شروع سال 2020، پايان دهه‌اي مرگبار براي كودكان

یونیسف در آخرين روز سال 2019 ميلاي در گزارشي اعلام كرد كه کودکان همچنان با هجوم درگیری‌ها و جنگ‌ها در سراسر جهان، بهای سنگیني را پرداخت می‌کنند. با شروع سال2020 ميلادي یک دهه مرگبار برای کودکان  به پایان می‌رسد، دهه‌اي با بیش از 170 هزار آسيب مرگبار براي كودكان كه از سال 2010 تاکنون تأیید شده است. آمارهاي موجود از افزایش سه برابري حملات به کودکان از سال 2010 تا كنون خبر مي‌دهد و  به طور متوسط روزانه 45 تخلف عليه كودكان  ثبت شده است. اين تعداد در کشورهایی که درگير جنگ هستند به بالاترین میزان خود از زمان تصويب كنوانسيون حقوق كودك رسيده و درگیری‌های مسلحانه منجر به قتل، ضرب و شتم هزاران کودکان و ترك اجباري از خانه‌هاي خود شده است.
در سال 2018 ميلادي، سازمان ملل بیش از 24هزار نقض سنگین علیه کودکان از جمله قتل، ضرب و شتم، خشونت جنسی، آدم ربایی، انکار دسترسی انسان دوستانه، استخدام کودکان و حمله به مدارس و بیمارستان‌ها را تأیید و ثبت کرد. در حالی که تلاش‌ها و اقدامات  نظارتي و بشردوستانه بيشتر شده است اما این تعداد دو و نیم برابر بیشتر از تعداد ثبت شده در سال 2010 است.
در سال 2018 بیش از 12 هزارکودک کشته یا مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. استفاده گسترده از سلاح‌های هوایی و سلاح‌های انفجاری مانند مین‌های زمینی، خمپاره، مواد منفجره بداهه، حملات موشکی، مهمات خوشه‌ای و توپخانه باعث ایجاد اکثر قریب به اتفاق آسيب‌ها در کودکان شده است. حملات و خشونت علیه کودکان در طول سال 2019 از بین نرفته و متاسفانه ادامه داشته است. در طول نیمه اول سال 2019، سازمان ملل متحد بیش از 10هزار تخلف عليه کودکان را تأیید کرد، اگرچه احتمالا تعداد واقعی بسیار بیشتر از اين آمار است. در ادامه به برخي از آمار خشونت و آسيب به كودكان در ماه‌هاي مختلف سال 2019 ميلادي اشاره خواهد شد.
• در ماه ژانویه، خشونت، آوارگی و شرایط آب و هوايي سخت و شدید زمستان در شمال و شرق سوریه، باعث مرگ حداقل  32 كودك شد.


• در ماه فوریه، چندین حمله شدید علیه مراکز درمانی ابولا در جمهوری دموکراتیک شرقی کنگو انجام شد که البته اين حملات در طول سال ادامه داشته و كودكان زيادي مجروح شده‌اند.
• در ماه مارس، بیش از 150 نفر از جمله 85 کودک در حمله یک گروه مسلح به روستای اوگوساگوو در منطقه موپتی در مرکز مالی کشته شدند و با حمله  به سوبانوکو، 24 کودک دیگر نیز کشته شدند.
• در ماه آوریل، در اثر انفجار در نزدیکی دو مدرسه در صنعا - یمن - 14 کودک کشته و 16 نفر مجروح شدند و البته در صنعا به علت ويراني شهر از هر پنج مدرسه يك  مدرسه دیگر نمی‌تواند مورد استفاده قرار بگيرد.
• در ماه مي، نزدیک به 28هزارکودک خارجی از بیش از 60 کشور، از جمله تقریباً 20 هزار نفر از عراق، گرفتار جنگ شدند. در همان ماه، گزارشی از کشته و زخمی شدن کودکان  به علت تشدید خشونت‌ها در ایالت راخین در میانمار منتشر شد.
• در ماه ژوئن، سه کودک توسط یک گروه مسلح برای منفجر کردن مواد منفجره که منجر به کشته شدن 30 نفر و مجروح شدن 48 نفر دیگر در یک مرکز تماشای فوتبال در شهر بورنو کونداگا شد، مورد سوء استفاده قرار گرفتند. در دو هفته اول ژوئن، در ميان اعتراضات در سودان حداقل  19 کودک كشته  و 49 نفر مجروح شدند.
• در ماه جولای، انفجار مهلکی  به مدرسه‌ای در کابل آسیب رساند و شماری از کودکان زخمی شدند. در همین ماه، 32 کودک از گروه‌های مخالف مسلح در شمال سودان جنوبی آزاد شدند، اما یونیسف تخمین می‌زند که هنوز هزاران کودک توسط نیروهای مسلح  در این کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند.
• در یک هفته آخر ماه اوت، بنا بر گزارش‌ها، 44 غیرنظامی بر اثر حملات هوایی در شمال غربی سوریه کشته شدند، از جمله 16 کودک و 12 زن.
• در ماه سپتامبر، یونیسف گزارش داد که 2 میلیون کودک در یمن از مدرسه خارج خواهند شد، از جمله تقریبا نیم میلیون نفر که پس از تشدید درگیری در مارس 2015 از تحصیل بازماندند.
• در ماه اکتبر، تشدید خشونت‌ها در شمال شرقی سوریه باعث کشته شدن 5 کودک و مجروح شدن 26 کودک شد. با این تعداد کودکانی که در 9 ماه اول سال در سوریه کشته شدند به 657 کودک و کودکان مجروح به 324 نفر رسید.
• در ماه نوامبر، یونیسف اعلام كرد که سه سال خشونت و بی ثباتی در مناطق شمال غربی و جنوب غربی کامرون بیش از 855 هزار کودک را از مدرسه خارج کرده و 59 هزارنوجوان را آواره کرده است.
• در اوایل ماه دسامبر، 5 کودک کشته شدند چراکه افراد مسلح، محلی برای عبادت در بورکینا فاسو را به آتش كشيدند. در شرق اوکراین، جایی که نزدیک به نیم میلیون کودک درگیر جنگ و نزاع هستند، 36 حمله به مدارس گزارش شده است، از جمله این که یک مدرسه 15 بار آسیب دیده است.
• در اواسط ماه دسامبر، یونیسف خبر داد که در افغانستان، در 9 ماه اول سال 2019  به طور متوسط هر روز 9 کودک کشته یا مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.
با وجود اقدامات بشردوستانه و فعاليت نهادهاي مردمي در حمايت از حقوق كودكان و بسترسازي زندگي امن و راحت براي آنان، هنوز در اقصي نقاط جهان كودكان با خشونت‌هاي جسمي و روحي فراواني مواجه هستند. مراكز و سازمان‌هاي فعال در اين زمينه از همه طرف‌های متخاصم خواسته‌اند كه به تعهدات خود طبق قوانين بین‌المللی عمل كنند و فوراً به نقض كودكان و هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی، از جمله مدارس، بیمارستان‌ها و زیرساخت‌های آب و محيط زيست پایان دهند. همچنین یونیسف بطور مستمر از کشورهای تحت تأثیر طرفین درگیری دعوت می‌کند تا از این نفوذ برای محافظت از کودکان استفاده کنند و خدمات بهداشتی، تغذیه، آموزش و حفاظت از کودکان را ارائه دهد. به اميد آنكه سال 2020ميلادي براي كودكان سالي همراه با صلح و آرامش و شادي باشد.