رئیس‌جمهور چین: برای جنگ تجاری با امریکا آماده‌ایم

سرویس بین الملل جوان آنلاین: در چنین شرایطی رئیس‌جمهور چین ضمن تأکید بر ادامه تلاش برای منعقد کردن توافق تجاری با امریکا در عین حال هشدار داد که ابایی از جنگیدن متقابل برای محافظت از منافعش ندارد.
سخنگوی ناوگان هفتم نیروی دریایی امریکا به «رویترز» گفت کشتی نظامی ساحلی گابریل گیفورد در دریای جنوبی چین، دو مرتبه از فاصله ۲۲ کیلومتری جزیره «میسچیف ریف» که مورد مناقشه دولت‌های چین، تایوان، ویتنام و فیلیپین است، عبور کرده است.
این مقام نظامی امریکا همچنین توضیح داد ناوشکن وِین مِیِر نیز با نقض محدودیت‌های اعمالی از سوی چین درخصوص حرکت کشتی‌ها در نزدیکی «جزایر پاراسل»، که مورد مناقشه ویتنام و پکن است، به این منطقه نزدیک شده است.
ارتش چین نیز روز جمعه تأیید کرد که دو فروند از کشتی‌های جنگی امریکایی در آبراه‌های مورد مناقشه حرکت کرده و پکن نیز آن‌ها را رهگیری کرده است.


سخنگوی فرماندهی جنوبی چین با صدور بیانیه‌ای ضمن تحریک‌آمیز توصیف کردن این اقدامات امریکا گفت: «ما از ایالات متحده می‌خواهیم از چنین اقدامات تحریک‌آمیزی در هرگونه حوادث غیرقابل پیش‌بینی اجتناب کند. چین حاکمیت بی‌چون‌وچرایی بر جزایر دریای جنوبی و مناطق اطراف آن دارد.»
بدتر از جنگ اول جهانی
هنری کسینجر، وزیر امور خارجه اسبق امریکا که روز پنج شنبه در مجمع اقتصاد جدید در پکن حضور یافته بود، اعلام کرد که چین و امریکا در سایه جنگ تجاری به مرز جنگ سرد با یکدیگر رسیده‌اند. در این نشست هنری کسینجر، وزیر امور خارجه اسبق امریکا، هانک پائولسن، وزیر خزانه‌داری اسبق این کشور و مایک فرومن، نماینده تجاری اسبق امریکا حضور داشتند.
به گزارش فارس به نقل از بلومبرگ، کسینجر در سخنان خود هشدار دارد: در صورتی که اختلاف بین دو کشور حل نشود اوضاع می‌تواند از جنگ جهانی اول بدتر شود.
کسینجر ادامه داد: به نظر من چیزی که شرایط را بیش از همه مهم می‌کند، این است که شاهد آن هستیم که در یک دوره پرتنش کشور‌ها به سمت درک دلایل سیاسی به وجود آورنده اختلافات رفته و هر دو طرف متعهد هستند که این عوامل سیاسی را حل کنند.
وزیر امور خارجه اسبق امریکا افزود: چین و امریکا در شرایط کنونی کشور‌هایی هستند که اندازه آن‌ها نسبت به گذشته و زمان جنگ سرد امریکا و شوروی بزرگ‌تر شده است و از طرف دیگر دو اقتصاد برتر جهان هستند که درگیر جنگ تجاری با یکدیگر شده‌اند و تلاش می‌کنند در هر نقطه از جهان پا جای پای یکدیگر بگذارند چرا که همواره نسبت به اهداف طرف مقابل کنجکاو هستند.
کسینجر ادامه داد: بنابراین به نظر من گفتگو درباره اهداف مشترک و تلاش برای محدود کردن تأثیر اختلافات بسیار ضروری است. اگر اختلاف بدون حل شدن ادامه پیدا کند نتیجه آن می‌تواند خیلی بدتر از چیزی باشد که در گذشته در اروپا شاهد آن بودیم. جنگ جهانی اول به این دلیل رخ داد که یک بحران به مراتب کوچک‌تر حل نشد.
وی تأکید کرد: همه می‌دانند که مذاکرات تجاری که امیدوارم موفقیت‌آمیز باشد و من از موفقیت آن حمایت می‌کنم، می‌تواند شروع کوچکی باشد برای شکل گرفتن گفتگو‌های عمیق‌تر بین دو کشور که من نسبت به آن امیدوار هستم.
اما در همین مجمع شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین در اظهاراتی خطاب به هیئت امریکایی حاضر در پکن با بیان اینکه چین نگرش مثبت نسبت به مذاکرات تجاری با امریکا دارد، تصریح کرد: همانطورکه ما همواره گفتیم خواستار آغاز یک جنگ تجاری نیستیم، اما ترسی هم از این بابت نداریم. او ادامه داد: ما زمانی که لازم باشد متقابلاً خواهیم جنگید، اما فعلاً تلاش می‌کنیم یک جنگ تجاری نداشته باشیم.
رئیس‌جمهور چین در جریان این دیدار که در محل تالار بزرگ خلق در شهر پکن انجام شد خطاب به این گروه تصریح کرد: موضع چین این است که یک توافق باید در بردارنده احترام دو‌جانبه و برابری باشد. او تأکید کرد: ما می‌خواهیم به روی یک توافق مرحله اولی براساس احترام دو‌جانبه و برابری کار کنیم. او همچنین گفت: پکن از حاکمیت مالی خود دست نخواهد کشید.
استقلال تایوان یعنی نابودی
سخنگوی دولت چین به استقلال‌طلبان تایوانی هشدار داد که حرکت به سمت استقلال این جزیره جز نابودی نتیجه دیگری نخواهد داشت.
«ماشیایو گوانگ» روز جمعه در مصاحبه‌ای با خبرنگاران در پکن خاطرنشان کرد آن‌ها که دم از استقلال تایوان می‌زنند باید آگاه باشند که این مسیر به سمت مرگ می‌رود و پیامد‌های بسیار مخربی خواهد داشت.
وی تأکید کرد: چین و تایوان باید با یکدیگر متحد شوند و این کار نهایتاً انجام خواهد شد و هیچ کسی و هیچ قدرتی نمی‌تواند مانع آن شود.
سخنگوی اداره امور تایوان در دولت چین افزود‌: کسانی که با نزدیک شدن به انتخابات در تایوان به دنبال پیشبرد برنامه‌های استقلال‌طلبانه هستند، منافع تایوانی‌ها را در نظر نمی‌گیرند.
وی گفت که اعضای حزب حاکم دموکراتیک ترقی‌خواه تایوان برای پیشبرد استقلال تلاش می‌کنند و این روز‌ها برخی از مقام‌های این حزب صراحتاً از استقلال می‌گویند و نقاب از چهره واقعی خود برداشته‌اند.
انتخابات ریاست جمهوری تایوان ژانویه سال آینده برگزار می‌شود و در آستانه رقابت‌های انتخاباتی نامزد‌ها برنامه‌های خود را معرفی می‌کنند. شماری از اعضای حزب حاکم در این جزیره اشاره‌هایی به فعالیت‌های استقلال‌طلبانه داشته‌اند که از سوی چین محکوم شده است.
تایوان تنها نقطه‌ای نیست که با حمایت امریکا ساز جدایی از چین را بلندتر از گذشته می‌نوازد. اعتراضات اخیر هنگ‌کنگ در چند ماه اخیر با حمایت رسانه‌ای غرب به شدت رنگ جدایی‌طلبانه گرفته است. جدایی‌طلبان در آخرین اقدام یک دانشگاه را اشغال کرده و در راستای کش‌دار کردن بحران دست به تحصن در آن زده‌اند، در حالی که رسانه‌های غربی که جدایی‌طلبان را دموکراسی‌خواه می‌خوانند، در راستای مظلوم‌نمایی از معرتضان از محاصره دانشگاه توسط پلیس سخن می‌گویند.