همدلی پیامدهای طرح حذف آموزش اجباری زبان انگلیسی را بررسی می کند بوی مافیای آموزش به مشام می‌رسد

همدلی| ستاره لطفی: تعدادی از نمایندگان مجلس با خط و نشان کشیدن برای تدریس زبان انگلیسی در مدارس به دنبال آن هستند قانونی تصویب کنند که زبان انگلیسی از دروس مدارس حذف شود.
این نمایندگان که تعدادشان به 57 نفر می‌رسد طرح یک فوریتی رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور را به هیات‌رئیسه مجلس ارسال کردند تا بلکه بتوانند از آموزش این زبان در مدارس جلوگیری کنند.
بر اساس این طرح قرار است آموزش تمامی زبان‌های انگلیسی و غیر انگلیسی اختیاری و از محیط مدرسه خارج و به آموزشگاه‌های آزاد سپرده شود. در این میان هزینه آموزش یادگیری زبان انگلیسی نیز به عهده دانش‌آموز خواهد بود.
کارشناسان تعلیم و تربیت این طرح را غیر کارشناسی می‌دانند و معتقدند در طرح نمایندگان برای حذف آموزش زبان انگلیسی در مدارس که موجب خصوصی سازی آن می شود، بوی مافیا به مشام می‌رسد و این طرح بازی در زمین مافیای آموزش است که می‌خواهد آموزش را از سیطره دولت خارج و به بخش خصوصی بکشاند و با ناکارآمد جلوه دادن آموزش و پرورش خصوصاً در امر آموزش زبان انگلیسی برای خود مافیایی مشابه مافیای کنکور درست کند.


استدلال نمایندگانی که لایحه حذف آموزش زبان انگلیسی در مدارس را امضاء کردند، در نوع خود جالب و قابل توجه است. آنها می‌گویند تمام دانش‌آموزانی که اکنون موظف به گذراندن درس زبان انگلیسی هستند، علاقه به تحصیل در دانشگاه ندارند، بنابراین اجبار در زبان انگلیسی می‌تواند در ضعف تحصیل این گروه از دانش‌آموزان تاثیرگذار باشد.
دلایل و چرایی این نمایندگان برای حذف زبان انگلیسی این ذهنیت را ایجاد می‌کند که گویا برخی از نمایندگان مجلس نیاز به زبان انگلیسی را فقط محدود به دانشگاه و تحصیل در دانشگاه می‌دانند. گویا از نظر آنان افرادی که به هر دلیلی تمایل به تحصیل در دانشگاه ندارند هیچ برخورد و مراوده‌ای با جهان خارج نخواهد داشت و نیازی به زبان انگلیسی احساس نخواهند کرد.
در بخش دیگر این لایحه نمایندگان اعلام کردند دانش‌آموزانی که با هدف مهارت آموزی و ورود سریع به بازار کار مسیر تحصیل در شاخه‌های کارودانش و فنی‌وحرفه‌ای را انتخاب کردند، به‌ نظر می‌رسد ضرورتی به یادگیری زبان نداشته باشند. این در حالی است که در برخی رشته‌ها مثل کامپیوتر، برق و مکانیک دانش‌آموزان باید با اصطلاحات انگلیسی آشنا باشند تا بتوانند از عهده یادگیری و فهم مطالب درسی خود برآیند.
برخی معتقدند طرح نمایندگان برای حذف آموزش زبان انگلیسی در مدارس موجب خصوصی سازی آن می شود، بنابراین این امر نه تنها با عدالت آموزشی مغایرت دارد بلکه برخلاف اصل سی قانون اساسی است که به تحصیل رایگان در پایان دوره متوسطه تاکید دارد.
برخی از نمایندگان مجلس که خواسته یا ناخواسته در راه پولی شدن آموزش گام برداشته‌اند، گویا دانش‌آموزان مناطق محروم را نیز از یاد برده‌اند که آنها را برای یادگیری زبان انگلیسی به سمت آموزشگاههای خصوصی سوق می‌دهند.
اکنون دانش‌آموزان بسیاری از مناطق محروم نه تنها از داشتن آموزشگاه محروم هستند، بلکه کمبود معلم نیز در آن مناطق بیداد می‌کند. از سویی دیگر بسیاری از خانواده‌ها به دلیل فقر مالی حتی توانایی فرستادن فرزندانشان به مدرسه ندارند چه برسد به آموزشگاه‌های خصوصی. از طرف دیگر چون آمورزشگاه خصوصی یک بنگاه اقتصادی فرض می‌شود و سود مالی از اهداف ایجاد آن است، معمولا در مناطق محروم که خانواده‌ها تواننایی مالی ندارند ایجاد نمی‌شود.
در حالی که برخی از نمایندگان مجلس کمرهمت به قلع و قمع زبان انگلیسی در مدارس بسته‌اند که به گفته کارشناسان هم اکنون بیش از ۶۰ درصد مطالب علمی در دنیا به انگلیسی منتشر می شود و این زبان به اصلی‌ترین وسیله ارتباطی گویشی و نوشتاری بین المللی تبدیل شده است. محدود کردن یادگیری زبان انگلیسی به پویایی ارتباط ما با دنیای کنونی و حضور ایران در جهان امروز لطمه می زند.
برخی معتقدند این طرح که موجب تحیر و تعجب کارشناسان آموزشی نیز شده است، می‌تواند دلایل غیر آموزشی هم داشته باشد. برخی از مسئولان تصور می‌کنند آشنایی نسل جوان با زبان‌های بیگانه از جمله انگلیسی، باعث می‌شود که آنان ساده‌تر به دام تهاجم فرهنگی قرار بگیرند و آن کشورها از زبان انگلیسی به عنوان ابزاری برای شستشوی مغزی و تربیت نسل جوان بهره بگیرند و در این شرایط دیگر تربیت نسل جوان با نظام ارزشی و ایدئولوژی کشور مشکل خواهد بود.
یکی از نمایندگان مجلس با اظهار بی‌اطلاعی از انگیزه نمایندگانی که طرح حذف زبان انگلیسی را از مدارس امضا کرده‌اند به همدلی گفت: از دلایل و استدلال نمایندگان آشنا ندارم، اما با توجه به نقش زبان انگلیسی در دنیای امروز بدون تردید این طرح خوبی نیست.
کارن خانلری افزود:دانش‌آموزان باید با زبان انگلیسی آشنا بشوند و این فرایند باید در آموزش از طریق مدارس انجام شود و از وظایف آموزش و پرورش است.
خانلری در جواب استدلال این نمایندگان که معتقدند دانش‌آموزان در مدرسه زبان یاد نمی‌گیرند برای همین باید این درس حذف شود. تصریح کرد: این استدلال درست نیست. اگر این عمل در مورد زبان فارسی هم اتفاق بیفتتند باید آموزش زبان فارسی را از مدارس حذف کنیم و دانش‌آموزان را به سمت آموزشگاههای خصوصی سوق دهیم. مثلا اگر درس فیزیک هم به طرز مطلوب ارائه نشود و دانش‌آموزان در یادگیری دچار مشکل شوند همین اقدام را باید انجام بدهیم. به جای حذف دروس در مدارس باید به دنبال اصلاح باشیم نه خصوصی سازی که برخلاف اصل 30 قانون اساسی است.
در حالیکه تعدادی از نمایندگان مجلس که به دنبال تصویب طرح یک فوریتی حذف زبان انگلیسیس هستند که مسئولین آموزش و پرورش نیز از این طرح اطلاع ندارند. آنان در گفت‌وگو با «ایران» اعلام کردند در جریان موضوع مطرح شده از سوی مجلس شورای اسلامی نیستند. مهدی نوید ادهم، دبیر شورای عالی آموزش و پرورش درباره حذف زبان انگلیسی در مدارس به «ایران» می‌گوید: وزارت آموزش و پرورش اصلاً در جریان این طرح نیست و ما نمی‌دانیم که دقیقاً نمایندگان می‌خواهند چه اقدامی انجام دهند. او می افزاید: «در بسیاری از شهرها بخصوص استان‌های محروم ما آموزشگاه‌های زبان نداریم. باید در این باره شفاف‌سازی شود.»
کارشناسان تعلیم و تربیت نیز با انتقاد به حذف زبان انگلیسی در مقاطع اول و دوم متوسطه واکنش‌های مختلفی نشان دادند تا جایی که عادل برکم کارشناس آموزشی در گفت و گو با رسانه ها بر این باور است که این طرح مجلس عدالت آموزشی را زیر سوال می‌برد و نمایندگان مردم باید توضیح دهند که بر چه اساسی این موضوع را پیشنهاد کردند.
سایر اخبار این روزنامه