فوتبال پرحاشیه بی‌رئیس هم شد

[شهروند] شایعه‌ای که خیلی‌ها مطرح‌کردنش را هم محال می‌دانستند، خیلی زود به حقیقت پیوست؛ شایعه‌ای که حکایت از استعفای مهدی تاج از ریاست فدراسیون فوتبال به دلیل بیماری قلبی داشت. گفته می‌شود پزشکان معالج رئیس فدراسیون به او توصیه کرده‌اند برای اینکه سلامتی‌اش را به دست آورد باید از هر گونه فشار و استرس دور باشد. تاج نیز به توصیه پزشکان عمل کرد و بعد از کش و قوس‌های زیاد سرانجام تصمیم به کناره‌گیری گرفت؛ اتفاقی که در تاریخ ریاست فدراسیون فوتبال سابقه نداشته است و قطعا فوتبال ایران را با چالش‌های جدیدی مواجه خواهد کرد.
اعلام کناره‌گیری از سوی آقای سخنگو
روز گذشته، در حالی‌ که اخباری درباره مرخص‌شدن مهدی تاج از بیمارستان شنیده می‌شد، ناگهان خبر استعفای او رسانه‌ای شد. امیرمهدی علوی، سخنگوی فدراسیون فوتبال در این‌باره گفت:   «متاسفانه پس از حمله قلبی که پیش از این در ترکیه رخ داد و معالجه در این کشور، روز چهارشنبه گذشته ریاست فدراسیون دچار دومین حمله قلبی شد که با توجه به مشکلات به وجود آمده و توصیه پزشکان مبنی بر دوری از استرس و فعالیت سنگین، ایشان تصمیم گرفتند ضمن انصراف از ادامه حضور، مطابق اساسنامه فعالیت‌های آتی را نایب‌رئیس محترم انجام دهند‌.» این اظهار نظر در شرایطی صورت گرفت که حتی مدیران عالی‌رتبه فدراسیون هم تصور نمی‌کردند تاج کناره‌گیری کند و این اتفاق کاملا در شرایط ناپایدار رخ داد.
چرا استعفا؟


فوتبال ایران این روزها حواشی زیادی دارد. در این شرایط فدراسیون به‌عنوان مرجع رسمی رسیدگی به مسائل فوتبال در کانون توجه است و از سویی همه فشارها مستقیما به رئیس فدراسیون برمی‌گردد. از مشکلات اقتصادی موجود در فوتبال تا نامشخص بودن وضع نیمکت تیم ‌ملی و دیگر اتفاقات بد فوتبال را مهدی تاج باید سر و سامان می‌داد و با توجه به فشارهای موجود و با در نظر گرفتن توصیه پزشکان، تاج در نهایت عطای ماندن در فوتبال را به لقایش بخشید و تصمیم به کناره‌گیری گرفت.
جایگزین‌های تاج محدودیت‌های اجرایی دارند
مهدی تاج در شرایطی به صورت رسمی کناره‌گیری کرده که بحث بر سر انتخاب جایگزین او بسیار است. در اساسنامه فدراسیون فوتبال بندی گنجانده شده است که در این‌باره تعیین تکلیف کرده، اما مشکلات داخلی فدراسیون حواشی جدیدی ایجاد خواهد کرد. ماده 38 اساسنامه در این‌باره می‌گوید: «اگر رئیس فدراسیون غایب باشد، ‌فوت نماید یا به‌طور دائم یا موقت از انجام وظایف خود سر باز زند،‌ نایب‌رئیس اول عهده‌دار وظایف وی تا زمان رفع غیبت یا مجمع بعدی خواهد بود. در صورت غیبت یا خودداری نایب‌رئیس اول،‌ وظایف به نواب بعدی رئیس یا سایر اعضای هیأت‌رئیسه محول می‌شود.» این در حالی است که مدت‌هاست علی کفاشیان از نایب‌رئیسی اول فدراسیون فوتبال به دلیل بازنشستگی استعفا کرده و هنوز جایگزین او مشخص نشده است. نایب‌رئیس دوم فدراسیون حیدر بهاروند است که او نیز بازنشسته است و تا همین حالا هم بدون توجه به فشارها برای جدایی‌اش، به کار خود ادامه داده است. از سوی دیگر، لیلا صوفی‌زاده، نایب‌رئیس سوم فدراسیون احتمالا محدودیت‌هایی برای کار اجرایی خواهد داشت. پس باید دید هیأت‌رئیسه چه تصمیمی برای فدراسیون اتخاذ خواهد کرد.  البته روز گذشته ابراهیم شکوری، سرپرست دبیرکلی فدراسیون دیروز اعلام کرد فعلا امور فدراسیون را جلو می‌برد اما این مساله از منظر قانون امکان ‌پذیر نیست.
شرط انتخاب سرپرست
بعد از استعفای تاج، شایعاتی درباره جایگزینی محمود اسلامیان شنیده می‌شود؛ اگرچه در برخی محافل از اسلامیان به‌عنوان سرپرست نایب‌رئیسی اول نام برده شده است، اما فدراسیون فوتبال هرگز این مسأله را به‌صورت رسمی اعلام نکرده است و به همین دلیل نمی‌توان امور را به او سپرد. از طرفی، به نظر می‌رسد وزارت ورزش به‌عنوان متولی فدراسیون فوتبال می‌تواند به ماجرا ورود کند. اگر وزارت ورزش قبول نکند که بهاروند امور اجرایی را در دست بگیرد، آن‌وقت باید فرد جایگزین تاج را، تا زمان برگزاری مجمع عمومی و انتخابات، شخص مسعود سلطانی‌فر معرفی کند. از این‌رو، فعلا وزارت ورزش نیز واکنشی رسمی‌ به استعفای تاج و شرایط فدراسیون نداشته است.
انتخابات جلو می‌افتد؟
بر اساس برنامه از قبل تعیین‌شده، انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال باید اردیبهشت‌ماه 1399 برگزار می‌شد. با توجه به استعفای تاج، اگر شرایط مهیا باشد، می‌توان زمان انتخابات را جلو انداخت. این مستلزم آن است که وزیر ورزش سریعا سرپرست فدراسیون فوتبال را انتخاب کند و او نیز در اولین گام، نام‌نویسی از متقاضیان را شروع و انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال را برگزار کند. البته با توجه به وسعت مشکلات در فدراسیون فوتبال، بعید است زودتر از اردیبهشت‌ماه انتخابات برگزار شود.
چالش جدید روی حواشی قبلی
بی‌تردید فدراسیون فوتبال در ماه‌های آینده شرایط سخت‌تری پیدا خواهد کرد. حالا همه اموری که مهدی تاج آنها را پیگیری می‌کرد، متوقف شده است و باید به فرد جدیدی محول شود که امور جاری فدراسیون را در دست می‌گیرد. از همه نگران‌کننده‌تر وضع تیم‌ ملی است، زیرا هنوز قرارداد ویلموتس به‌طور کامل فسخ نشده و سرمربی جدید هم انتخاب نشده است. باید منتظر ماند و دید طی روزهای آینده چه اتفاقاتی در این‌باره می‌افتد.