شکایت برای شفاف‌سازی

پولاد امین| تبعات قاچاق فیلم‌های ایرانی همچنان ادامه دارد و به مراحل نگران‌کننده‌ای رسیده است.
بعد از انتشار غیرقانونی نسخه باکیفیت فیلم‌هایی مانند متری شیش‌ونیم، رستاخیز و رحمان 1400 جمال ساداتیان با اشاره به این‌که نسخه‌ای که برای بازبینی به ارشاد داده شده بود، سر از بساط قاچاقچیان درآورده، جنجال‌ها را کلید زد. ساداتیان در آن گفت‌وگو موضوعی را بر زبان آورد که سینماگران بسیاری در محافل خصوصی خود مطرح می‌کردند، اما کسی از ترس حواشی و پیامدهایش تاکنون آن را رسانه‌ای نکرده بود.  حالا روند ماجراها نشان می‌دهد آن ترس‌ها و نگرانی‌ها چندان هم بیراه نبوده است.
حدود یک هفته بعد از این‌که مسعود نجفی، مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی اعلام کرد ساداتیان باید این اتهامات را در دادگاه اثبات کند، خبر رسید که سازمان سینمایی در دادگاه رسانه به‌خاطر نشر اکاذیب و تهمت، از تهیه‌کننده و کارگردان متری شیش‌ونیم شکایت کرده است. دلیل شکایت هم شفاف‌سازی عنوان شده است.
انتشار خبر شکایت سازمان سینمایی از یک سینماگر در فضای رسانه‌ای با بازتاب مواجه شد و بسیاری از روزنامه‌نگاران و منتقدان از خانه سینما درخواست کردند در مقابل این اقدام بی‌سابقه واکنش نشان دهد.


جمال ساداتیان که ظاهرا از طریق پیامک سامانه ثنا متوجه شکایت ارشاد شده، می‌گوید در اثبات ادعایش مبنی بر این‌که «شک ندارم متری شیش‌ونیم از وزارت ارشاد قاچاق شده» شواهدی دارد: «من شهودی در این زمینه دارم. بعد از نوروز امسال، روزنامه‌ای جلسه‌ نقد و بررسی برای فیلم متری شیش‌ونیم برگزار کرد که چهار نفر برای آن نشست دعوت شده بودیم.
قبل از این‌که مصاحبه شروع شود، فرصتی بود و من کنجکاو شدم که هر کس فیلم را کجا و با چه کیفیتی دیده است. از همه پرسیدم و پاسخ دادند، تا نوبت به یک دکتر جامعه‌شناس رسید که گفت یک نفر دیشب از وزارت ارشاد فیلم را به خانه من آورد.
برای من کنجکاوی پیش آمد که او چه کسی بوده است. وی جواب داد چند روز دیگر خبر می‌دهم. وقتی به او زنگ زدم، گفت کسی که این کار را کرده، خیلی ناراحت شده و گفته نامی از من نبرید؛ برای من بد می‌شود.
وقتی پیگیری بیشتری کردم، او عصبانی شد و تلفن را قطع کرد. من دیگر پیگیر نبودم تا این‌که این اتفاق افتاد و فیلم بیرون آمد. یکی از شهود من او و افرادی بودند که در آن جلسه حضور داشتند و می‌توانند شهادت دهند.»
ساداتیان دوباره بر لزوم حل معضل قاچاق تاکید دارد: «یک بار برای همیشه باید به صورت مستند به این حرف‌ها رسیدگی شود. این کار بهتر از این است که گاهی اوقات این حرف‌ها زده شوند، چون معمولا هرازچندگاهی چنین اتفاقاتی
رخ می‌دهد.»