دبیرکل حزب ایران زمین در گفت‌وگو با «همدلی»: لاریجانی فضا را برای ورود چهره‌های جدید باز کرد

همدلی| ابوالقاسم رئوفیان، دبیرکل حزب ایران زمین در گفت‌وگو با همدلی می‌گوید: لاریجانی با شرکت نکردن در انتخابات مجلس یازدهم کار خوبی کرد و فضا را برای ورود چهره‌های جدید باز کرده است.رئوفیان درباره برنامه اصول‌گرایان برای انتخابات به مجلس می‌گوید: اصول‌گرایان برنامه‌شان این است که در انتخابات مشارکت حداکثری و جدی داشته باشند. استراتژی‌شان هم خلاف اینکه سعی می‌کنند به جامعه القا کنند، مشارکت حداکثری است. البته بعضی‌ از دوستان ما در این جبهه هستند و متاسفانه فکر می‌کنند اگر تعداد کمتری از مردم شرکت کنند رای می‌آورند که این به نظر من تفکر و تعبیر درستی نیست. ما باید دنبال راهبرد حضور حداکثری باشیم. نکته دیگر اینکه اصول‌گراها مثل همه دوره‌ها سعی‌شان بر این است که به یک وحدت نسبی برسند اما در این باره اجماعی نیست و در هیچ دوره‌ای اجماع مطلق که بعضی به آن معتقد هستند نشده است، در این دوره هم محقق نخواهد شد و در آینده هم همین‌طور.
رئوفیان در پاسخ به این سوال که به نظر شما چرا این اجماع اتفاق نمی‌افتد، توضیح می‌دهد: ببینید بالاخره اصول‌گرایی اندیشه‌ای است به وسعت ایران عزیزمان. در این میان احزاب و گروه‌های سیاسی زیادی در این جبهه هستند. مگر اینکه این احزاب در یکی دو حزب تجمیع شوند. البته همین مشکل در جبهه اصلاح‌طلبی هم هست. آنها هم دچار این شکاف‌های درونی هستند. اما من این وضعیت را مانع راهیابی شایستگان جناح‌ها نمی‌بینم. اصل کار این است که مردم باید مشارکت کنند. بررسی و تحقیق کنند و صلاحیت افراد را از کسانی که مطلع هستند و مردم رزومه کاری نمایندگان را با دقت مطالعه کنند. او می‌افزاید: اگر در مسئولیت‌هایی بوده‌اند بروند و ببینند که فلان نامزد چگونه عمل کرده است. در نتیجه درست انتخاب کنند. انتخاب حق مردم و کسی که انتخاب می‌شود مسئولیت سنگینی برعهده دارد. بنابراین در این وضعیت به نظر می‌رسد بین احزاب اصول‌گرا اجماع نسبی پدید می‌آید. این فعال سیاسی اصول‌گرا در پاسخ به پرسش همدلی که آیا قرار هست لیستی ارائه شود یا نه؟ ‌اصلا سرلیست دارند؟‌ می‌گوید: ببینید تازه هنوز روز سوم ثبت نام است. باید ثبت نام‌ها تمام شود. ممکن است فهرست مقدماتی در این باره احصا شده باشد اما قطعا این لیست نهایی نخواهد بود. باید مشخص شود کسانی که صلاحیت‌شان توسط شورای محترم نگهبان تایید می‌شود یا نه. باید شایستگی آنها بررسی شود.
مجلس جای سوداگری و معامله‌گری نیست
رئوفیان ادامه می‌دهد: مقام معظم رهبری هم در این باره گفتند علی‌رغم عضویت برای حضور در انتخابات و نمایندگی مجلس شورای اسلامی، نامزدها باید از توان بالفطره و بالفعلی برخوردار باشند که وقتی وارد خانه ملت شدند، بتوانند از حق مردم دفاع کنند. برای مثال دغدغه‌های اقتصادی و معیشتی در حال حاضر مهم‌ترین دغدغه مردم است. کسانی که در این عرصه حضور می‌یابند، باید در این راستا بتوانند گام‌های اساسی و جدی بردارند. قوانینی وضع کنند که بتواند راه‌ برون‌رفتی از این وضعیت انسداد اقتصادی یا شبه بحران اقتصادی را نشان دهد. یعنی کسانی که وارد مجلس می‌شوند باید این قابلیت‌ها را داشته باشند و در خود ببینند. ببینند که در دو حوزه مشخص قانون‌گذاری و نظارت به بهترین نحو ممکن عمل کنند. دبیر کل حزب ایران زمین توضیح می‌دهد: البته باید به این نکته توجه داشته باشند که قوانینی که از مجلس می‌گذرانند باید متناسب با توان قوه مجریه باشد. یعنی قوانینی تصویب شود که دولت بتواند آنها را به مرحله اجرا درآورد. قانون‌گذار باید جامع فکر کند. یعنی شعاع فکرش همه جوانب و دغدغه‌های همه اقشار جامعه را دربربگیرد. قانون‌گذار در عین حال باید تابع نص صریح قانون هم باشد. نماینده در عین اینکه با یک قانونی مخالف است و اما به تصویب رسیده، باید به اجرای آن خود را مقید بداند. یعنی نباید برای منافع شخصی قوانین را دور بزند. نکته دیگر این است نماینده باید توان تغییر داشته باشد. من الان باید خودم را بسنجم و ببینم که آیا توان تغییر در من هست یا نه؟ می‌توانم در وضع موجود تغییر ایجاد کنم؟ تغییر در روابط اجتماعی، تغییر در حوزه فرهنگ، تغییر در حوزه سیاست و تغییر همه حوزه‌ها. این چهار سال بسیار فرصت کمی است. این فرصت امانتی است که به دوش نماینده گذاشته می‌شود. مجلس جای سوداگری و معامله‌گری نیست.
او در پاسخ به این سوال که شرکت نکردن علی لاریجانی در انتخابات مجلس را چگونه تحلیل می‌کنید؟ پاسخ می‌دهد: لاریجانی با شرکت نکردن در انتخابات مجلس یازدهم کار خوبی کرد و فضا را برای ورود چهره‌های جدید باز کرده است. دیگران هم باید همین را بکنند. یک لایحه قبلا بود که قرار بود تبدیل به قانون شود. آن هم اینکه کسانی که سه دوره نماینده مجلس بودند، دوره بعدی دیگر کاندید نشوند، بروند و استراحت کنند. اما این تبدیل به قانون نشد. نشد که مجلس نو شود و با چهره‌های جدید و جوان و در کنار افرادی که با تجربه هستند کار کنند.
سایر اخبار این روزنامه