رئیس‌جمهور دردها

آفتاب‌یزد – گروه شبکه: به او هشدار داده بودند که به آنجا نرود، اما رفت تا رئیس‌جمهور دردها باشد. دردهایی که بغض شده‌اند و راه حرف‌زدن را سد کرده‌اند. رفت تا با جان دل پذیرای فریاد دردمندانه‌شان باشد. روز یکشنبه حسن روحانی به معدن یورت آزادشهر رفت و با معدنچیان و خانواده‌های آنان دیدار کرد، این در حالی بود که او به‌خوبی می‌دانست که معدنچیان به‌خاطر غم و اندوهی که از همکاران زیرآوار مانده‌شان در دل دارند، از او استقبال خوبی نخواهند کرد. با این حال پای درد دل و اعتراض آنان نشست تا شاید بتواند اندکی از این غم سنگین شده بر دوششان را بکاهد. البته این سفر با حاشیه‌هایی هم همراه بود. در این سفر ماشین حسن روحانی مورد حمله قرارگرفت. این مسئله منجر به سوءاستفاده کسانی شد که سعی داشتند حمله‌کنندگان را معدنچیان و خانواده آنها جلوه دهند این در حالی بود که حمله‌کنندگان به خودرو حامل رئیس‌جمهور کارگران معدن نبودند، بلکه کسانی بودند که با لباس مبدل از بیرون معدن آمده بودند. فارغ از این موضوعات، حضور رئیس‌جمهور در معدن زغال‌سنگ یورت، علی‌رغم هشدارهایی که به او داده شده بود با واکنش‌هایی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد.
***
به روحانی افتخار می‌کنیم
یکی از کاربران در این خصوص نوشت: «روحانی با علم به برخورد تند کارگران و خانواده‌های قربانیان به معدن یورت رفت. او گفت من رئیس‌جمهور دردها هم هستم. به او افتخار می‌کنم».دیگر کاربری عنوان داشته است: «روحانی تنها رفته بود تا کارگران راحت سرش داد بکشن».فرد دیگری اظهار داشته است: «اعتراض امن از ثمرات دولت مردمی روحانی است.»شخصی عنوان داشته است: «کاش این اعتراض امن که ایران رو از لحاظ مدنی از کره‌زمین جلو انداخته رو می‌گفتن صداوسیما هم پخش کنه مردم ببینن چه رئیس‌جمهور خوبی داریم»یکی دیگر از کاربران این چنین نوشته است: «به روحانی ‌رای ‌می‌دهم تا رئیس‌جمهوری شجاع داشته باشم، تا وزیری شجاع انتخاب کند تا کارگران فضای اعتراض امن را حس کنن».کاربر دیگری اینطور نوشت: «اعتراض حق کارگرِ، ممنون از روحانی که این حق رو از کارگران نگرفت».فرد دیگری بیان کرده است: «اولین‌ باره در تاریخ نظام که عده‌ای علیه رئیس‌جمهور مستقر شعار دادند و به ماشینش حمله کردن ولی اتفاق خاصی نیفتاد».کاربران دیگری نوشته‌اند: «خیلی خوبه که کارگر فرصت و امنیتِ اعتراض امن داشته باشه»، «اعتراض امن و منصفانه را جزء حقوق مردم می‌دانیم و امیدواریم همه مسئولان به آن توجه کنند»، «امیدوارم بستر و تحمل اعتراض امن برای شنیدن دردها و رنج‌های مردم بیشتر بشه.»


**
امروز را به‌خاطر بسپاریم
البته اینها تنها واکنش‌ها به این اتفاق نبود، چراکه چند تن از مسئولان کشورمان نیز به آن واکنش نشان دادند.علی‌ربیعی، وزیرکار و رفاه اجتماعی در توئیتی نوشت: «امروز را به‌خاطر بسپاریم. فریادها، بغض‌ها و زخم‌های چندین ساله کارگران معدن و برخورد پدرانه و صبورانه رئیس‌جمهور، نقطه عطفی در رابطه دولت و مردم است.»همچنین زهرا احمدی‌پور، رئیس سازمان میراث فرهنگی در پی حادثه اعتراض معدنچیان داغدیده معدن یورت گلستان به رئیس‌جمهور در توئیتی نوشت: «هم می‌توان شهامت داشت و در جمع مردم داغدیده گزینش نشده حضور یافت. هم می‌توان با محرومان عکس آتلیه‌ای گرفت. انتخابش با مردم».حسام‌الدین آشنا، مشاوره فرهنگی رئیس‌جمهور نیز در توئیتر خود نوشت: «روحانی به میان معدنکاران نرفت تا با اندوه آنان عکس بگیرد، رفت تا صدای آنان را به گوش همه ما برساند».لازم به ذکر است، بازتاب مثبت حضور بی‌واسطه و بی‌روتوش رئیس‌جمهور در جمع کارگران رنجدیده و داغدار معدن یورت باعث شد فضاسازی‌های سیاسی دلواپسان خنثی شود. رقبای رئیس‌جمهور باز هم شعر و شعار خواندند و روحانی عمل کرد.