در دومین نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای مطرح شد گام‏های بعدی برجام زیر سایه عدم تعهدات اروپا

نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی فدارسیون روسیه، دیروز چهارشنبه با دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای‏عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دیدار وگفت‌وگو کرد.
به گزارش ایسنا، در این دیدار دریابان شمخانی با توجه به سابقه موفق همکاری راهبردی دو کشور در مبارزه با تروریسم بر ضرورت تقویت بیش از پیش اشتراک مساعی دو کشور در ایجاد ثبات و امنیت پایدار در منطقه تاکید کرد.
وی، تشکیل دومین نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه‏ای و حضور فعال روسیه و دیگر کشورهای حاضر در این نشست را نشان از توجه وثیق و اراده قاطع این کشورها برای بهره‏گیری از ظرفیت‏های بومی به منظور حفظ و گسترش صلح و امنیت در منطقه توصیف کرد.
شمخانی، بروز هر‏گونه ناامنی در منطقه را خواست و اراده کشورهای فرا‏منطقه ای به‏ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی دانست و تصریح کرد: هوشیاری مستمر و تداوم همکاری‏های دسته‏جمعی منطقه‏ای می‏تواند ضمن دفع شرارت‏های دشمنان، تضمین‏کننده آرامش و ثبات باشد. دبیر شورای‏عالی امنیت ملی کشورمان با قدردانی از مواضع اصولی روسیه در مواجهه با اقدامات غیرقانونی آمریکا در قبال برجام و حمایت از فرآیند کاهش تعهدات هسته‏ای ایران در برجام که به دلیل بد‏عهدی آمریکا و بی‏عملی اروپا صورت گرفته است؛ گفت: اگر مسیر عدم اجرای تعهدات از سوی اروپا تدوام یابد، ناگریز هستیم برای ایجاد موازنه در تعهدات، گام‏های بعدی را برداریم.


وی درباره اهمیت برگزاری این نشست در مقطع کنونی اظهار کرد: زمان برگزاری این اجلاس با توجه به اینکه آمریکا علاوه بر فشار حداکثری در حوزه اقتصادی و سیاسی، انزوای ایران را دنبال می‌کند، بسیار مهم است. شرکت روسیه، چین، افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان و هند در این اجلاس به این معناست که فشار حداکثری آمریکا در حوزه اقتصاد که با ایستادگی ملت ایران مواجه شد؛ در منطقه هم با ایستادگی فعال مواجه شده است و کشورهای منطقه انزوای ایران را به لحاظ جایگاهش نمی‏پذیرند و از این جهت برگزاری این اجلاس نکته مثبتی بود. دبیر شورای‏عالی امنیت ملی ادامه داد: در بعد همکاری‌های امنیت جمعی، چین، ایران و روسیه سه تهدید عمده در حوزه تهدید امنیت ملی برای آمریکا هستند. شمخانی گفت: در سند امنیت ملی آمریکا چین، روسیه و ایران، سه تهدید عمده در حوزه امنیتی این کشور است و این مسئله را دیکته می‏کند به سه کشور که آمریکا بدخواه آنهاست و راه مقابله با این بدخواهی مشارکت و همکاری است.
وی با اشاره به تشکیل داعش، افزود: آن که به نام اسلام و دولت اسلامی ترور، خونریزی و اختلاف را در منطقه ایجاد می‌کند هیچ نسبتی با اسلام رحمانی ندارد و نقطه مشترک فرهنگی کشورهای شرکت‏کننده در اجلاس نیز همین بود. از‏این‏رو دغدغه‌های مکتوب و عملیاتی فصل مشترک برای همکاری کشورهای شرکت‏کننده در اجلاس از این نشست تا نشست بعدی بود.
شمخانی تصریح کرد: برخلاف اراده، نیت و پروپاگاندای توخالی آمریکا در منزوی‌سازی ایران، این اجلاس یک خاکریز محکم است. ایران تسلیم‌پذیر نیست و مقاومت فعالش فقط در حوزه اقتصاد داخلی نیست؛ بلکه در حوزه امنیت داخلی هم مقاومت فعال است.
نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه نیز در این ملاقات تداوم اجلاس گفت‏وگوهای امنیتی منطقه‏ای را که به ابتکار ایران شکل گرفته، نشان روشنی از احساس مسئولیت کشورهای منطقه برای همکاری در زمینه استقرار صلح و ثبات است.
وی ضرورت همکاری همه طرف‏ها برای استقرار امنیت و ثبات در سوریه را مورد تاکید قرار داد و افزود: برای جلوگیری از رشد مجدد تروریسم در سوریه، تداوم ابتکارهای سیاسی در چارچوب روند آستانه بسیار تعیین‏کننده است.
پاتروشف، برجام را موافقتنامه‏ای بین‏المللی و لازم‏الاجرا عنوان کرد و اظهار کرد: بهره‏مندی ایران از حق قانونی خود در برجام و اجرای دقیق تعهدات سایر کشورها‏، ضرورتی‏‏ اجتناب‏ناپذیر برای حفاظت از برجام است.
آمریکا دست‌‏اندرکار انتقال و پشتیبانی نیروهای داعش به افغانستان است
دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه گفت: شواهد زیادی وجود دارد که ایالات متحده آمریکا دست‏اندرکار انتقال و پشتیبانی نیروهای داعش به افغانستان است.
به گزارش ایسنا، نیکلای پاتروشف طی سخنانی در دومین کنفرانس گفت‌وگوی امنیت منطقه‏ای در تهران گفت: بر اساس آخرین برآوردهای انجام‏شده بین ۲۵۰۰تا ۴۰۰۰ نیروی داعشی در افغانستان حضور دارند. سالانه حدود ۶۰۰ میلیون دلار از محل تولید و فروش مواد مخدر در اختیار جریان تروریسم در منطقه قرار می‏گیرد.
وی افزود: پس از نزدیک به ۱۸ سال حضور نظامی آمریکا در افغانستان بی‏ثباتی و ناامنی در این کشور افزایش یافته و روند خونریزی و کشته‏شدن مستمر مردم بی‏گناه این کشور همچنان ادامه دارد. پاتروشف گفت: آمریکا برنامه مشخصی برای خروج از افغانستان نداشته و به نظر می‏رسد اختلاف‏نظرهای موجود در هیئت حاکمه این کشور موجب سردرگمی در این خصوص شده است.
وی تاکید کرد: باید گفت‌وگوهای بدون واسطه میان طالبان و دولت قانونی افغانستان برای دستیابی به راه‏حل ملی در جهتِ برون‏رفت از شرایط غیر‏قابل قبول فعلی آغاز شود.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس‌جمهوری در مالزی با اشاره به تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا مطرح کرد حرکت در مسیر باخت - باخت علیرضا صدقی به زخم مردم نمک نپاشید مالیات بردرآمد کارکنان بخش خصوصی، حدود 30 درصد رشد کرده است؟ سایه مالیات بر سر کارگران ساخت خانه‌های 25 متری در تهران چه تبعاتی اجتماعی به همراه دارد؟ نسل جدید خانه‌های قمر‏خانمی «ابتکار» برخی از نمایشگاه‌های هنری هفته آینده را مرور می‌کند یلدای هنری بانک مرکزی باید مسئول انتشار اوراق مالی باشد نه دولت کسری بودجه از جیب مردم پر می‌شود چالش جدید در همگرایی اروپایی احتمال اخراج لهستان از اتحادیه اروپا قانون‌گذاران آمریکایی رسماً جلسه استیضاح ترامپ را کلید زدند ترامپ زیر تیغ استیضاح عارف: حوادث آبان‏ماه استخوان لای زخم باقی نماند رئیس ستاد انتخابات استان تهران: ۹۵ درصد داوطلبان انتخابات مجلس در استان تهران تایید صلاحیت شدند رهامی: مخالفان FATF در برابر معیشت مردم مسئولیت شرعی دارند در دومین نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای مطرح شد گام‏های بعدی برجام زیر سایه عدم تعهدات اروپا بازگشت اموال داخلی و فاصله بابک زنجانی با طناب‌ دار