164 نفر از نمایندگان مجلس از مجمع تشخیص خواستار شدند تعیین تکلیف تسویه بدهی بدهکاران بانکی

بخش خبری: 164 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به مجمع تشخیص مصلحت نظام خواستار تعیین تکلیف مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح تسهیل تسویه بدهی بدهکاران بانکی شدند.
در این نامه آمده است: طرح تسهیل تسویه بدهی بدهکاران بانکی که با قید دو فوریت در مجلس شورای اسلامی در مجلس تصویب شده بود، قریب به سه ماه است که در دستور آن مجمع محترم قرار دارد و همچنان بلاتکلیف باقی مانده است؛ همچنان که استحضار دارید یکی از پدیده‌های ویرانگر در اقتصاد ایران که زاییده رفتار نادرست برخی بانک‌ها و نظارت ناکافی بانک مرکزی در سال‌های گذشته است، محاسبه و دریافت سود مرکب و وجه الحساب مضاعف از بدهکاران بانکی است.
نمایندگان در این نامه‌آورده اند: این پدیده که در مواردی به شکل صریح و در اکثر موارد به صورت غیر شفاف و از طریق عقد به قراردادهای جدید با مبنا قرار دادن مانده اصل و سود و وجه التزام قرارداهای قبلی انجام پدیرفته باعث شده است که بدهی بدهکاران بانکی به صورت غیر معقول و به شکلی غیر سرطانی رشد کند؛ شما هم مثل ما محل رجوع خیل عظیمی از بدهکاران بانکی بوده اید که پرداخت چند برابر بدهی و اصل سود مندرج در قرارداد اولیه همچنان با مطالبه سنگینی بیشتری از بانک‌ها مواجه و عملا از پرداخت بدهی خود به آنها ناتوان هستند.
در بخش دیگری از این نامه‌ آمده است: از آنجا که مصوبه جدید بانک مرکزی عطف ماسبق نمی‌شود نمی‌تواند خیل انبوه بدهکاران مستاصل را حل کند، نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح حذف سود مرکب را با قید دو فوریت تصویب کردند که این طرح بلافاصله در هیات دولت مطرح و با حذف یکی از تبصره‌ها مورد موافقت قرار گرفت.


در این نامه همچنین‌آمده است: نماینده‌ها با توجه به حمایت صریح رئیس کل بانک مرکزی طرح مذکور را با رای بالایی تصویب کردند؛ با توجه به ایراد فقهی شورای نگهبان مورد اصرار مجلس قرار گرفت به مجمع تشخیص مصلحت ارسال شده و هنوز در مجمع بلاتکلیف است.
نمایندگان در پایان از مجمع تشخیص مصلحت نظام درخواست کردند که اقدام لازم همراه با تعجیل در این مورد به عمل آید.
* گزارش قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در مجلس قرائت شد
گزارش کمیسیون عمران در خصوص مغایرت آیین‌نامه‌های قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان هم در جلسه علنی دیروز قرائت شد.
در این گزارش آمده است که قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در 6 فصل، احکام و قواعدی ناظر بر کلیات، اهداف، خط مشی قانون، تشکیلات، ارکان، وظایف و اختیارات سازمان مهندسی، امور کاردان‌ها، صنوف و ساختمانی، مقررات فنی و کنترل ساختمان و آموزش و ترویج در زمینه طراحی و اجرای ساختمان‌ها پیش‌بینی کرده است.
از جمله شاخص‌های شکلی این قانون ارجاع بسیاری از امور و ضوابط مربوط به اجرای قانون به آیین‌نامه‌های اجرایی این قانون است.
در ادامه این گزارش آمده است که تاکنون آیین‌نامه‌های متعددی درخصوص قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان به تصویب رسیده است؛ همین گستردگی باعث شده تا آیین نامه‌های مزبور نقش اساسی در تنظیم رفتار افراد موضوع این قانون داشته باشد و در نتیجه حقوق و تکالیف این افراد ارتباط قابل ملاحظه‌ای با احکام مندرج در این آیین نامه‌ها خواهد داشت.
بنابر این گزارش؛ این مسئله فارغ از دستورالعمل‌های متعدد و کثیری است که به موجب همین آیین نامه‌ها به مراجع دیگری همچون وزارت راه و شهرسازی سپرده شده و این موارد خود منجر به تشدید وضعیت مذکور شده است؛ با عنایت به ضرورت حفظ حقوق افراد، بررسی دقیق و انطباق آیین نامه‌های مزبور و دستورالعمل‌های صادره با قانون به عنوان اراده قانونگذار، از اهمیت اساسی برخوردار است.
این گزارش در مقام بررسی آیین نامه‌های اجرایی قانون مزبور از جهت تطابق یا مغایرت با اراده قانونگذار مبتنی بر متن قانون و هدف مقنن و مشتمل بر 5 مورد است.
بنابر نتایج این گزارش؛ بخشی از ایرادات ناظر به عملکرد هیات وزیران در راستای اجرای احکام مندرج در مواد 43 و 27 و 33 و 28 و 4 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب 1374 منبعث از بخشی از اصل 138 قانون اساسی مبنی بر انحصار امکان تفویض اختیار توسط هیات وزیران به کمیسیون‌های متشکل از چند وزیر است.
لذا باید نحوه اجرای اصل 138 قانون اساسی توسط هیات وزیران قانونمند شود. اگر هم قرار بر تفویض این صلاحیت باشد باید آن را در راستای اصل 138 قانون اساسی صرفا به کمیسیون متشکل از چند وزیر و نه فقط یک وزیر اعطا کنند.
* طرح اصلاح قانون انتخابات شوراهای اسلامی و شهرداران با اولویت بررسی می‌شود
نمایندگان در ادامه با اولویت اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و شهرداران موافقت کردند که در صورت تصویب نهایی آن، خلاء قانونی انتخابات شورایاری‌ها برطرف می‌شود.
نمایندگان با 108 رای موافق، 65 رای مخالف و 7 رای ممتنع از محجموع 203 نماینده حاضر با اولویت طرح استفساریه بند 7 ماده 71 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و شهرداران موافقت کردند.
مصطفی کواکبیان به عنوان نماینده درخواست کنندگان این اولویت گفت: دو سال است که انتخابات شوراهای اسلامی شهر را در تهران برگزار می‌کنیم، اما هربار سازمان بازرسی می‌گوید که این انتخابات غیرقانونی است و با وجود این خلاء دولت آن را اجرا کرده است.
وی ادامه داد: حدود 3 هزار و 540 شورایاری در محله‌های مختلف تهران بدون دریافت هیچ حقوقی خدمت رسانی می‌کنند؛ در کشورهای پیشرفته در وهله اول به شوراهای محلی توجه می‌شود و سپس شوراهای شهر ایجاد می‌شوند هم‌اکنون 70 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی این طرح را امضا کرده‌اند تا در دستور کار مجلس قرار گیرد.
علی مطهری نماینده تهران در موافقت با این اولویت گفت: شهرداری‌ها نهادهای عمومی غیردولتی هستند و مردم نیز سهامداران این شرکت‌های غیر دولتی به شمار می‌آیند، شورایاری‌ها نقش واسطه بین مردم و شهرداری‌ها و شوراهای شهر را بر عهده دارند.
وی ادامه داد: هم‌اکنون در این زمینه خلاء قانونی وجود دارد؛ بررسی این طرح زمان زیادی از مجلس شورای اسلامی نمی‌گیرد؛ از طریق تصویب این طرح بسیاری از مشکلات تهران را رفع می‌کنیم.
با تصویب نهایی این طرح، خلاء قانونی انتخابات شورایاری‌ها که پیش از این ازسوی سازمان بازرسی تذکر داده می‌شد، برطرف می‌شود.
* ویژگی‌های چک معتبر در لایحه تجارت مشخص شد
در ادامه ویژگی‌ها و خصوصیات چک معتبر از منظر قانونگذار براساس لایحه تجارت مشخص شد.
نمایندگان در بررسی لایحه تجارت کتاب دوم جهت تامین نظر شورای نگهبان؛ ماده 451 این لایحه را به تصویب رساندند که براساس آن سند چک باید متضمن موارد زیر باشد و با یک شناسه یکتا در سامانه یکپارچه صدور چک نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صادر شود:
1- قید کلمه چک؛
2- نام صاحب حساب و عندالاقتضاء نماینده یا نمایندگان او؛
3- نام و شماره حساب شخصی که مبلغ باید در وجه و یا به حواله‌کرد او پرداخت شود؛
4- نام، شناسه و نشانی شعبه بانک؛
5- شماره حسابی که چک از آن صادر می‌شود؛
6- تاریخ چک.
همچنین مواد 452 تا 456 نیز با اصلاحاتی به شرح زیر به تصویب رسید.
ماده 452 - هرگونه ظهرنویسی چک توسط دارنده یا ضمانت آن حسب مورد صرفاً با ثبت هویت منتقل‌الیه و شماره حساب وی، وکیل در وصول، وثیقه‌گیرنده و شماره حساب وی یا ضامن برای همان شناسه یکتای چک در سامانه مذکور در ماده (451) این قانون محقق می‌گردد. همچنین عنداللزوم هرگونه شرط قابل درج در چک مانند شرط عدم انتقال یا شرط تحدید مسئولیت با درج در سامانه مذکور محقق می‌شود. چک نمی‌تواند در وجه حامل صادر یا ظهرنویسی شود.
ماده 453- صادرکننده چک باید نسخه کاغذی چک را که حاوی موارد مذکور در ماده (451) این قانون است، امضاء کند و به دارنده تحویل دهد. نسخه کاغذی چک صرفاً به عنوان رسید صدور چک در سامانه یکپارچه صدور چک محسوب می‌شود و در هر حال صرفاً اطلاعات مندرج در سامانه مذکور ملاک عمل خواهد بود.
ماده 456- پس از لازم‌الاجراءشدن این کتاب مواد (223) تا (334) قانون تجارت مصوب 13/2/1311 با اصلاحات و الحاقات بعدی و ماده (23) قانون صدور چک مصوب 16/4/1355 با اصلاحات و الحاقات بعدی نسخ می‌گردد. احکام قانونی این کتاب از تاریخ 1/1/1401 لازم‌الاجراء می‌شود.
* درخواست نمایندگان تهران از آذری جهرمی برای وصل اینترنت
30 نماینده تهران در نامه‌ای به محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات خواستار وصل اینترنت استان تهران شدند.
در نامه مجمع نمایندگان تهران به آذری جهرمی آمده است: احتراما عنایت دارید که قطع طولانی مدت اینترنت به خصوص اینترنت موبایل ضرر و زیان هنگفتی را بر اقتصاد فضای کسب و کار و قضای آموزشی، پژوهشی کشور تحمیل کرده است حال که مشارکت هوشمندانه مردم فهیم ایران به خصوص تهران آرامش حاکم شده است، انتظار آحاد مردم، دانشگاه، کسبه، بازاریان و کارآفرینان تسریع در برقراری اینترنت موبایلی استان تهران است، شایسته است اقدام لازم در این مورد به عمل آید.
* عباسی: هیات رئیسه مجلس استیضاح وزیران در این مقطع را به صلاح نمی‌داند
سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: این هیات استیضاح وزیران در این مقطع را به صلاح نمی‌داند.
اسدالله عباسی اظهار داشت: براساس جلساتی که در هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی برگزار شده، هیات رئیسه استیضاح وزیران در این مقطع را به صلاح نمی‌داند و بنا شده مشکلات نمایندگان از طریق کمیسیون‌های تخصصی پیگیری شود.
وی با اشاره به این که اسیتضاح‌ها در کمیسیون‌های تخصصی بررسی میشود، گفت: قرار شده نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی مشکلات خود را حل کنند زیرا استیضاح وزیران در مجلس در مقطع کنونی به صلاح نیست.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس اتاق ایران در همایش تجاری ایران و سوریه خبر داد: ساخت 30 هزار واحد مسکونی در سوریه توسط شرکت‌های ایرانی نماینده دائم ایران در سازمان ملل: شورای امنیت باید اصلاح شود ایران و روسیه بر همکاری‌ در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی تاکید کردند 164 نفر از نمایندگان مجلس از مجمع تشخیص خواستار شدند تعیین تکلیف تسویه بدهی بدهکاران بانکی وزیر انرژی آمریکا: ترامپ و سایر روسای جمهور آمریکا برگزیده خدا هستند! تغییر احتمالی نیمی از کابینه عراق و احضار 200 مقام ارشد به اتهام فساد رئیس قوه قضاییه: انتقال زندان‌های مرکز به حاشیه شهرها از سیاست‌های قوه قضاییه است انتقال آب خزر به کویر؛ طرحی با هزینه‌های سنگین و خسارات جبران ناپذیر زیست محیطی با وجود بحران تامین مواد اولیه برای فولادسازان؛ صادرات سنگ آهن هنوز ادامه دارد! اخبار کوتاه اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: دارندگان بیش از یک میلیارد ثروت، سبد حمایتی نمی‌گیرند علی رغم وعده کنترل قیمت ها؛ وزیر صمت: قیمت 50 کالای پرمصرف افزایش یافت مشق مدرسه عشق آمریکا و انتخابات افغانستان ساخت «پلاسکو» متوقف شد قوه قضاییه اعلام کرد: اعمال محدودیت‌های قضایی و حقوقی در مورد اموال اعضای شبکه ایران اینترنشنال نماینده ولی فقیه: بسیجیان عرصه جهاد کشاورزی در تامین اقلام معیشتی مردم بیشتر مشارکت کنند دکتر احسان ابراهیمی کاهش یارانه بنزین، آیا مساله به همین سادگی است؟