فوتبال در دوراهی ریال و دلار


آرمن ساروخانیان


پرسپولیس هرچند در پایان لیگ هجدهم برانکو را از دست داد، ولی توانست بازیکنان کلیدی‌اش را حفظ کند و فصل جدید را با کمترین تغییر شروع کند. البته پنجره تابستانی برای پرسپولیس بدون حاشیه نبود و بازیکنانی مثل بیرانوند و علیپور برای ماندن شرط و شروط مختلفی گذاشتند. این دو بازیکن که فصل گذشته نقش کلیدی در قهرمانی داشتند، خواهان افزایش دستمزد بودند و در نهایت توانستند به خواسته‌شان برسند.


یکی دیگر از بازیکنان موفق فصل گذشته پرسپولیس شجاع خلیل‌زاده بود که قراردادش را تمدید کرد، ولی مصاحبه امروزش با ایران ورزشی نشان می‌دهد که او هم از رقم قراردادش رضایت نداشته است. شجاع می‌گوید: «بحث من این است که اگر خارجی بودم در ایران بیشتر پول می‌گرفتم. این پول‌های زیاد را به بازیکنان ایرانی پرسپولیس بدهند که پیشنهاد دارند اما همین جا می‌مانند چون به تیم‌شان عرق دارند. بازیکن درجه پنجم به ایران می‌آید و زیر 500-400 هزار دلار هم قرارداد نمی‌بندد. کسی اینها را نگاه نمی‌کند و فقط روی قرارداد بازیکنان ایرانی مانور می‌دهند. تورم بالا رفته اما قرارداد بازیکنان بر اساس آن رشد
نکرده است.»
پس از جهش ناگهانی قیمت دلار در سال گذشته قابل انتظار بود که پس‌لرزه‌های این زلزله اقتصادی سراغ فوتبال هم خواهد آمد. در فهرست هزینه‌های باشگاه‌ها مهم‌ترین ردیفی که تحت تأثیر گرانی دلار قرار می‌گرفت، دستمزد بازیکنان خارجی بود.
البته تاج در یکی از جلسات فدراسیون گفت که ورود مربیان و بازیکنان خارجی در لیگ نوزدهم محدود می‌شود، ولی خیلی زود از تصمیمی که با توجه به شرایط اقتصادی کشور منطقی به نظر می‌رسید، عقب‌نشینی کرد.
برخی باشگاه‌ها قید بازیکن خارجی را زدند و صورت مسأله را پاک کردند، ولی آنها که نتوانستند از این وسوسه چشم‌پوشی کنند، با دردسرهای مختلفی روبه‌رو شدند. انتخاب گزینه‌های ارزان‌تر به معنی صرفنظر از کیفیت بازیکنی بود که نمی‌توانست کمک زیادی برای تیم باشد.
خرید بازیکنان گران‌تر هم می‌توانست ساختار دستمزد باشگاه را به هم بزند. ریشه اعتراض خلیل‌زاده هم به همین برمی‌گردد. او یکی از مهم‌ترین بازیکنان پرسپولیس در دو فصل گذشته بوده، ولی معتقد است دستمزدش از معادل ریالی دستمزد بازیکنان خارجی که چندان مؤثر نیستند کمتر بوده.
البته نمی‌توان ریشه این مشکل را تنها متوجه جهش نرخ ارز دانست. پس از درخشش بازیکنانی مثل علیپور و خلیل‌زاده باشگاه پرسپولیس می‌توانست دستمزد آنها را ارتقا دهد، ولی پاداشی برای کیفیت بالاتر آنها در نظر نگرفت، حال آنکه حاضر است برای وسوسه بازیکنان جدید ارقام خیلی بالاتری بپردازد.