هياهو و تخريب دولت به هر بهانه ای

آرمان ملي- حميد شجاعي: عملکرد دولت روحاني در حوزه‌هاي مختلف باعث شده تا امروز کمتر کسي علنا از دولت حمايت کند و در مقام دفاع بر آيد. عدم توصيه پذيري از دلسوزان، حرکت بر رويه‌هاي نادرست و عدم ايجاد رضايت در مردم به سبب برخي ناکارآمدي‌ها باعث شده تا امروز حسن روحاني و دولتش با ارفاق صرفا مورد حمايت حزب متبوع خود باشد. از همين رو برخي به دنبال استعفاي رئيس جمهور رفتند و عده‌اي از دلواپسان جريان مقابل نيز طرح استيضاح رئيس جمهور را مطرح کردند. با اين حال برخي از اطرافيان روحاني به اين قضيه واکنش نشان دادند. در اين راستا حسام‌الدين آشنا مشاور فرهنگي رئيس جمهور مي‌گويد: «تقسيم کار احتمالا چنين است؛ آن‌که مسئول است، نه استيضاح مي‌شود و نه استعفا مي‌دهد. ولي آن‌که به فرمان، مسئوليت پذيرفته، هم تهديد به استيضاح و هم تشويق به استعفا مي‌شود.»
دولت يا شرکت سهامي؟
همان روزهاي نخستين تشکيل دولت اول روحاني بود که بسياري از دلسوزان، بزرگان و حاميان دولت نسبت به مشخص نمودن سمت‌گيري سياست‌هاي دولت به رئيس جمهور توصيه کردند که رويکرد دولت خود را مشخص کند و برهمان مبنا نيز به چينش کابينه بپردازد. سخني که بعدها نشان داد بسيار پخته و بجا مطرح شده بود، اما حسن روحاني با به کار بردن واژه اعتدال نشان داد که گوشي براي شنيدن نصايح اين چنيني ندارد. لذا کابينه خود را نيز به قول خود اعتدالي چيد و هر يک از جريانات سياسي را به اندازه اي در دولت سهيم کرد. اما پر واضح بود که اين نوع عملکرد روحاني را نمي‌توان برداشتي از دولت فراجناحي تلقي کرد. هر چه زمان گذشت اين مساله بسيار پر رنگ‌تر شد که روحاني راهبرد و سياست کلاني براي دولتش ندارد و در بهترين حالت سياست روزمر‌گي را در پيش خواهد گرفت. هر چند که با همين وجود نيز دولت در حوزه‌هاي بهداشت و درمان و سياست خارجي به توفيقاتي دست يافت، اما معضل اصلي در دولت دوم حسن روحاني بروز و ظهور کرد. جايي که با وجود حمايت تمام قد اصلاح طلبان از وي در انتخابات که ثمره آن 24 ميليون راي براي رئيس جمهور بود، اما روحاني به رغم توصيه‌هاي جريان حامي براي انتخاب کابينه از اين جريان, در يک چرخش تاريخي به کابينه‌اي حداقلي روي آورد تا نشان دهد عقد اخوتش با جريانات سياسي حتي حاميان خود تا دم در پاستور است!! از آن پس هر چه روبه جلو آمديم دولت روحاني با روند عملکردهاي انتقادآميز خود در حوزه‌هاي مختلف به‌خصوص معيشت مردم و اخيرا مساله بنزين نشان داد به جاي سياستي واحد در مسائل مختلف بسان شرکت سهامي اداره مي‌شود و هر از چندي يکي سکان را به دست مي‌گيرد. مويد اين امر نيز ريزش شديد سرمايه اجتماعي دولت و از دست رفتن حمايت‌ها است. نتيجه اين عملکرد به روش شرکت سهامي نيز اين بوده که امروز دولت کودکي سر راهي را ماند که هيچ جرياني پذيراي وي نيست و همه مي‌خواهند خود را از عملکردهاي دولت مبرا کنند. همين شرايط نيز باعث شده که يک جريان به رئيس جمهور پيشنهاد استعفا بدهد و جريان مقابل رئيس جمهور را در اين مجلس يا مجلس آينده تهديد به استيضاح کند. از اين رو است که چنين وضعيتي براي دولتي که تفکري غالبي ندارد و با وجود عملکرد بد وزرايش در حوزه کشور، ورزش و اقتصاد حاضر نيست تن به تغييرشان دهد و با وجود همه مشکلات بوجود آمده مي‌خواهد شرکت سهامي را حفظ کند اجتناب ناپذير است.
تقسيم کار


پس از اتفاقات اخير پيرامون پيشنهاد طرح استعفاي رئيس جمهور از سوي يک جريان و تهديد به استيضاح از سوي جرياني ديگر و همچنين طرح چندين و چند باره استيضاح عبدالرضا رحماني فضلي وزير کشور مشاور فرهنگي رئيس جمهور به اين مساله واکنش نشان داد. در اين راستا حسام‌الدين آشنا، مشاور فرهنگي رئيس جمهور در حساب شخصي خود در توئيتر نوشت: «تقسيم کار احتمالا چنين است؛ آن‌که مسئول است، نه استيضاح مي‌شود و نه استعفا مي‌دهد. ولي آن‌که به فرمان، مسئوليت پذيرفته، هم تهديد به استيضاح و هم تشويق به استعفا مي‌شود.»
واکنش نوبخت
رئيس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به ادعاي يکي از نمايندگان مجلس مبني بر تهديد رئيس‌جمهوري به استعفا تاکيد کرد: دروغي، چون «تهديد به استعفاي رئيس‌جمهور براي تصويب کليات لايحه بودجه در کميسيون تلفيق» فراتر از کذب و مضحک بودنش، اهانتي آشکار به همکاران خودشان در مجلس است. محمدباقر نوبخت در حساب توئيتري خود نوشت: «ارديبهشت امسال ترامپ رسما اعلام کرد مي‌خواهد صادرات نفت ايران را به صفر برساند. وي ادامه داد: «البته او به اين هدفش نرسيده و نخواهد رسيد، اما نمي‌دانم چرا برخي‌ها در داخل و متأسفانه از نمايندگان مجلس اصرار دارند که هدف ترامپ حتما در سال آينده محقق خواهد شد!» وي افزود: در همين راستا دروغي، چون «تهديد به استعفاي رئيس‌جمهور براي تصويب کليات لايحه بودجه در کميسيون تلفيق»! را نيز منتشر کرده‌اند که فراتر از کذب و مضحک بودنش، اهانتي آشکار به همکاران خودشان در مجلس است. نوبخت خطاب به نمايندگان مجلس اضافه کرد: آيا نمايندگان محترم مجلس چنين راحت مرعوب تهديد‌هاي تخيلي مي‌شوند؟!