اگر ترکیه خاک سوریه را ترک نکند فقط گزینه جنگ باقی می‌ماند

«بشار اسد» اظهار داشت: ترکیه نماینده آمریکا در جنگ است و اگر از تمام امکانات و ابزاری که در اختیار داریم، استفاده کنیم و ترکیه خاک سوریه را ترک نکند، تنها گزینه‌ای که باقی می‌ماند جنگ است.
رئیس‌جمهور سوریه در مورد توافق اخیر میان رؤسای جمهور ترکیه و روسیه گفت: توافق ترکیه و روسیه، توافقی موقت است نه دائم. این توافق گام مثبتی است؛ هر چند همه چیز را محقق نمی‌کند، اما ضرر را کم کرده و مسیر را برای آزادی قریب‌الوقوع این منطقه که امیدواریم خیلی زود و فوری باشد، مهیا می‌کند.
وی افزود: روسیه بخشی از توافق آمریکا و ترکیه نبود و توافق‌های روسیه همیشه علنی است و چیز مخفی در سیاست‌های آن وجود ندارد‌، این برای ما بسیار مطلوب است. تجاوز ترکیه به سوریه نشانگر طمع ورزی ترکیه به اراضی سوریه و در راستای تمایلات آمریکا است. اما، روسیه با این توافق، ترکیه را مهار کرد و راه را بر روی آمریکا و دعوت برای بین‌المللی کردن موضوعی که آلمان آن را مطرح کرده بود، بست.
بشار اسد در مورد وضعیت ادلب گفت: اگر گروه‌های مسلح از ادلب به ترکیه نروند دو راه بیشتر ندارند؛ یا به آغوش دولت برگردند و اوضاع خود را حل و فصل کنند و یا بجنگند. گزینه دیگری برای ما و آنها در این خصوص وجود ندارد و این دو گزینه تنها گزینه‌های موجود هستند.


وی در پاسخ به سؤالی پیرامون امکان دیدار او با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه، گفت: اگر این دیدار نتایجی به همراه داشته و مصلحت کشور در آن باشد، احساسات خود را کنار می‌گذارم.
اما، فکر نمی‌کنم دیدار با اردوغان به ویژه در شرایط سیاسی کنونی، نتایجی داشته باشد.
صحنه گردانی آمریکا
رئیس‌جمهور سوریه مرگ «ابوبکر بغدادی» را نیز یک نیرنگ آمریکایی دانست و گفت که این اتفاق، داعش را از بین نمی‌برد، چرا که خود آمریکا صحنه گردان اصلی همه این ماجرا‌ها است.
«بشار اسد» در واکنش به تشکر آمریکا از طرف‌های مختلف، اظهار داشت: سوریه در جریان عملیات ادعایی آمریکا علیه این تروریست نبوده است. هدف از درج اسامی چند کشور و گروه در این عملیات و تشکر از آنها، اعتبار بخشیدن به عملیات مذکور است، تا این کشورها احساس شرم نکنند. آنها به دنبال کسب اعتبار برای خود در زمینه جنگ با تروریسم هستند، ما به این گونه اعتبارها نیاز نداریم؛ زیرا این ما هستیم که در میدان واقعی با تروریسم می‌جنگیم.
 رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شده بود که کشورهای عراق‌، ترکیه و روسیه در عملیات آمریکا علیه رهبر داعش مشارکت داشته‌اند. روسیه این ادعای آمریکا را رد کرده است.
بشار اسد افزود: ابوبکر بغدادی دوباره بازتولید خواهد شد، البته تحت اسم و شخص دیگری و چه‌بسا داعش دوباره به طور کامل بازتولید شود و مدیر و صحنه‌گردان این ماجرا نیز خود آمریکاست.
وی تصریح کرد: سناریویی که توسط آمریکا درباره عملیات قتل بغدادی منتشر شده است، جزو ترفندهای این کشور محسوب می‌شود و نباید همه گفته‌های مرتبط با آن را باور کنیم.
وی مقامات آمریکایی را نیز جماعتی جنایتکار دانست و گفت: رؤسای جمهور آمریکا هر نوع تخلف سیاسی و جنایت را مرتکب می‌شوند و جایزه صلح نوبل هم می‌گیرند.
قاچاق نفت توسط آمریکا
«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه، اعلام کرد که آمریکا ماهانه معادل 30 میلیون دلار از نفت سوریه را به خارج قاچاق می‌کند.
به گزارش خبرگزاری فارس، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه، نیز تاکید کرد که مسکو نارضایتی خود را از اقدامات آمریکا در زمینه تحت کنترل درآوردن میادین نفتی شرق رود فرات اعلام کرده و در تماس‌های خود با مقامات واشنگتن، این موضوع را به آنها گوشزد کرده است.