کهریزک تکرار نمی‌شود



گروه سیاسی/ با بازگشت آرامش به کشور، سخنگوی قوه قضائیه از آغاز رسیدگی به پرونده متهمان دستگیر شده گفت، رئیس سازمان زندا‌ن‌ها قول داد که مشکلی برای بازداشتی‎های اخیر پیش نیاید و جانشین فرمانده سپاه هم ابعاد جدیدی از اغتشاشات روزهای گذشته را مطرح کرد.
غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه که یکی از نمایندگان رئیس دستگاه قضا برای رسیدگی همه‌جانبه به مسائل رخ داده پس از بالا رفتن قیمت بنزین است، دیروز در ستاد فرماندهی انتظامی تهران بزرگ حضور یافت و در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه امنیت و آرامش به جامعه کاملاً برگشته، گفت: با ایجاد امنیت، زمان رسیدگی به پرونده‎های قضایی یکایک متهمان دستگیر شده در اغتشاشات اخیر فرا رسیده است.


به گزارش  مهر، سخنگوی قوه قضائیه در مورد دیداری که عصر جمعه از زندان اوین داشته هم گفت: در بازدیدها تأکید بر این شد امر غربالگری متهمان بازداشت شده با سرعت انجام و چنانچه در بین افراد بازداشت شده اشخاص کم تقصیر و یا احیاناً بدون تقصیر بازداشت شده باشند در اسرع وقت آزاد بشوند و همچنین پیگیری شد که خانواده تمامی متهمان بازداشت شده از بازداشت بودن افراد منتسب به خانواده خودشان مطلع شوند و دغدغه دیگری نداشته باشند. اسماعیلی ادامه داد: مقرر شد امر بازجویی و تحقیق قضایی و انتظامی این پرونده‎ها با نظارت دادیاران و بازرسان منتخب در سراسر کشور و با اشراف مقامات قضایی در چارچوب ضوابط و مقررات قانونی انجام و مراقبت بشود که تمامی حقوقی که قانونگذار برای متهمان در نظر گرفته است، علی رغم همه جنایت‎هایی که برخی از آنها انجام داده ‌اند، با رعایت حقوق شهروندی امر دادرسی پرونده‏‌های آنها انجام شود.
خانواده‌های بازداشتی‌ها نگران نباشند
تکرار اتفاقاتی که در سال 88 و پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم رخ داد، موضوع نگرانی خانواده بازداشتی‎ها است. اما آن گونه که رئیس سازمان زندان‌ها اعلام کرده، تمام تلاش‌‏ها برای عدم ایجاد مشکل برای بازداشتی‎ها به کار گرفته شده است. علی‎اصغر جهانگیر در گفت‎وگو با  ایلنا، گفت: همه ارکان قوه قضائیه تمهیدات لازم را برای اینکه افراد بازداشت شده بسرعت تعیین تکلیف شوند، آغاز کرده‌اند. مقامات اصلی قضایی نیز در این خصوص ورود کردند و از نزدیک در جریان بازجویی‌ها هستند و ان‎شاءالله ظرف روزهای آینده خبرهای جدیدی در این زمینه از سوی سخنگوی قوه قضائیه و دادستان کل کشور اعلام خواهد شد. جهانگیر در پاسخ به این سؤال که برخی نگران اتفاقاتی هستند که پیش از این در کهریزک رخ داده بود و رهبری انقلاب نیز آن را محکوم کردند؛ برای جلوگیری از چنین حوادثی چه تمهیداتی اندیشیده‌اید، گفت: اتفاقاتی که در سال 88 افتاد در مجموعه‌ای بود که در اختیار قوه‌ قضائیه و سازمان زندان‌ها نبود، اما ما همه تلاش خود را به کار می‌بریم تا مشکلی برای بازداشتی‌ها پیش‌ نیاید.
رئیس سازمان زندان‌ها در واکنش به اینکه برخی خانواده‌های بازداشت‌شدگان اعلام می‌کنند که کسی پاسخگوی آنها نیست، چه روندی برای اطلاع‌رسانی در نظر گرفته‌اید و این خانواده‌ها از چه طریقی می‎توانند اطلاعات لازم را کسب کنند؟ گفت: خانواده‌ها باید به مراجع قضایی مراجعه کنند، چراکه این موضوع در اختیار مراجع قضایی است و سازمان زندان‌ها فقط مسئول نگهداری افرادی است که بازداشت شده‌اند، لذا خانواده‌ها باید به شعبات مربوطه قضایی مراجعه کنند و اطلاعات لازم را از آن شعبات دریافت کنند و چنانچه اجازه ملاقات داشته باشند، روند اجرای ملاقات انجام خواهد شد. جهانگیر همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا اسامی همه بازداشت‌شدگان جمع‌آوری شده ‌است، گفت: در این خصوص نیز تحقیقات لازم در حال اجرا است. وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره انتقال برخی زندانیان مالی به زندان تهران بزرگ هم گفت: بخشی از زندانیان مالی در حال انتقال به زندان تهران بزرگ هستند و طبقه‌بندی و تفکیک زندانیان کاملاً انجام خواهد شد. اینکه زندانیان شرور با غیرشرور در یک‌جا باشند، اتفاق نخواهد افتاد.
سردار فدوی: شرایط اعتراضات مدنی فراهم شود
جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در جدیدترین اخباری که از وقایع چند روز اخیر اعلام کرد، گفت: اغتشاشگران با استفاده از کلت‌های خفیف به شکم بسیاری از مردم از فاصله یک متری یا نیم متری شلیک کرده و مردم را کشتند.
به گزارش ایسنا، سردار علی فدوی در حاشیه همایش خواهران بسیجی گفت: لحظات اول، مردم اعتراض داشتند که حق آنهاست و حتماً باید آن را انجام دهند. اگر اعتراضات به طور طبیعی ادامه داشت، حتماً صحنه بهتری برای پیگیری اعتراضات وجود داشت اما یک مشت از اشرار وارد میدان شدند و علیه مردم اقدام کردند و موجب شدند که اعتراض بحق مردم دنبال نشود. بانک‌ها و پمپ بنزین‌ها اموال دولتی بوده و فروشگاه‌ها، کارگاه‌های کار و منازل مال مردم است که سوخته و از بین رفته است. ما در سپاه به صورت زنده با همه کشور در ارتباط بودیم و از این شرارت‌ها فیلم گرفته و آنها را شناسایی کرده‌ایم و آنها حتماً گرفتار می‌شوند. آنها باید از اموال خود خساراتی را که به مردم وارد کردند جبران کنند.
سردار فدوی ادامه داد: باید شرایطی فراهم شود تا اعتراضات مردمی از مجرای طبیعی و سالم به گوش همه برسد تا یک مشت شرور به تحریک دشمنان به اموال مردم آسیب نرسانده و جنایت نکنند. پزشکی قانونی حتماً گزارش می‌دهد. به شکم بسیاری از مردم از فاصله یک متری یا نیم متری شلیک شده است و کشته شدند یعنی آنها با کلت‌های خفیف مردم را کشتند.