«هت‌تریک» مزدک جایگزین «نود» عادل

آرمان ملي- حميد شجاعي: به جرأت مي‌توان گفت که برنامه نود تنها برنامه‌اي بود که مخاطبان صداوسيما را به طرز چشمگيري افزايش مي‌داد و تعطيلي آن باعث شد تا صداي همه از نمايندگان مجلس تا کارشناسان، چهره‌ها و حتي سياسيون درآيد. اين اقدام صداوسيما باعث شد تا امروز مزدک ميرزايي که به خارج مهاجرت کرده در شبکه‌اي برنامه‌اي با عنوان «هت‌تريک» بسازد تا به قرائت برخي بتواند در ذهن مخاطبان جايگزين نود فردوسي‌پور شود. حسام‌الدين آشنا نماينده قوه مجريه در شوراي نظارت بر صداوسيما در نامه‌اي به حجت‌الاسلام محسني اژه‌اي رئيس اين شورا آورده است: «دستور فرماييد با توجه به نامشخص بودن دلايل حذف مجري و تعطيلي برنامه90، وارد آمدن صدمه جدي به اعتبار رسانه ملي و اعتماد مخاطبان به اين سازمان، افت کيفي گزارشگري فوتبال در شبکه سه و شبکه ورزش، ناموفق بودن برنامه «فوتبال برتر» و آغاز يک برنامه آلترناتيو در شبکه‌ ايران اينترنشنال، بار ديگر موضوع عادل فردوسي‌پور و برنامه نود در دستور کار شوراي نظارت بر سازمان صداوسيما قرار گيرد.»
سرمايه‌سوزي صداوسيما
صداوسيما به کرات نشان داده که تبحر خاصي در فراري دادن چهره‌هاي کاربلد دارد. در اين راستا کافي است نگاهي به رويکرد اين رسانه طي يکي دو دهه بيندازيم تا بفهميم که صداوسيما چگونه با دست خود سرمايه‌هايي که سال‌ها برايشان زحمت کشيده را از دست مي‌دهد. مجريان و برنامه‌سازاني که هر کدام به تنهايي با يک برنامه خيل کثيري از بينندگان را به پاي تلويزيون مي‌کشيدند. افرادي مثل محمدعلي يحيوي، محمود شهرياري، فرزاد حسني، عادل فردوسي‌پور، رامبد جوان و البته مزدک ميرزايي. با اين حال هر کدام از اين افراد به لطايف الحيل از تلويزيون کنار گذاشتند تا مخاطبان اين رسانه بيش از پيش کاهش يابند. با اين حال هر چه در اين سال‌ها ‌مديران تلويزيون با کنار گذاشتن و فراري دادن سرمايه‌ها خود خودزني کرده‌اند تلويزيون‌هاي فارسي زبان خارج نشين بيکار ننشسته و مخاطبان را به سمت وسوي خود کشيده‌اند. به گواه کارشناسان رسانه‌ها و همه افراد در داخل و خارج نود عادل فردوسي‌پور با تاثيرگذاري در جامعه به جايي رسيده بود که مي‌توانست جريان‌سازي کند و به محبوبيتي زايدالوصف در جامعه دست يافته بود به نحوي که همزمان جايزه بهترين برنامه از نگاه کارشناسان و مخاطبان را از آن خود کرد، اما کج سليقگي و نگاه سياسي مسئولان تلويزيون باعث شد تا اين برنامه مردمي تعطيل شود و جاي خود را به برنامه نه‌چندان موفق فوتبال برتر دهد که با وجود هزينه‌هاي بسيار براي ديده شدن به جرأت نصف نود هم بازديدکننده ندارد. اين در حالي است که اخيرا مزدک ميرزايي گزارشگر و برنامه‌ساز تلويزيون که با تبحر مسئولان صداوسيما به خارج از کشور مهاجرت کرده در شبکه ايران اينترنشنال به اجراي برنامه‌اي مي‌پردازد که به‌نظر مي‌رسد براي مخاطبان جايگزين نود خواهد بود. «هت‌تريک» برنامه‌اي است که مزدک ميرزايي روي آنتن شبکه ايران اينترنشنال مي‌برد و به قرائت برخي در آن اتفاقات فوتبال کشور را بسيار بهتر از فوتبال برتر محمدحسين ميثاقي با حضور محمد تقوي کارشناس شناخته شده فوتبال به تحليل مي‌نشيند. در نتيجه اگر به اين اتفاقات از هر سو بنگريم به باخت صداوسيما برمي‌خوريم که با خودزني بهترين و محبوب‌ترين برنامه تلويزيون را تعطيل و با ايجاد محدوديت باعث شد تا مزدک ميرزايي که دست پرورده خود اين سازمان است در خارج برنامه‌اي بسازد که مخاطبين نود به سمت او بروند.
محروميت دوباره عادل


مشاور رئيس‌جمهور و نماينده قوه مجريه در شوراي نظارت در نامه‌اي خطاب به حجت‌الاسلام والمسلمين محسني اژه‌اي خواستار بررسي مجدد موضوع عادل فردوسي‌پور و برنامه نود در شوراي نظارت بر سازمان صداوسيما شد. حسام‌الدين آشنا در اين نامه که در تاريخ 10/9/98 براي رئيس شوراي نظارت ارسال شده، نوشته است: «برنامه هت‌تريک با توجه به خلأ ايجاد شده در شبکه سه، مي‌تواند مخاطبي گسترده جذب کند؛ اين درحالي است که با وجود برنامه90، سال‌ها هيچ شبکه ماهواره‌اي فارسي زباني توان رقابت با آن را نداشت، اما در اسفندماه 1397 با بي‌تدبيري مديران سازمان صداوسيما، بدون ارائه هيچ ادله مشخصي، بهترين برنامه تلويزيون از نگاه داوران جشنواره جام‌جم و بهترين برنامه تلويزيون از نگاه مخاطبان، تعطيل شد و يکي از بهترين برنامه‌سازان و مجريان تلويزيون خانه‌نشين شد.» وي در ادامه نسبت به محدوديت‌هاي ايجاد شده براي عادل فردوسي‌پور انتقاد کرده و آورده است: «در حال حاضر عادل فردوسي‌پور نه تنها اجازه اجراي زنده در هيچ يک از شبکه‌هاي تلويزيون را ندارد و حتي گزارش بازي‌هاي فوتبال نيز از او گرفته شده است، بلکه شواهد متعددي نشان مي‌دهد که امکان اجراي زنده وي در آي‌پي‌تي‌وي‌ها و فضاي مجازي نيز به‌صورت غيررسمي ممنوع شده است. متاسفانه در وقوع اين اتفاق، عملکرد شوراي نظارت بر سازمان صداوسيما هم تسهيل کننده بود. ناکارآمدي اين شورا و اتخاذ رويکرد سياسي در برابر تعطيلي برنامه90، به تصميم غلط مديران سازمان مشروعيت بخشيد.» آشنا در بخش ديگري از اين نامه خطاب به اژه‌اي مي‌افزايد: «مستدعي است دستور فرماييد با توجه به نامشخص بودن دلايل حذف مجري و تعطيلي برنامه90، وارد آمدن صدمه جدي به اعتبار رسانه ملي و اعتماد مخاطبان به اين سازمان، افت کيفي گزارشگري فوتبال در شبکه سه و شبکه ورزش، ناموفق بودن برنامه «فوتبال برتر» و آغاز يک برنامه آلترناتيو در شبکه‌ ايران اينترنشنال، بار ديگر موضوع عادل فردوسي‌پور و برنامه نود در دستور کار شوراي نظارت بر سازمان صداوسيما قرار گيرد.»