پاسخ زیبای 3 رنگ 

محسنی- روز آخر هفته دهم لیگ برتر حال و هوای خاصی داشت حال و هوایی که نشان می داد ورزش علیه ضد ارزش ها خیلی زود واکنش نشان می دهد. اتفاقی که در فضای مجازی هم بازتاب گسترده ای داشت .حتی هشتگی هم به عنوان #کمپین _پرچم _ایران در توئیتر ایجاد شد.در این روز ، اتفاقات جالبی روی سکو‌های بیشتر ورزشگاه‌ها رخ داد که یادآور لزوم ایجاد همبستگی و تلاش برای حفظ منافع ملی بود. این اقدام خوب و به موقع هواداران پاسخی بود به معدود هوادارانی که هفته گذشته در تبریز شعارهای تجزیه‌طلبانه و قومیتی سر داده بودند. اقدامی که خیلی زود مورد توجه رسانه های بیگانه و آن ور آبی قرار گرفت و با استقبال برخی مسئولان ترکیه نیز همراه شد. هرچند در کنار اقدام زشت آن تماشاگران تعدادی از تماشاگران فهیم و وطن دوست هم  برای ساکت کردن شعارهای انحرافی معدود تماشاگرنماها «حیدر حیدر» می گفتند، اما اقدام این هفته هواداران فوتبال پاسخ قاطعی بود به این  معرکه گیری تجزیه طلبانی که به اسم هوادار وارد ورزشگاه ها می شوند.  در ادامه به چند نمونه از اقدامات زیبای هواداران فوتبال برای حفظ همبستگی ملی در هفته آخر لیگ دهم و برخی از کارهای خوبی که پیش از این از هواداران تیم های مختلف دیده ایم اشاره می کنیم.

             چو ایران نباشد تن من مباد
در دیدار تیم‌های فوتبال شهر خودروی مشهد و پارس جنوبی جم در ورزشگاه امام‌ رضا (ع) مشهد مقدس، تماشاگران حاضر در ورزشگاه با سر دادن شعارها و خواندن شعرهایی بر همبستگی و اتحاد ملی تأکید کردند. هواداران شهر خودرو پرچم‌های کوچک ایران را در دست داشتند و آن را در ورزشگاه به اهتزاز در آوردند. همچنین عده‌ای بنرهایی با شعارهای «از خراسان تا خوزستان، از آذربایجان تا هرمزگان؛ همه فدای خاک‌ ایران»، «چو ایران نباشد، تن من مباد» و «خلیج همیشه فارس ایران» به ورزشگاه آوردند. برخی از هواداران با لباس‌هایی که روی آن پرچم ایران حک و نوشته شده بود «چو ایران نباشد، تن من مباد» در ورزشگاه حاضر شدند.

             ورزشگاهی به رنگ پرچم
از ورزشگاه امام رضا (ع) گفتیم اما نمی‌شود کار خوب هواداران بختیاری نفت ‌مسجد سلیمان را دید و لب به تحسین نگشود. حدود سه هزار پرچم جمهوری اسلامی ایران در دست  تماشاگران  این بازی جلوه ویژه و زیبایی به ورزشگاه داده بود و بخشی از ورزشگاه یکدست به رنگ پرچم سه رنگ کشورمان در آمد. البته ویدئوی حضور یک هموطن با لباس بختیاری در این بازی، در حالی که پرچم کشورمان را در دست دارد و دور افتخار می زند هم در فضای مجازی با استقبال زیادی همراه شد و بسیاری از کاربران را به تحسین واداشت. چندین پلاکارد و بنر هم با نوشته‌هایی با مضمون همبستگی و وحدت ملت ایران در ورزشگاه به چشم می خورد.

             اهتزاز پرچم در تبریز
بعد از آن که عده معدودی در بازی تراکتورسازی و استقلال با نشان دادن علامت سلام نظامی، اقداماتی تجزیه‌طلبانه و کارهایی علیه امنیت ملی انجام داده بودند در آخر هفته در حالی که دیدار ماشین‌سازی با ذوب‌آهن در بنیان دیزل تبریز برگزار شد حدود هزار تماشاگر این بازی را از نزدیک تماشا کردند و با به اهتزاز درآوردن پرچم مقدس کشورمان در ورزشگاه اقدام برخی افراد تجزیه‌ طلب و سود‌جوی بازی تراکتور سازی و استقلال را تقبیح کردند. بازیکنان تیم ماشین‌سازی به خاطر زلزله 5.9 ریشتری که منجر به فوت تعدادی از اهالی استان آذربایجان شرقی شده بود، با بازوبند مشکی به زمین آمدند.
             اتفاقات خوب در ورزشگاه ها
اما در کنار آن چه در آخر هفته دهم لیگ برتر در ورزشگاه ها گذشت حیف است که اتفاقات خوبی را که در این سال ها روی سکو ها رقم خورده است نادیده بگیریم به همین خاطر چند نمونه از آن ها را با هم مرور می کنیم.
بزرگداشت پیش کسوتان:
 بعد از فوت هادی نوروزی کاپیتان تیم پرسپولیس هواداران برای زنده نگه داشتن یاد او که شماره 24 را به تن می کرد هر بازی در دقیقه 24 یاد او را زنده نگه می دارند. فوت منصورخان پورحیدری هم باعث شد هواداران تیم استقلال نام این اسطوره تیم شان را در دقیقه 22 گرامی بدارند.
پاک سازی جایگاه هواداران:
 شاید جمع کردن زباله های ریخته شده در جایگاه هواداران را اولین بار ژاپنی ها انجام دادند اما هواداران ایرانی هم با انجام دادن این کار در میادین خارجی و البته داخلی نام خود را در این زمینه به ثبت رسانده اند. در بازی دو تیم ایران و پرتغال در جام جهانی تماشاگران ایرانی بعد از اتمام بازی اقدام به پاک سازی جایگاه تماشاچیان کردند که در رسانه های خارجی بازتاب گسترده ای داشت. هواداران باشگاه های پرسپولیس، سپاهان، فولاد و تراکتور سازی هم بارها با پاک سازی جایگاه تماشاگران مورد تحسین قرار گرفته اند.



احساس همدردی:
 همدردی پر احساس هواداران داماش گیلان با مسلم حق‌شناس یکی از نمونه های بارزی است که می شود به آن اشاره کرد. هواداران تیم داماش بعد از آن که حق‌شناس دروازه‌بان تیم‌داماش گیلان  که سه روز پس از درگذشت مادرش، تیم را تنها نگذاشت و کمک کرد مقابل شهرداری بندرعباس پیروز شوند شعری را که به نظر می رسید بارها تمرین شده است برای او خواندند. البته  بعد از آن هم طرفداران داماش در غم درگذشت یکی از هواداران تیم شان همخوانی زیبایی را انجام دادند.
 

هوادار نابینا:
شاید یکی از تاثیرگذارترین اتفاقاتی که روی سکوها رقم خورده مربوط به همراهی چندین و چند ساله عادل با دوست نابینایش محمد باشد که در گرم و سرد ورزشگاه ها با هم به ورزشگاه می آیند و عادل چشم محمد در بازی های نساجی شده و بازی ها را برای او گزارش می کند. در بازی های نساجی محمد با شنیدن گزارش عادل بازی ها را می بیند و این بار شنیدن شده مانند دیدن!