بلومبرگ:امریکا نمی‌تواند مانع ایران در خرید تسلیحات شود

سرویس بین الملل جوان آنلاین: بلومبرگ نوشته است که پایان این تحریم‌ها، می‌تواند توان نظامی ایران را به مراتب بیش از گذشته افزایش دهد. به ادعای بلومبرگ، ایران در حال حاضر برای خرید جنگنده‌های «سوخو-۳۰»، هواپیمای آموزشی «یاک-۱۳۰»، تانک‌های «تی-۹۰»، سامانه پدافندی «اس-۴۰۰» و سامانه دفاع ساحلی «باستیون» با روسیه در حال مذاکره است.
این پایگاه همچنین احتمال داده است که ایران خواهان خرید جنگ‌افزار‌های چینی هم باشد. بلومبرگ نوشته است که دولت امریکا در تلاش است حمایت دیگر کشور‌ها را برای تمدید ممنوعیت خرید‌های تسلیحاتی ایران، جلب کند. مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا اخیراً مدعی شد که دستیابی ایران به تسلیحات پیشرفته، به بروز آشوب در غرب آسیا منجر می‌شود. به نوشته بلومبرگ، خروج امریکا از برجام موجب شده تا اعضای شورای امنیت از درخواست واشنگتن برای تمدید این ممنوعیت حمایت چندانی نکنند. نه تنها روسیه و چین به عنوان دو دارنده امکان وتو و فروشنده بالقوه سلاح به ایران از این طرح حمایت نمی‌کنند، بلکه امریکا حتی احتمالاً نمی‌تواند روی رأی مثبت فرانسه و انگلستان هم حساب کند. این خبرگزاری، تحریم‌های امریکا را مهم‌ترین مانع در برابر تولیدکنندگان جنگ‌افزار برای صادرات به ایران ارزیابی کرده و نوشته است که تولیدکنندگان روسی و چینی باید بین فروش چندین میلیارد دلاری به ایران و تحریم‌های امریکا یکی را برگزینند. بلومبرگ به امریکا توصیه کرده است که برای مانع‌تراشی در مسیر فروش تسلیحات به ایران، واشنگتن علاوه بر شرکت‌ها، مدیران آن‌ها را هم به تحریم تهدید کند.
با وجود این، در این گزارش آمده است: «اما بد‌ترین حالت این است که چین و روسیه ممکن است ساز و کاری برای دور زدن تحریم‌های امریکا ایجاد کرده و سلطه ایالات متحده بر نظام مالی جهانی را به چالش بکشند.»
‌این گزارش با اشاره به اینکه دلیل ناکارآمدی ساز و کار اروپایی «اینستکس» برای دور زدن تحریم‌ها بی‌میلی مدیران اروپایی به ریسک‌پذیری بوده، در پایان نوشته است: «آیا تولیدکنندگان روسی و چینی حاضرند ریسک [تحریم شدن]را بپذیرند؟ ترامپ و پمپئو کار چندانی نمی‌کنند، جز اینکه به شدت دعا کنند.»