یک عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام در گفت‌وگو با «همدلی»: می‌توان به تصویب FATF امیدوار بود

همدلی| یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مشکلات جدید اقتصادی ناشی ازعدم تصویب لوایح باقیمانده از FATF را بی‌شمار، ارزیابی کرد.
از مجموع چهار لایحه FATF، هنوز دو لایحه آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام در انتظار بررسی و تصویب است. فرصت سه ماه باقیمانده‌ای که با عدم تصویب «پالرمو» و «سی. اف. تی»، و در نهایت نپیوستن ایران به FATF، کشور را وارد لیست سیاهی می‌کند که دشواری‌های جدیدی بر مراودات و مبادلات اقتصادی و مالی، تحمیل خواهد کرد. از دیگر سو ماجرای پالرمو که برخی با عدم آگاهی از قوانین معتقد بودند اگر مجمع اظهارنظر نکند، به‌طور کامل حذف خواهد شد، کاملا برعکس شد و به دلیل رفع ایرادات شورای نگهبان در دو مرحله در مجلس و عدم اظهارنظر در مهلت ۲۰روزه این شورا در زمان تصویب و رفع ایرادات و نبود اختلاف‌نظر میان مجلس و شورای نگهبان در یک سال گذشته قابلیت اجرا داشته که مجمع بدون توضیح خاصی آن را معطل نگه داشته بود.
حالا سیدمحمد صدر، از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با همدلی و در پاسخ به این سوال که عواقب عدم تصویب لوایح باقیمانده FATF چه خواهد بود؟ می‌گوید: «در صورت عدم تصویب و نپیوستن به FATF، در لیست سیاه قرار گرفته و تقریبا با هیچ کشوری نمی‌توانیم به راحتی مبادلات اقتصادی و تجاری داشته باشیم. با قرار گرفتن در لیست سیاه علیرغم آنچه تصور می‌شود، نظارت بین‌المللی بر تمام مراودات مالی کشور افزایش پیدا خواهد کرد.»
او با اشاره به دیدگاه مخالفان تایید آن اظهار کرد: «بسیاری از مخالفان تصویب این طرح گمان می‌کنند که در صورت الحاق به FATF، این نظارت‌ها افزایش پیدا می‌کند در صورتی که روند این موضوع دقیقا برعکس است و در صورت عدم عضویت است که این نظارت‌ها تشدید می‌شوند. در این فرآیند به همه کشورها توصیه می‌شود که با کشورهایی که در لیست سیاه قرار دارند هیچ معامله‌ای انجام ندهند و اگر هم که چنین معامله‌ای صورت گرفت باید منبع و منشا اصلی مالی چنین معامله‌ای دقیقا از طرف آن کشور شناسایی شود و البته که کنترل‌های بی‌شمار و جدید دیگری نیز بر این مراودات صورت خواهد گرفت.»


این مشاور پیشین وزیر امورخارجه، که خود از موافقان تصویب لوایح باقیمانده و پیوستن به FATF است، درباره وضعیت فعلی دو لایحه باقیمانده و مسکوت مانده آنها در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: «تقریبا سه ماه دیگرفرصت داریم تا این دو لایحه تصویب شود. در مورد لایحه پالرمو یک اختلاف نظر حقوقی وجود دارد که بعضی معتقد هستند با توجه به اینکه مدت زمان بررسی آن در مجمع به پایان رسیده و شورای نگهبان هم درباره آن مخالفتی ابراز نکرده است، بنابراین لایحه تصویب شده تلقی می‌شود و در نهایت تبدیل به قانون خواهد شد. از این منظر لایحه پالرمو دیگر در مجمع بررسی نخواهد شد.»
او تاکید کرد: «بعضی اشخاص از جمله معاون حقوقی رئیس جمهور این نظر را دارند که پالرمو در وضعیت تصویب شده قرار دارد، هر چند بعضی افراد هم معتقدند که به این گونه نیست و شرایط آن را به نوعی مسکوت مانده تلقی می‌کنند. اما آنچه که قرار است در مجمع مصلحت نظام بررسی شود، لایحه «سی. اف. تی» است که قرار است در دستور کار قرار گیرد. در این بخش برخی سوالات مطرح بود که برای دولت فرستاده شد که پاسخ آنها از طرف دولت به مجمع ارسال شده است و بنابراین با توجه به دریافت پاسخ این سوالات توسط مجمع، احتمالا در آینده نزدیک بررسی این لایحه در دستور کار مجمع مصلحت نظام قرار خواهد گرفت.»
صدر، درباره ارزیابی خود از چشم‌انداز تصویب یا عدم تصویب لوایح باقیمانده از FATF و پیوستن به آن، گفت: «البته که نمی‌توان از طرف همه اعضا در این زمینه، نظر جامعی ارائه داد، ولی معتقدم که با توجه به پاسخ‌های دولت نسبت به سوالات مطرح شده در این زمینه، که واقعا پاسخ‌هایی مناسب بوده است و می‌توان گفت که به همه سوالات موجود به صورت منطقی پاسخ داده شده و همچنین با توجه به اینکه عدم تصویب این لوایح، مشکلات فراوان و متعددی را برای سیستم مالی، تجارت، اقتصاد و روابط بانکی ایجاد خواهد کرد، می‌توان امیدوار بود که این لوایح در آینده‌ای نزدیک به تصویب رسیده و پیوستن به FATF، تحقق یابد.»
سایر اخبار این روزنامه
زلزله‌ای 5.9 ریشتری در ساعت ۲ و ۱۷ دقیقه و ۳ ثانیه بامداد دیروز (جمعه) بسیاری از مناطق آذربایجان شرقی را لرزاند به بهانه زادروز تولستوی به نگاه و آثارش پرداختیم اشراف‌زاده دردمند میرا بودن انسان؛ فلسفه معماگونه تولستوی همدلی از رویکرد فعالانه اعضای مجمع برای عبور از ماجرای FATF گزارش می‌دهد سکوت و دیگر هیچ یک عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام در گفت‌وگو با «همدلی»: می‌توان به تصویب FATF امیدوار بود سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت وگو با همدلی: بهترین مسیر فعلا برای FATF، بلاتکلیفی است یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت وگو با «همدلی»: خارج از مسائل سیاسی به لوایح FATF رسیدگی شود نماینده تبریز در گفت‌وگو با «همدلی»: هشدار روس‌ها به لاریجانی درباره عدم تصویب FATF امام جمعه مشهد از پخش اعترافات تلویزیونی دفاع کرد دغدغه شفافیت آیت‌الله علم‌الهدی! نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس: شفافیت قانون، لازمه شناسایی منافذ بروز فساد اداری است «همدلی» در گفت‌وگو با بهارستانی‌ها چشم‌انداز قیمت بنزین در ماه‌های آینده را ارزیابی کرد بتن‌ریزی دومین راکتور هسته‌ای در بوشهر آغاز می‌شود همزمان با گرامیداشت تیر‌ماسیزه‌شو از ابوالحسن خوشرو در قائمشهر تجلیل شد خوشرو، خوش‌گوی موسیقی مازندران یک عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام در گفت‌وگو با «همدلی»: می‌توان به تصویب FATF امیدوار بود اعتمادی که مجلس می‌شکند !! ۵/۵ برابر پول کتاب صرف هزینه دخانیات می‌شود؟!