اولین طرح 3 فوریتی تاریخ مجلس؛ «انتقام سخت» تصویب شد

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دیروز به ریاست علی لاریجانی در حالی آغاز شد که دو طرح ضدآمریکایی در دستور کار قرار داشت.
«حمیدرضا حاجی بابایی»، رئیس فراکسیون ولایی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، با اعلام خبر طرح فراکسیون نمایندگان ولایی برای انتقام سخت از آمریکا، گفت در ماده (۱) قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا مصوب ۳/۲/۹۸، عبارت کلیه اعضای پنتاگون و شرکت‌ها و مؤسسات وابسته و فرماندهان و آمران شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، قبل از عبارت «فرماندهی مرکزی آمریکا» (سنتکام)، نیروها و سازمان‌ها و یا نهادهای تحت اختیار این فرماندهی اضافه می‌شود.
وی افزود: ماده ۲ این طرح- در ماده (۴) قانون، عبارت کلیه اعضای پنتاگون و شرکت‌ها و مؤسسات وابسته و فرماندهان و آمران شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، قبل از عبارت «فرماندهان ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا» (سنتکام) اضافه می‌شود.
رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی تأکید کرد: در ماده ۳ این طرح، دولت موظف است جهت تقویت بنیه دفاعی نیروی قدس سپاه پاسداران مبلغ ۲۰۰ میلیون یورو از طریق صندوق توسعه ملی در اختیار این نیرو قرار دهد.


حضور دبیر و اعضای شورای نگهبان در مجلس
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز مجلس، اعلام کرد: فقها و حقوقدانان شورای نگهبان برای بررسی طرح سه فوریتی در صحن علنی مجلس حضور یافتند.
نمایندگان مجلس کلیات طرح سه فوریتی «اصلاح قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران به‌عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا» را با موافقت دولت و در راستای زمینه‌سازی برای «انتقام سخت»  تصویب کردند. گفتنی است؛ در این جلسه فقها و حقوقدانان شورای نگهبان نیز حضور داشتند.
پس از آن فقها و حقوقدانان شورای نگهبان در مجلس برای بررسی این طرح تشکیل جلسه دادند. بر اساس این گزارش، آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان نیز برای بررسی این طرح سه فوریتی در مجلس حضور یافت.
تمام نیروهای آمریکایی
مصداق تروریست
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در تشریح این طرح، گفت: در قانون قبلی که آمریکایی‌ها سپاه پاسداران را به‌عنوان «سازمان تروریستی» دانستند و در اردیبهشت سال جاری به تصویب رسید، «سنتکام» و «فرماندهی مرکزی آمریکا» به‌عنوان گروه‌های تروریستی معرفی شدند.
وی افزود: با اقدام سفاکانه آمریکا در ترور سردار سلیمانی که رئیس‌جمهور آمریکا مسئولیت آن را پذیرفت، این قانون را اصلاح  و اعلام می‌داریم که کلیه اعضای پنتاگون، فرماندهان، عاملان و آمران شهادت سردار سلیمانی به‌عنوان نیروهای تروریستی شناسایی می‌شوند.
رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: همه ملت ایران پشتیبان مقاومت هستند.
لاریجانی خاطرنشان کرد: در ادامه اصلاح این قانون، مقرر شد «فقط برای دو ماه، مبلغ ۲۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی در راستای حمایت از نیروی قدس سپاه، به این نیرو اختصاص یابد».
نمایندگان با سر دادن فریاد «الله‌اکبر»، اظهارات لاریجانی را تائید کردند.
جزئیات طرح «انتقام سخت»  
پس از تصویب کلیات این طرح، بررسی جزئیات در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت. در ماده یک قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران به‌عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا، عبارت کلیه اعضای پنتاگون، شرکت‌ها، موسسات وابسته و عاملان و آمران شهادت حاج قاسم سلیمانی بعد از عبارت فرماندهی مرکزی آمریکا سنتکام اضافه می‌شود. این ماده به رأی نمایندگان گذاشته شد و به تصویب رسید.
در ماده ۲ این طرح آمده است: در ماده ۴ قانون عبارت کلیه اعضای پنتاگون و عاملان و فرماندهان و آمران شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی قبل از عبارت فرماندهان ستاد سربازان مرکزی آمریکا سنتکام اضافه شود. این ماده نیز به تصویب نمایندگان مجلس رسید.
در ماده ۳ این طرح سه فوریتی آمده است: یک ماده به قانون الحاق می‌شود، قانون موظف است جهت تقویت بنیه دفاعی نیروی قدس سپاه پاسداران ۲۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی در اختیار این نیرو قرار دهد. این ماده نیز به تصویب نمایندگان مجلس رسید.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: مجوزهای لازم برای برداشت از صندوق توسعه ملی جهت کمک به سپاه قدس از مقام معظم رهبری اخذ شده است. بر اساس اعلام رئیس مجلس، دولت نیز موافق این طرح بوده است. مقرر شد حقوقدانان و فقهای شورای نگهبان در داخل مجلس جلسه‌ای گذاشته و این طرح را مورد بررسی قرار دهند و نتیجه را به هیئت‌رئیسه مجلس اعلام کنند.
لاریجانی تأکید کرد: شب گذشته از رهبر معظم انقلاب، مجوز گرفته شده است که در سال ۹۸، ۲۰۰ میلیون یورو از منابع صندوق به سپاه قدس اختصاص یابد.
اولین طرح‌ سه‌فوریتی در 40سال گذشته
در ادامه جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان پشت‌تریبون مجلس قرار گرفت و گفت: ان‌شاءالله همه ما بتوانیم راهی را برویم که سردار سلیمانی رفت.
وی همچنین از ریاست مجلس و هیئت رئیسه مجلس به‌خاطر تسریع در تصویب طرح سه فوریتی «انتقام سخت» تشکر کرد و گفت: این اصلاحیه در قالب طرح به تصویب رسید، اعضای شورای نگهبان هم در مجلس درخصوص این طرح بحث و بررسی کردند. این طرح اولین طرح سه فوریتی است که در مجلس بعد از انقلاب تدوین شده و به تصویب رسیده است، این مصوبه به تایید شورای نگهبان رسید.
نمایندگان با فریادهای «الله اکبر»، «خامنه‌ای رهبر» و «مرگ بر آمریکا» از تایید این طرح سه فوریتی از سوی شورای نگهبان تشکر کردند.
در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: از فقها و حقوقدانان شورای نگهبان و نمایندگان مجلس تشکر می‌کنم که این طرح سه فوریتی را تصویب و تایید کردند. حضور اعضای شورای نگهبان و رای نمایندگان ملت به این طرح موجب توجه ملت به مسئله مقاومت شد و پاسخی در خور به رژیم سفاک آمریکا داده شد.
منطقه‌ای عاری از آمریکایی‌ها
علی لاریجانی در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران درخصوص تصویب طرح سه فوریتی «انتقام سخت»، گفت: مقرر شد به روش سه فوریتی، این طرح با حضور اعضای شورای نگهبان در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گیرد. به یاد ندارم که در مجلس طرح سه فوریتی به تصویب رسیده باشد.
وی افزود: همه اعضای سه فراکسیون سیاسی مجلس به این طرح رأی مثبت دادند و این طرح با اتفاق آرا به تصویب رسید. این امر نشان می‌دهد بخش‌های مختلف مجلس و احزاب سیاسی در این مسئله که مربوط به امنیت ملی کشور است، یکصدا هستند.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پیش از این و زمانی که آمریکایی‌ها را به‌عنوان گروه تروریستی اعلام کردیم، قانونی به تصویب رساندیم که نیروهای «سنتکام» و نیروهایی که آمریکایی‌ها در منطقه دارند و مؤسسات و شرکت‌های آنها به‌عنوان گروه‌های تروریستی اعلام شوند.
وی تأکید کرد: در ترور شهید سلیمانی، برخی آمران و عاملان این ترور اذعان به اقدامات خود کردند بنابراین ما قانون قبلی را تغییر دادیم و اعلام کردیم که «همه نیروهایی که تحت پوشش پنتاگون هستند، به‌عنوان تروریست شناسایی می‌شوند».
لاریجانی اظهار داشت: این سؤال مطرح است که چرا حاج قاسم را ترور کردند؟ پاسخ این سؤال آن است که وی عنصری مهم و تأثیرگذار در جبهه مقاومت منطقه بود و تصور واهی آنها
این بود که اگر این عنصر مؤثر را حذف کنند، به جریان مقاومت در منطقه ضربه جدی وارد خواهد شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اقدامات دیگری نیز در دستور کار شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به حضور ارزشمند مردم قرار دارد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لازم می‌دانم از مجلس ملی عراق تشکر کنم که بسیار غیرتمندانه عمل کرده است، اظهار داشت: از رئیس‌جمهور عراق «برهم صالح» و «عادل ابوالمهدی» نخست‌وزیر عراق تشکر می‌کنم که همت بلندی به خرج دادند. از حضرت آیت‌الله سیستانی نیز تشکر می‌کنم که هدایت ایشان، ایجاد تحول بزرگ کرد.
لاریجانی تصریح کرد: نکته مهم این است که پاسخ خون حاج قاسم سلیمانی باید این باشد که نیروهای آمریکایی از منطقه فرار کنند و به جای دیگری بروند، این گامی ‌است که مجلس عراق برداشت. امیدواریم آمریکایی‌ها صدای ما را شنیده باشند، این یک شروع است باید بساطشان را از منطقه جمع کنند.