لبنان همچنان در پی انتخاب «دیاب» ملتهب است

سرویس بین الملل جوان آنلاین: انتظار می‌رفت که توافق احزاب لبنانی در انتخاب «حسان دیاب» به عنوان نخست‌وزیر مکلف تشکیل دولت، به ثبات سیاسی در این کشور کمک کند، اما در شرایطی که دیاب رایزنی با نخست‌وزیران سابق و فراکسیون‌های پارلمانی را آغاز کرده است، دیدار چهار نفر از نمایندگان معترضان لبنانی با وی واکنش معترضان را به دنبال داشت و آن‌ها گفتند که این افراد نمایندگان معترضان نیستند و با تجمع در برابر منزل دیاب در بیروت تأکید کردند که با هرگونه تعیین زمان برای گفتگو با نخست‌وزیر مکلف، مخالف هستند.
این اقدام در حالی صورت گرفت که منابع مطلع، این دیدار‌ها را بسیار مفید دانستند و اعلام کردند افراد حاضر که برخی منابع شمار آن‌ها را بیش از چهار نفر اعلام کرده‌اند، نماینده کل تکاپوی مردمی نیستند، بلکه نماینده برخی گروه‌ها هستند یا شخصاً به این ملاقات آمده‌اند.
همچنین گروهی از معترضان لبنانی به نام «هیئت ساماندهی جل الدیب» با رد کردن هرگونه گفتگو، شیوه مکلف کردن حسان دیاب را مشکوک دانسته و با اشاره به اینکه وی از اعضای دولت حاکم است، تأکید کردند که باید مردم بتوانند کسی را که نماینده آنان است، از طریق انتخابات زودهنگام برگزینند. در شهر صیدا در جنوب لبنان نیز معترضان با صدور بیانیه‌ای مخالفت خود را با اقدامات دیاب اعلام کردند.
همزمان با واکنش‌های منفی به انتخاب نخست‌وزیر جدید، حامیان «سعد حریری» نخست‌وزیر پیشین لبنان نیز یک شنبه شب در سومین شب پیاپی در برخی میدان‌های اصلی و نیز اطراف ساختمان پارلمان لبنان در بیروت تجمع کردند. آن‌ها با مسدود کردن برخی مسیر‌ها در شمال لبنان، تجمع‌ها و راهپیمایی‌های اعتراضی را در مناطق مختلف استان «جبل لبنان» و نیز «الجنوب» به ویژه شهر‌های صیدا و صور به راه انداختند. معترضان همچنین با سر دادن شعار‌هایی بر ادامه این اعتراضات تا برکناری تمامی چهره‌های طبقه سیاسی حاکم و نیز استعفای دیاب تأکید کرده و برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی را خواستار شدند.
روزنامه لبنانی الاخبار در تحلیل وضعیت موجود در این کشور به سفر اخیر «دیوید هیل» معاون وزیر خارجه امریکا در امور سیاسی اشاره کرد و نوشت که هیل به لبنان آمد و دید پروژه سرنگونی دولت کنار رفته و قوای متحد با واشنگتن در لبنان، قادر به این کار نیستند؛ بنابراین امریکا ناچار شد راهبرد خود را درباره لبنان تغییر دهد، اما با یک فاصله زمانی، این کشور بار دیگر به مداخله و تخریب در لبنان، اعمال تحریم‌های بیشتر، تنش‌آفرینی درباره پرونده‌های مرزی، نفت و گاز و سلاح باز خواهد گشت، ضمن اینکه امریکایی‌ها تیم سفارت‌شان در بیروت را تغییر خواهند داد.