه عملیات نظامی احتمالی مخالف است.
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این بیانیه که روز سه شنبه منتشر شد، ضمن نامشروع خواندن حضور نظامیان آمریکایی در سوریه، تصمیم ایالات متحده آمریکا برای رفع اشغال اراضی سوریه و خروج نیروهای نظامی این کشور از سوریه را اقدامی عنوان کرد که باید بسیار زودتر از این اتفاق می‌افتاد.
در این بیانیه‌آمده است: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با ابراز امیدواری برای ایجاد صلح و ثبات در سوریه و منطقه به دنبال اقدام اخیر آمریکا، اخبار نگران کننده از احتمال ورود نیروهای نظامی ترکیه به خاک سوریه را از نزدیک دنبال کرده و معتقد است چنین اقدامی در صورت وقوع، نه تنها نگرانی‌های امنیتی ترکیه را برطرف نخواهد کرد؛ بلکه منجر به وارد آمدن خسارات مادی و انسانی گسترده‌ای خواهد شد و بر این اساس جمهوری اسلامی ایران با هر گونه عملیات نظامی احتمالی مخالف است.
وزارت امور خارجه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران برای برقراری تماس فوری با مقامات ترکیه و سوریه به منظور رفع نگرانی‌های موجود از طریق مسالمت آمیز آمادگی دارد و تاکید می‌نماید که احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه و نیز توافق آدنا مبناهای مناسبی برای این گفت و گوها می‌باشند.
سایر اخبار این روزنامه
میرزایی نیکو در گفت‌وگو با همدلی: تاکتیک اصلاح‌طلبی را می‌توان تغییر داد ولی مبانی آن را خیر پروانه مافی: تحقق انتظارات مردم رویکرد جدید اصلاح‌طلبان باشد ارزیابی «همدلی» از سیاست‌های نظام بانکی در پرداخت تسهیلات به متقاضیان وام تاخت و تاز دانه‌درشت‌ها! هوشنگ ماهرویان در نقد چهره چه‌گوارا در ایران: روشنفکران جرات نقد چه‌گوارا را ندارند حزب توده مبلغ ایدئولوژی مارکسیسم بود، نه نظریه‌های مفید کشورداری بررسی تغییر گفتمان اصلاحات از سوی اصلاح طلبان انقلاب در اصلاحات گزارش همدلی از باز شدن درب‌های ورزشگاه آزادی بر روی زنان رنج دوران برده‌ایم طرح نگران کننده آنکارا و مخالفت ایران بازی جدید اردوغان برای سوریه دستور رئیس جمهوری به وزارت اطلاعات: «جامعه امن» به جای امنیتی گزارش همدلی از دستگیری نمایندگان کارگران شرکت هفت‌تپه در راه مجلس بازداشت در راه خانه ملت پشت پرده تحرکات جدید آنکارا در شمال سوریه پروانه سلحشوری: جریان اصلاح طلبی نیازمند بازتعریف است پروانه مافی: تحقق انتظارات مردم رویکرد جدید اصلاح‌طلبان باشد شهردار تهران: با شناخت آینده تهران را ترسیم کنیم