«حسان دیاب» با رأی پارلمان نخست‌وزیر لبنان شد

بر اساس آخرین آمار از آراء اخذ شده از فراکسیون‌ها و نمایندگان پارلمان لبنان، حسّان دیّاب با کسب ۶۹ رأی، بیشترین رأی را به دست آورده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، دیاب پس از کسب رای مثبت پارلمان، در کاخ «بعبدا» حاضر شد و با «میشل عون» رئیس‌جمهور و «نبیه بری» رئیس‌پارلمان، دیدار و گفت‌وگو کرد. او باید در آینده نزدیک اسامی وزرای کابینه خود را به پارلمان جهت رأی‌گیری، ارائه کند. جنبش‌های حزب‌الله و امل لبنان از نخست‌وزیری دیاب حمایت کرده و به وی رأی داده‌اند.
در مقابل «نواف سلام» و «حلیمه قعقور»، نامزدهای دیگر تصدی نخست‌وزیری لبنان، به ترتیب ۱۳ و یک رأی به دست آوردند و ۴۳ نماینده از بین ۱۲۸ نماینده نیز از رأی دادن خودداری کردند، که بیشتر آنها وابسته به فراکسیون جریان المستقبل به ریاست «سعد حریری» بودند.
اظهارات دیاب


دیّاب دقایقی بعد از آنکه از سوی میشل عون مامور تشکیل کابینه شد، اظهار داشت: در اسرع وقت دولت جدید لبنان را تشکیل خواهم داد.
به گزارش خبرگزاری فارس، وی از اینکه عون و همه فراکسیون‌های پارلمانی به او اعتماد کرده و رأی داده‌اند، تقدیر و تشکر کرد.
او با بیان اینکه در مأموریت خود برای تشکیل کابینه، به همه دیدگاه‌ها گوش خواهد داد، گفت که لبنانی‌ها به وحدت ملی نیاز دارند، تا کشور از وضعیت فعلی نجات یابد.  نخست‌وزیر جدید لبنان گفت: همه در دولت جدید حضور خواهند داشت.
دیاب اوضاع لبنان را «خیلی حساس» توصیف کرد و گفت که در این شرایط نیاز به این است که همه نیروهای سیاسی هم‌بستگی داشته باشند، چرا که به گفته وی، لبنان با یک «بحران ملی» رو به رو است.
او قول داد که اجازه ندهد اوضاع لبنان به قبل از ۱۷ اکتبر (۲۵ مهر، آغاز اعتراض‌ها در لبنان) برگردد و ساختن آینده، جز با همراهی مردم این کشور میسر نیست.
نخست‌وزیر جدید لبنان کیست؟
بر اساس گزارش‌ها، نخست‌وزیر جدید لبنان فردی آرام، متخصص و نزدیک به حزب‌الله لبنان است.
دیاب سال ۱۹۵۹ در بیروت، پایتخت لبنان به دنیا آمد. وی استاد دانشگاه است و بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ در دولت «نجیب میقاتی»، نخست‌وزیر اسبق لبنان، وزیر سابق آموزش عالی و تربیت لبنان بود.
نخست‌وزیر جدید لبنان فارغ‌التحصیل دکتری مهندسی کامپیوتر از دانشگاه «بث» انگلیس است. او لیسانس مهندسی ارتباط را از دانشگاه «لیدز متروپولیتن» انگلیس (سال ۱۹۸۱) و مدرک مهندسی سیستم‌ها را از دانشگاه «ساری» انگلیس (سال ۱۹۸۲) اخذ کرده است.
او قبلا هنگامی که وزیر آموزش عالی و تربیت در لبنان بود، تجربه آموزشی ایران را ستوده و خواستار امضای تفاهم نامه‌ای برای استفاده از تجربیات ایران در این زمینه شده بود. روزنامه« العربی الجدید» دیاب را فردی آرام می‌داند که زیاد اهل سخن گفتن نیست و تلاش می‌کند دیدگاه‌ها را با روش‌های عملگرایانه، به هم نزدیک کند. بر اساس گزارش این روزنامه، دیاب سیاست «بدون اختلاف» را دنبال می‌کند.