کلاه سفیدها در سوریه اعضای بدن انسان را قاچاق می کنند


گروه «کلاه سفیدها» که در ظاهر خود را یک نهاد بین‌المللی فعال در حوزه بشر دوستانه می‌داند، اکنون مشخص شد که اعضای بدن انسان را در سوریه قاچاق می‌کرده است. پیش از این مشخص شده بود که کلاه‌سفید‌ها توسط سازمان امنیتی «ام. آی. 6» انگلیس ایجاد شده است. این گروه فعالیت خود را از سال ۲۰۱۳ در سوریه شروع کرده است.  کلاه سفیدها توسط یک کارمند سابق اداره اطلاعات نظامی و کارشناس امنیتی انگلیس و با کمک واشنگتن در ترکیه تأسیس شده است.حوزه کاری این سازمان از همان ابتدا، مناطق تحت تسلط گروه‌های تروریستی تعیین شده بود. بسیاری از اسناد یافت شده توسط ارتش سوریه در مناطق آزاد شده نشان می‌دهد که کلاه سفیدها عضو گروه‌های تروریستی بوده و آنها فرآیند به کارگیری تسلیحات شیمیایی علیه غیر نظامیان توسط تحریر الشام (جبهه النصره سابق) را فراهم کرده‌اند.
اما، گزارش جدیدی که «روسیا الیوم» آن را منتشر کرده، نشان می‌دهد که این گروه به ظاهر امدادگر، در قاچاق بندن اعضای انسان نیز نقش داشه است. «ماکسیم‌گریگوریف»، مدیر موسسه روسی« مطالعات دموکراسی » پس از انتشار نتایج تحقیقاتی تحت عنوان « کلاه سفیدها، عاملان تروریستی و منبع اطلاعات‌اشتباه»، خاطرنشان کرد:  گروه موسوم به کلاه سفیدها با توسل به زور، اعضای بدن شهروندان سوری که در مناطق تحت سیطره تروریست‌ها زندگی می‌کنند، را از بدنشان خارج می‌کرده است.
 به گزارش ایسنا،‌گریگوریف همچنین تصریح کرد: کلاه‌ سفیدها عنصر اصلی در این طرح غیرقانونی خارج کردن اعضای بدن بودند و ما از طریق‌اشخاصی که با آنها گفت‌وگو کرده‌ایم، به این اطلاعات دست یافتیم. به گفته وی «جیمز لوموزوریه» بنیانگذار سازمان کلاه سفیدها که اخیرا جسدش در نزدیکی منزلش در شهر استانبول ترکیه پیدا شد، در اواخر دهه ۱۹۹۰ نیز در یوگسلاوی بوده است. او در آن زمان نیز اقدام به خارج کردن غیرقانونی اعضای بدن انسان‌ها و فروش آنها در کوزوو می‌کرده است. تجارت اعضای بدن ساکنان صربستان در مناطقی که کلاه سفیدها در آن حضور داشته‌اند، همان برنامه‌ای است که در سوریه نیز اجرا شده است.
گریگوریف و همکارانش بیش از ۱۰۰ مصاحبه، نه تنها با ساکنان حلب، دمشق، دوما، دیرالزور و سقبا، بلکه با بیش از ۴۰ عضو سازمان کلاه سفید‌ها و حدود ۲۰ عضو سابق گروه‌های مسلح انجام داده‌اند. براساس گفته‌های یک شاهد عینی، کلاه سفید‌ها در خارج کردن اعضای بدن افرادی که قرار بوده است به آنها خدمات درمانی ارائه کنند، دست داشته‌اند. پس از آن، بستگان این افراد پیکر آ‌نها را که اعضای اصلی بدنشان خارج شده بود، تحویل می‌گرفتند.