شوک‌درمانی اقتصادی توصیه صندوق بین‌المللی پول است


به گزارش فارس، مسعود درخشان در نشست «نقد و بررسی طرح افزایش قیمت حامل‌های انرژی» که در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد گفت: متاسفانه هر دولتی که خیزی برای اصلاح قیمت حامل‌های انرژی برداشته است موفق نشد. در زمان آقای آقازاده وزیر نفت اسبق، بحث ما درباره حامل‌های انرژی افزایش قیمت‌ها نبود بلکه اصلاح قیمت‌های نسبی بود. یعنی چرا یک نفر که بنز یک میلیاردی سوار می‌شود بنزین را لیتری ۱۰۰۰ تومان می‌خرد و یک نفر که با پراید خرج زندگی‌ یک خانواده درمی‌‌آورد هم بنزین را باید لیتری ۱۰۰۰ تومان بخرد. این قضیه اصلا عادلانه نیست.
درخشان افزود: ما متاسفانه حسابداری صنعتی در پالایشگاه‌ها و فرآورده‌ها نداریم. دولت نفت را مجانی به پالایشگاه‌ها می‌دهد، پالایشگاه هم نفت را به فرآورده تبدیل می‌کند و با یک قیمت تعیین شده می‌فروشد. این سیستم غلط است و اقتصاد این صنعت را از بین برده است. متاسفانه مسئولین برای حل مشکل قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی دنبال راه‌های ساده هستند درحالی‌که حل این مشکلات پیچیده راه‌حل ساده ندارد و باید همه جوانب مورد بررسی دقیق قرار گیرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: اینکه یکباره اعلام شد قیمت بنزین ۳ برابر شده است نشان می‌دهد که برخی مسئولین کشور تحت تاثیر ‌اندیشه‌های صندوق بین‌المللی پول قرار دارند زیرا طبق این‌اندیشه‌ها باید برای انجام اصلاحات شوک درمانی صورت گیرد. ایده شوک درمانی مربوط به تفکرات صندوق بین‌المللی پول است در واقع شوک درمانی ثمره‌ اندیشه لیبرالیسم اقتصادی است که نباید انجام می‌گرفت.
وی با تاکید بر اینکه اصل ایده افزایش قیمت بنزین پسندیده بود اما نحوه اجرا کاملا ایراد داشت و این وظیفه ما اقتصاددانان است که دولت را راهنمایی کنیم، اضافه کرد: در بین اقتصاددانان جمله معروفی وجود دارد که می‌گوید، وظیفه اصلی اقتصاددانان طرح سؤالات درست است و اگر سؤال درست پرسیده شد آنگاه هر احمقی می‌تواند درست جواب دهد. آن احمق‌ها سیاستمداران هستند.
سایر اخبار این روزنامه
دولتمردان محترم یادتان هست؟! گفتید جز بنزین کالایی گران نمی‌شود هیچ در تئوری پوچ در عمل (یادداشت میهمان) اخبار ویژه عملیات بزرگ علیه امارات انصارالله با 9 موشک و 20 پهپاد بندر «مخا» را کوبید شوک‌درمانی اقتصادی توصیه صندوق بین‌المللی پول است شهدای ما در مسیر اهل بیت(ع) حرکت می‌کنند و همه در یک کاروان هستند اجتماع بزرگ بسیجیان در سنندج المیادین: مردم ایران توطئه آمریکا را ضربه‌فنی کردند معاهده «ان‌پی‌تی» ابزاری برای سلب قدرت دفاع در برابر آمریکا و اسرائیل است خط قرمز ما در مبارزه با فساد اتهام‌زنی و ادعای بی‌سند است تدبیر رهبر انقلاب و بصیرت ملت بار دیگر انقلاب را از توطئه دشمن نجات داد طرح جامعی را به سران قوا داده بودیم که با مصوبه بنزینی اخیر متفاوت بود دولتمردان محترم یادتان هست؟! گفتید جز بنزین کالایی گران نمی‌شود المیادین: مردم ایران توطئه آمریکا را ضربه‌فنی کردند دولتمردان محترم یادتان هست؟! گفتید جز بنزین کالایی گران نمی‌شود المیادین: مردم ایران توطئه آمریکا را ضربه‌فنی کردند