سردار قاآنی فرمانده جدید نیروی قدس سپاه شد

آرمان ملي: بامداد جمعه 13 دي ماه بود که يک پهپاد آمريکايي‌ با رديابي محل گذر فرمانده سپاه قدس و معاون نيروهاي مردمي عراق موسوم به حشد الشعبي و با شليک موشکي به سمت خودروي حاج قاسم سليماني و ابومهدي ‌المهندس، آنها را به شهادت رساند. در پي اين جنايت اسفبار و هولناک، مقام معظم رهبري سردار سرلشکر اسماعيل قاآني معاون سپاه قدس را به سمت فرماندهي نيروي قدس سپاه پاسداران منصوب کردند. همچنين وزير امور خارجه نيز ضمن تبريک به سردار قاآني از آمادگي وزارت امور خارجه براي تداوم همکاري با نيروي قدس سپاه خبرداد.
فرمانده جديد
پس از ترور ناجوانمردانه سپهبد پاسدار شهيد حاج قاسم سليماني توسط آمريکايي‌ها بيشتر توجهات به اين مساله معطوف شد که پس از وي چه کسي بار سنگين فرماندهي نيروهاي سپاه قدس را بر عهده خواهد گرفت. اما طولي نکشيد که خبر رسيد مقام معظم رهبري فرد جايگزين را انتخاب کرده است. در اين راستا و درپي شهادت سردار پرافتخار حاج قاسم سليماني، حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي فرمانده معظم کل قوا با صدور حکمي سردار سرتيپ پاسدار اسماعيل قاآني را به فرماندهي نيروي قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي منصوب کردند. ايسنا نوشت؛ در متن حکم مقام معظم رهبري خطاب به سردار سرتيپ پاسدار قاآني آمده است: درپي عروجِ شهيد عالي‌مقام سردار پرافتخار حاج قاسم سليماني رضوان‌ا... عليه، فرماندهي نيروي قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را به سردار سرافراز سرتيپ اسماعيل قاآني که در شمار برجسته‌ترين فرماندهان سپاه در دفاع مقدس بوده و در طول ساليان متمادي در نيروي قدس در کنار سردار شهيد در منطقه خدمت کرده است مي‌سپارم. برنامه آن نيرو عيناً همان برنامه دوران فرماندهي شهيد سليماني است. از همه همکاران آن نيرو حضور و همکاري آنان را با سردار قاآني خواهانم و توفيق و تأييد و هدايت الهي را براي ايشان مسألت مي‌کنم.
همکاري وزارت خارجه


در پي انتصاب سردار اسماعيل قاآني به سمت فرماندهي نيروي قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي توسط فرماندهي معظم کل قوا، محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در پيامي خطاب به ايشان ضمن گراميداشت ياد و خاطره سردار سرافراز اسلام و ايران سپهبد حاج قاسم سليماني، براي وي در سمت جديد آرزوي موفقيت کرد و بر آمادگي وزارت امورخارجه براي تداوم همکاري با ايشان و نيروي قدس سپاه پاسداران همچون گذشته تاکيد کرد.
سردار قاآني کيست؟
سردار اسماعيل قاآني از فرماندهان زبده، با تجربه و با سابقه‌اي است که زاده مشهد است. وي پس از پيروزي انقلاب در اواخر سال 58 به عضويت سپاه پاسداران انقلاب اسلامي درآمد و سال 59 با شهيد خادم‌الشريعه موسس تيپ 21 امام رضا(ع) آموزش ديد. سردار قاآني با وقوع حوادث کردستان، اواسط سال 59 راهي آن منطقه شد و در جريان مقابله با نيروهاي متجاوز از خود رشادت‌هاي فراواني به نمايش گذاشت. وي از سال 60 تا پايان جنگ در جبهه فعاليت کرد و در دوران دفاع مقدس فرماندهي يگان‌هاي 5 نصر و 21 امام رضا(ع) را برعهده داشت. سردار قاآني تا سال 66 فرمانده تيپ امام رضا(ع) بود و پس از آن فرماندهي لشکر 5 نصر را برعهده گرفت. وي پس از پايان جنگ ايران و عراق، مدتي به خراسان بازگشت و بعد از تأسيس نيروي قدس سپاه در آن مشغول به خدمت شد که تاکنون هم ادامه يافته است. دوستي و همکاري سردار قاآني با شهيد سپهبد سليماني از سال 61 و در جلسات مناطق علمياتي شروع شد و استمرار يافت. لازم به‌ذکر است که سردار قاآني براي مدتي نيز معاون اطلاعات ستاد مشترک سپاه بود که پس از آن جانشين فرمانده نيروي قدس سپاه شد. سردار قاآني در تاريخ 26 دي سال 93 و در يکي از موضع‌گيري‌هاي خود عليه آمريکا و اسرائيل گفته بود: آمريکا و اسرائيل کوچک‌تر از آن هستند که خود را همتراز با قدرت نظامي ايران بدانند؛ اين قدرت اکنون خود را در کنار مردم مظلوم فلسطين و غزه در قالب موشک و سلاح به منصه ظهور رسانيده است. از ديگر اظهارات فرمانده جديد سپاه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي مي‌توان به سخنانش در تاريخ 18فروردين 96 اشاره کرد که گفت: ما وقتي براي دفاع از مسلمانان کشور‌هاي اسلامي گام برداشتيم هدفمان انجام وظيفه الهي بود و اولين نتيجه‌اش متوجه خود نظام شد. به برکت دستگيري از مسلمانان خداوند خطراتي را از اين کشور دفع کرد و باعث شد تا ايران اسلامي به يک مرکز امنيت و ايجاد امنيت براي ديگر کشور‌ها تبديل شود.