حمایت مجلس از الگوی «برد - برد»؛ در مذاکره

آرمان ملي- محمدحسين لطف‌الهي: بعدازظهر روز شنبه 16آذر که محافل خبري سرگرم پوشش مراسم روز دانشجو و آخرين تحولات در حوزه انتخابات بودند، سرانجام آن اتفاقي که سخنگوي وزارت امورخارجه بيش از يک ماه پيش وعده‌اش را داده بود رخ داد و محمدجواد ظريف براي بازگرداندن دانشمند ايراني محبوس در آمريکا به زوريخ سفر کرد. وزير امور خارجه ايران در حالي که به سوئيس رسيده بود، در توئيتي اعلام کرد که طي اين فرايند و همکاري‌هايي که ميان ايران و آمريکا به واسطه دولت سوئيس صورت گرفته «مسعود سليماني» و «ژائو وانگ»، تبعه چيني‌تبار آمريکا نزد خانواده‌هايشان بازمي‌گردند؛ اتفاقي که شايد بتوان آن را اولين همکاري جدي و موفق ميان جمهوري اسلامي ايران و دولت دونالد ترامپ دانست. اين همکاري برد - برد و همچنين واکنش مقامات آمريکايي سبب شد، زمزمه‌هايي مبني بر احتمال همکاري‌هاي بيشتر ميان تهران و واشنگتن شنيده شود. وزير امور خارجه آمريکا که اغلب مواضعي ضد ايراني اتخاذ مي‌کند، همکاري دولت ايران در موضوع تبادل زندانيان را «سازنده» توصيف کرد و دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور ايالات متحده در توئيتي ضمن «تشکر» از ايران نوشت: «ديديد مي‌توانيم باهم به توافق برسيم؟ ». پيشتر نيز رئيس‌جمهور آمريکا در جمع خبرنگاران و در واکنش به موضوع آزادي «وانگ» گفته بود: «اين مبادله مي‌تواند يک پيش درآمد براي چيزي باشد که مي‌شود آن را انجام داد». به گفته برخي کارشناسان اين همکاري مي‌تواند آغازي براي همکاري‌هاي بزرگ‌تر باشد اما برخي ديگر با اظهار نااميدي عنوان مي‌کنند که تغييرات بزرگتري براي آغاز همکاري ايران و آمريکا در حوزه‌هاي تأثيرگذاري نظير پرونده هسته‌اي يا تحريم‌ها مورد نياز است که هنوز نشانه‌هايي از آن در روابط دو کشور مشاهده نمي‌شود.
راه باز است، اما...
يک عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس به «آرمان ملي» مي‌گويد که نمي‌شود به اين اقدام اخير آمريکا دلخوش کرد و پنداشت که اين موضوع مي‌تواند به همکاري‌هاي بزرگتري منتهي شود. کمال دهقاني فيروزآبادي معتقد است «بايد از تلاش‌هاي دستگاه ديپلماسي در اين مسير تشکر کرد؛ چرا که حتي يک شهروند نيز ارزشي برابر با همه شهروندان دارد و آزادي او مغتنم است اما آمريکا تاکنون کوتاهي‌ها و اشتباهات زيادي در قبال ايران داشته و زمان مي‌برد که اين کشور بتواند وجهه خود را در ميان افکار عمومي ايران بازسازي کند». او تأکيد دارد «دخالت‌هاي بي‌مورد در امور داخلي، آزار و اذيت شهروندان ايراني و تحريم‌هاي ظالمانه تنها بخشي از سياست‌هايي است که ايالات متحده بايد در آن تجديدنظر کند». به گفته دهقاني فيروزآبادي، تا زماني که راهبرد فشار حداکثري کنار گذاشته نشود تغييري حاصل نخواهد شد و تبادل دو زنداني ميان طرفين نيز به معني تغيير راهبرد کاخ سفيد نيست. اين عضو کميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي تصريح مي‌کند که در هر صورت راه براي به‌کارگيري ابتکارات جديد به منظور پايان دادن يا کم اثر کردن فشار حداکثري «باز» است و هر تلاشي که از سوي وزارت امور خارجه به عنوان متصدي امر در اين راستا و در چارچوب سياست «عزت، حکمت و مصلحت» صورت گيرد، مورد حمايت مجلس خواهد بود.
بازگشت به الگوي برد - برد


اميرعلي ابوالفتح، کارشناس مسائل آمريکا اما نگاهي اميدوارانه‌تر دارد. او معتقد است «بازي برد - برد ادامه يابد، معامله‌هاي بزرگتري انجام خواهد شد» اما تأکيد دارد اين اميدواري در شرايط کنوني صرفا در حوزه همکاري‌هاي بشردوستانه نظير همين تبادل زندانيان است و براي همکاري‌هاي بزرگتر نياز است که تغييراتي در سياست‌هاي کاخ سفيد ايجاد شود و الگوي توافق برد -برد که در موضوع تبادل زندانيان مورد استفاده قرار گرفت، در موضوعات ديگر نيز مورد استفاده قرار گيرد...
ادامه در صفحه 13