اظهارات جنجالی روحانی و پاسخ قوه قضاییه

رئیس جمهور در سخنانی که با واکنش های گوناگون رسانه ها و چهره های سیاسی روبه رو شد، از دستگاه قضا خواست به فساد دانه درشت ها نیز ورود و نتیجه رسیدگی به فساد میلیارد دلاری را هم مانند فسادهای میلیارد تومانی اعلام کند. خبرگزاری فارس این اظهارات را «آغاز بگم بگم های رئیس جمهور» توصیف کرد. براساس گزارش رسانه ها، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز گذشته در اجتماع مردم یزد در میدان امیر چخماق، با تاکید بر این که همه باید با شفافیت و عزمی راسخ با فساد در جامعه مبارزه کنیم، اظهار کرد: باید با هر کس که در این کشور دستش به فساد آلوده است برخورد شود و مبارزه با فساد، جناح و حزب نمی شناسد. رئیس جمهور خاطرنشان کرد: از قوه قضاییه که با فسادهای میلیونی و میلیارد تومانی برخورد می کند می خواهم که مبارزه با فساد میلیارد دلاری را هم برای مردم توضیح دهد. روحانی بدون اشاره به نام بابک زنجانی، گفت: هنوز بعد از گذشت چند سال برای ما روشن نیست آقایی که 2 میلیارد و 700 میلیون پول مردم را خورد و او را دستگیر کردند و حتی حکم اعدام هم برایش صادر شد و اکنون در زندان است،   این پول کجاست و چه کسانی مسئول هستند و چرا درباره آن هایی که در این زمینه نقش داشتند برای مردم توضیح داده نمی شود. رئیس جمهور تصریح کرد: از همه مسئولان می خواهم که جریان 2 میلیارد و 700 میلیون دلار را برای مردم شفاف کنند چرا که این پول، پول نفت، بیت المال و خزانه بوده است.
پرونده 2میلیارد دلاری برای مردم روشن شود
روحانی تصریح کرد: همچنین از همه مسئولان و سازمان ها می خواهم درباره 2 میلیارد دلار پولی که به حلقوم آمریکا ریخته شد و دولت قبل 10 ماه فرصت داشت که آن پول را از حلقوم آمریکا درآورد اما دست روی دست گذاشت به مردم توضیح دهند. چند سال پیش شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد که باید به سرعت به این پرونده رسیدگی شود اما تا امروز رسیدگی نشده است بنابراین می خواهم پرونده 2 میلیارد دلاری برای مردم روشن شود تا مردم خوشحال شوند و بدانند عزمی که برای مبارزه با فساد وجود دارد، راسخ است. رئیس جمهور اضافه کرد: همچنین باید درباره 947 میلیون دلار و آن هایی که در این زمینه مسئول بودند و یک نهادی است که آن را گرفته و پس نداده به مردم توضیح داده شود و باید حسابرسی و این مبلغ پس گرفته شود. روحانی گفت: می خواهم درباره نهادهایی که بیش از 700 میلیون دلار بدهکارند به مردم توضیح داده شود و در همه این زمینه ها از وزیر نفت می خواهم که این آمار و ارقام را برای مردم روشن کند. همچنین رئیس بانک مرکزی را مسئول می کنم تا پرونده 2 میلیارد دلاری را به مردم گزارش کند و از دستگاه های نظارتی نیز می خواهم که سرنوشت 947 میلیون دلار را برای مردم روشن کنند.
چرا به فساد دانه درشت ها رسیدگی نمی‌شود؟


رئیس جمهور تصریح کرد: مبارزه با فساد دانه درشت ها کجاست و چرا به این فسادها و پول ها رسیدگی نمی شود؟ این که چند نفر را به دادگاه کشانده و تبلیغ مبارزه با فساد شود، بدانید که سرِ مردم کلاه نمی رود. مردم باید بدانند پولی که از بیت المال  پرداخت شده، چگونه و کجا رفته و چه کسانی مسئول هستند و در این زمینه قضات و دادستان های شریف نباید از پیگیری این پرونده ها بترسند و سرنوشت این پول ها را برای مردم روشن کنند در غیر این صورت به مناسبت های مختلف و مورد به مورد این ارقام را به مردم توضیح خواهم داد.
شعارها و پلاکاردهای انتقادی در میدان امیر چخماق
براساس گزارش های منتشر شده در بخش هایی از سخنرانی رئیس جمهور، عده ای شعارهایی در انتقاد از وی و سیاست های دولت سر دادند. براساس تصاویر منتشرشده از جمعیت حاضران در شبکه های اجتماعی، برخی افراد دست نوشته های انتقادی با این عبارت ها: «مردم گله‌مندند»، «شعار نده کار کن، تنظیم بازار کن»، «از خدا بترس نه از کدخدا»، «تورم بیکاری آقای کلید کجایی؟»، «مشکل اقتصادی با سخنرانی حل نمی شود» و... به همراه داشتند.  شعارهایی همچون «تورم، گرانی؛ جواب بده روحانی»، «روحانی حیا کن آمریکا رو رها کن»، «روحانی روحانی، اقتصاد اقتصاد»، «مسئول بی لیاقت نمی خوایم نمی خوایم» نیز در برخی از فیلم هایی که از میان جمعیت منتشر شده به گوش می رسد. سایت الف در این باره نوشت: این شعارها «موجب شد برای لحظاتی سخنرانی رئیس جمهور متوقف شود.»
واکنش روحانی به شعارها
درعین حال رئیس جمهور در بخشی از سخنانش با اشاره به این شعارها، گفت: بی تردید صدای شما مردم، صدای این چند نفر جوان نیست، شما مردمانی بزرگ، مهربان و در خط انقلاب هستید و همه باید آگاه باشیم که اختلاف و فاصله خواست آمریکاست بنابراین نگذاریم خواست آمریکا از حنجره عده معدودی بلند شود گرچه آن عده بسیار کم و معدود هستند اما در عین حال آن گروه اندک و کوچک را هم به اسلام و وحدت و پیامبر رحمت دعوت می کنیم. ایرنا نوشت: در این هنگام صدای تشویق و حمایت مردم از میدان بلند شد.در مقابل این جمله روحانی برخی کاربران توئیتر نیز هشتگ «صدای منم هست» را در توئیت های خود در انتقاد از رئیس جمهور استفاده کردند.  روحانی همچنین در بخش پایانی سخنان خود با نام بردن از برخی مشاهیر استان یزد گفت: در جمع مردم یزد به سید محمد خاتمی افتخار این دیار و ایران نیز سلام می‌کنم.
آشنا: ‏یزد شاهد ارائه یک بیانیه و آمار رسمی برای مواجهه با فساد سازمان‌یافته ‌بود
همزمان حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور درخصوص صحبت های روزگذشته روحانی با بیان این که ‏یزد شاهد ارائه یک بیانیه و آمار رسمی برای مواجهه با فساد سازمان‌یافته‌بود نوشت: ‏قاعدتا قوه محترم قضاییه هم در روزهای آینده با اقدامات ایجابی و روشنگری‌های بی‌طرفانه خود، به جای ایجاد دوگانه‌سازی‌های خطرناک،  نشان خواهد داد اتحاد ملی در مواجهه با فسادهای بزرگ  ناگسستنی‌است. پایگاه خبری اصلاح طلب عصر ایران هم سخنان رئیس جمهور را شبیه ترین اظهارات وی به مواضعش در آستانه انتخابات 96 دانست و افزود: به نظر می‌رسد فشارهای فراوان جریان‌های مختلف به روحانی و وضعیت اقتصادی ناشی از تحریم ها و احساس ناسپاسی در برخی تریبون ها، زمینه ساز فعال شدن آتشفشان درونی روحانی در قبال مخالفان شده است.در همین حال محمود دعایی مدیر مسئول روزنامه  اطلاعات در این باره گفت : اگر خدای نکرده آقای روحانی مطالبی را بیان کرده که تعریضی به قوه قضاییه و آیت‌ا... رئیسی است، قطعا این مورد از اشتباهات وی است.
 
پاسخ قوه قضاییه به 3 پرونده ادعایی رئیس  جمهور
اسماعیلی: وزیر نفت و رئیس کل بانک مرکزی از ادعاهای رئیس جمهور بی اطلاع بودند

سخنگوی قوه قضاییه به بخشی از اظهارات رئیس جمهور واکنش نشان داد و مشخصاً درباره پرونده بابک زنجانی توضیحات مفصلی ارائه کرد. به گزارش میزان، غلامحسین اسماعیلی  در ابتدای این نشست اظهارات رئیس جمهور و سخنرانی عمومی وی درباره مفاسد اقتصادی به جای ارسال مدارک ادعایی به مراجع قضایی را مایه تعجب دانست. سخنگوی قوه قضاییه تأکید کرد که وزارت نفت دولت یازدهم با تأخیری 10 ماهه پس از بازداشت بابک زنجانی برای طرح شکایت علیه وی اقدام کرده است. وی درباره پرونده بابک زنجانی افزود: برای برخی مدیران و معاونان وزارت نفت، کیفرخواست صادر شد که متاسفانه برخی از این افراد در دولت جدید ارتقای سمت هم پیدا کردند. اسماعیلی به بخشی از اظهارات روحانی درباره بازگشت اموال بابک زنجانی به دولت اشاره کرد و گفت: حدود ۷۰۰ میلیون یورو از بدهی های زنجانی قبل از این که او بازداشت شود، به دولت برگشت داده شده و درباره رقمی حدود ۶۰۰ میلیون دلار پول نفت فروخته شده به شرکتی خارجی ، مقرر شده بر اساس وکالت اعطایی از ناحیه بابک زنجانی، وزارت نفت برای دریافت مطالبات بابک زنجانی از این شرکت اقدام کند. اسماعیلی تحویل بابک زنجانی به دولت و وزارت اطلاعات به درخواست این نهادها را یادآور شد و گفت: دولت و وزارت اطلاعات توفیق چندانی در شناسایی اموال به دست نیاوردند. این مقام قضایی در ادامه پرسید: آیا وزارت نفت گزارش اموالی را که قوه قضاییه [در پرونده زنجانی] در اختیار این نهاد قرارداده به رئیس جمهور و دولت محترم ارائه نکرده و چرا باید این قبیل مسائل در تریبون عمومی و در جمع مردم بیان شود و موجبات یأس و ناامیدی مردم را فراهم کند؟
برای ما پرونده بابک زنجانی یا کرسنت فرقی نمی کند
اسماعیلی پس از ارائه فهرست مفصلی از اموال بابک زنجانی در ایران و کشورهای دیگر که توقیف یا شناسایی شده، گفت: برای ما فرقی نمی‌کند که پرونده فساد مربوط به فروش نفت توسط بابک زنجانی باشد یا متعلق به پرونده کرسنت یا استارت اویل. برای ما فرقی نمی‌کند که پرونده مربوط به دلار‌های ادعایی گم شده باشد یا پرونده ارز‌ها و سکه‌هایی که در سال ٩٦ و ٩٧ بانک مرکزی با سیاست‌های مورد بحث، خزانه ارزی و طلای کشور را گاه در اختیار افراد سودجو و فرصت طلب قرار داد.
دستور روحانی برای جمع آوری اسناد
سخنگوی قوه قضاییه با بیان این که با شعار و سخنرانی و دو قطبی سازی بی جهت، میدان مبارزه با فساد را خالی نمی‌کنیم افزود: «در دو بخش دیگر که ادعا شده بود، پرونده و اطلاع قضایی خاصی نداریم، دادستان تهران بعد از انتشار مطالب رئیس جمهور، هم با وزیر نفت و هم با رئیس کل بانک مرکزی صحبت کرد و آن‌ها هم از برخی از این موارد اظهار بی اطلاعی کردند و درباره برخی از این موارد گفتند که به تازگی آقای رئیس جمهور به آن‌ها دستور داده است اسناد و مدارکی را جمع آوری و اعلام شکایت کنند.» اسماعیلی این سوال را مطرح کرد که «امروز بیش از شش سال از استقرار این دولت می‌گذرد؛ چرا اگر فسادی رخ داده، الان و تازه باید اعلام کنند؟» وی افزود: افتخار می‌کنیم که مردم شاهد نتایج یکایک پرونده‌های کلان اقتصادی و نتیجه اقدامات دستگاه قضایی بوده اند؛ نه شعار‌ها و وعده‌هایی که مبنای آن معلوم نیست انتخاباتی است یا اراده دیگری در پشت آن نهفته است.
 
   فرا خبر
نگاهی اقتصادی به  برخی  شعار ها در سخنرانی روحانی

مهدی حسن زاده-اگرچه سردادن برخی شعارها در سخنرانی رئیس جمهور در استان یزد ممکن است ریشه سیاسی داشته باشد، اما نگاهی به وضعیت آمارهای اقتصادی استان یزد نشان می دهد که این استان با مشکلات اقتصادی بیشتری نسبت به سایر استان ها مواجه است. نگاهی به وضعیت نرخ بیکاری در این سال ها نشان می دهد استانی که زمانی کمترین نرخ بیکاری کشور را داشت، اکنون دومین استان کشور از نظر نرخ بیکاری است. به گونه ای که براساس گزارش مرکز آمار، نرخ بیکاری استان یزد در تابستان امسال 15.1 درصد بوده و پس از استان سیستان و بلوچستان با نرخ بیکاری 15.2 درصد، بالاترین نرخ بیکاری را بین 31 استان کشور داشته است. براساس این آمار، نرخ بیکاری استان یزد 4.6 درصد بالاتر از نرخ بیکاری متوسط کشور است. جالب این جاست که نرخ بیکاری این استان در سال های 92 و 93، کمتر از 8 درصد بوده است. نموداری که پیش روست نشان می دهد چه مقدار نرخ بیکاری در این استان طی سال های اخیر روند صعودی داشته است. این در حالی است که طبق آخرین گزارش منتشر شده مرکز آمار، نرخ تورم نیز در این استان از میانگین کشوری بالاتر است. تورم نقطه به نقطه (مهر 98 نسبت به مهر 97) و سالانه (12 ماه منتهی به مهر 98 در مقایسه با 12 ماه قبل از آن) در استان یزد به ترتیب 32.3 و 43.1 درصد است. در حالی که همین نرخ ها در سطح کشور، 28.3 و 42 درصد است که نشان می دهد نرخ تورم در استان یزد بالاتر از میانگین کشوری است.