تغییر احتمالی نیمی از کابینه عراق و احضار 200 مقام ارشد به اتهام فساد

سخنگوی دفتر نخست وزیری عراق از تغییر نیمی از وزرای دولت عبدالمهدی در آینده نزدیک و همچنین صدور فرمان احضار و دستگیری دویست مقام ارشد به اتهام فساد در ده روز گذشته خبر داد.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «سعد الحدیثی» سخنگوی دفتر رسانه‌ای نخست‌وزیر عراق اعلام کرد اصلاح کابینه شامل تغییر نیمی از وزرای دولت عبدالمهدی است به گونه‌ای که وزرای جدید از اعضای فراکسیون‌های سیاسی عراق نخواهند بود.الحدیثی با تاکید بر ادامه تلاش دولت عراق برای پاسخ به خواسته‌های معترضان و بخصوص با لوایحی که در زمینه‌های اقتصادی و خدماتی به مجلس ارائه کرده است، گفت: دولت در زمینه اصلاح نظام سیاسی و اقتصادی، دیدگاهی را ارائه کرده است که به خواسته‌های ملت پاسخ می‌دهد.
الحدیثی همچنین از اقدام دولت در صدور فرمان احضار، دستگیری یا ممنوع السفر شدن 200 نفر از مقامات ارشد عراق خبر داد و گفت: این برای نخستین بار است که در طول مدت کوتاهی در عراق چنین اتفاقی روی می‌دهد. دادگاه ویژه محاکمه این افراد به اتهام فساد برای نخستین بار در عراق تشکیل می‌شود. وی تاکید کرد در زمینه اصلاح امور جایی برای فریبکاری نیست.
سخنگوی عبدالمهدی گفت نخست‌وزیر با نمایندگانی از معترضان و متحصنان دیدار کرده همچنین چندین سفر به استان‌های مختلف داشته و خواسته‌های معترضان را جمع‌آوری کرده تا به آن رسیدگی شود.


الحدیثی گفت: ظرف کم‌تر از پنج هفته هیئت دولت قوانین بسیار مهمی را تصویب کرده که شامل «شورای خدمات رسانی»،«قانون بازنشستگی»، «شورای عالی آبادانی» و «قانون‌های انتخابات و کمیساریای انتخابات» است.
وی با تاکید بر اراده جدی دولت عراق برای مبارزه با فساد گفت: دولت درصدد پر کردن همه منافذ فساد و پیگرد عوامل فساد و بازگرداندن اموال به غارت رفته است. این اقدام به شکل روزانه و جدی درحال انجام است.
به گفته الحدیثی دولت عراق بخوبی می‌داند که فساد آفت بزرگی است که کشور و اقتصاد آن را تهدید می‌کند از همین رو هیچ تعللی در مبارزه با فساد نشان نمی‌دهد و عزم خود را در این راه جزم کرده و تصمیم‌های متعدد دیگری هم ظرف روزها و هفته‌های آتی صادر خواهد کرد.
عراق از ابتدای ماه گذشته شاهد اعتراض خیابانی مردم است. هر چند دولت تلاش کرده با اقداماتی اصلاحی خواست معترضان را پاسخ بدهد،‌ اما اعتراض‌ها کم‌وبیش ادامه دارد و برخی شهرهای عراق همچنان ملتهب است.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس اتاق ایران در همایش تجاری ایران و سوریه خبر داد: ساخت 30 هزار واحد مسکونی در سوریه توسط شرکت‌های ایرانی نماینده دائم ایران در سازمان ملل: شورای امنیت باید اصلاح شود ایران و روسیه بر همکاری‌ در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی تاکید کردند 164 نفر از نمایندگان مجلس از مجمع تشخیص خواستار شدند تعیین تکلیف تسویه بدهی بدهکاران بانکی وزیر انرژی آمریکا: ترامپ و سایر روسای جمهور آمریکا برگزیده خدا هستند! تغییر احتمالی نیمی از کابینه عراق و احضار 200 مقام ارشد به اتهام فساد رئیس قوه قضاییه: انتقال زندان‌های مرکز به حاشیه شهرها از سیاست‌های قوه قضاییه است انتقال آب خزر به کویر؛ طرحی با هزینه‌های سنگین و خسارات جبران ناپذیر زیست محیطی با وجود بحران تامین مواد اولیه برای فولادسازان؛ صادرات سنگ آهن هنوز ادامه دارد! اخبار کوتاه اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: دارندگان بیش از یک میلیارد ثروت، سبد حمایتی نمی‌گیرند علی رغم وعده کنترل قیمت ها؛ وزیر صمت: قیمت 50 کالای پرمصرف افزایش یافت مشق مدرسه عشق آمریکا و انتخابات افغانستان ساخت «پلاسکو» متوقف شد قوه قضاییه اعلام کرد: اعمال محدودیت‌های قضایی و حقوقی در مورد اموال اعضای شبکه ایران اینترنشنال نماینده ولی فقیه: بسیجیان عرصه جهاد کشاورزی در تامین اقلام معیشتی مردم بیشتر مشارکت کنند دکتر احسان ابراهیمی کاهش یارانه بنزین، آیا مساله به همین سادگی است؟