3000 امدادگر درحال کمک به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان

بیش ‌از سه هزار نفر درحال امدادرسانی به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان هستند.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: هم‌اینک سه هزار و 500 نفر در قالب 65 گروه جهادی در مناطق سیلزده این استان مشغول به فعالیت و امدادرسانی هستند.
احمدعلی موهبتی در جریان بازدید از مناطق سیل‌زده جنوب سیستان و بلوچستان اظهار داشت: تمامی دستگاه‌های اجرایی و نهادهای امدادی، خدماتی و انقلابی درحال فعالیت جهت تسهیل شرایط برای افراد ساکن در مناطق آسیب دیده از سیل هستند.
وی افزود: علاوه‌بر فعالیت پنج گروه مهندسی رزمی راه‌سازی، تاکنون بیش‌از هزار بسته لوازم خانگی ازسوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آماده تحویل به خانوارها شده است.


استاندار سیستان و بلوچستان گفت: به منظور کنترل جریان سیلاب ایجاد زیرساخت‌های پایداری از جمله احداث و تکمیل سدها، ساماندهی رودخانه‌ها، ایجاد و تکمیل سیل بندها، دیوارهای حفاظتی و همچنین لایروبی مسیر حرکت آب ضرورت دارد.
موهبتی قطع محورهای ارتباطی 500 روستا، بسته شدن 26 محور مواصلاتی فرعی، قطع برق 130 روستا، از مدار خارج شدن شبکه توزیع آب آشامیدنی 300 روستا در مناطق مرکزی و جنوبی، آسیب شدید به بخش کشاورزی از جمله باغات موز و مزارع در شهرستان‌های کنارک، چابهار و دلگان، قطع شبکه ارتباط تلفن در شهرستان‌های نیکشهر، فنوج، بخش‌هایی از دلگان، سرباز، کنارک، قصرقند و همچنین آبگرفتگی معابر و منازل مسکونی در مناطق شهری و روستایی را از جمله آسیب‌های وارد آمده به مناطق سیلزده سیستان و بلوچستان برشمرد.
بارش باران سیل‌آسا در جنوب شرق کشور که از شامگاه پنجشنبه 19 دی آغاز شده، استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان را تحت تاثیر قرار داده و سبب جاری شدن سیلاب در این استان‌ها شده است.بیشینه بارش‌ها به صورت نقطه‌ای در برخی نقاط خاص در غرب و جنوب غرب استان به 200 میلی‌متر می‌رسد.
شرایط در استان سیستان و بلوچستان از سایر استان‌ها وخیم‌تر اعلام شده به طوری که میزان بارش‌ها در جنوب استان نسبت به سال گذشته 26 برابر شده است و در نتیجه سرریز شدن آب از پشت سدهای استان را در پی داشته است.
اکنون در سیستان و بلوچستان تعداد 500 روستا و 14 شهرستان درگیر سیل هستند و 20 هزار واحد مسکونی بر اثر جاری شدن سیلاب تخریب کلی و جزئی دیده است.
امدادرسانی به روستاهای جنوب سیستان و بلوچستان تنها از طریق بالگرد و یا قایق امکان پذیر است. به عنوان مثال به گفته ضیاء الحق هاشمزهی فرماندار نیکشهر امدادرسانی به آسیب دیدگان سیل به دلیل تخریب شدن راه‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی به سختی انجام می‌شود و به همین علت اعزام بالگرد برای رسیدگی به روستاهای فاقد راه در حوزه بنت و مرکزی نیکشهر ضروری است.
براساس این گزارش، با وجود تلاش امدادگران، چادر، مواد غذایی بسته بندی، پتو و ملزومات پزشکی و بهداشتی از اقلام ضروری مورد نیاز مردم منطقه است.
تلاش 104 تیم عملیاتی برای کمک به سیل‌زدگان
معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از برپایی سه اردوگاه اسکان اضطراری در کنارک، فنوج و قصرقند خبر داد و گفت: یک هزار و 144 نفر از سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان در این اردوگاه‌ها اسکان یافتند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر، حامد سجادی با اشاره به جزئیات امدادرسانی در سیل و آبگرفتگی استان سیستان و بلوچستان در چهار روز گذشته گفت: هموطنان ساکن در 13 شهرستان ایرانشهر، چابهار، خاش، دلگان، زاهدان، سرباز، سراوان، سیب و سوارن، فنوج، کنارک، میرجاوه، نیکشهر و هیرمند متاثر از سیل و آبگرفتگی بوده‌اند و در این مدت به سه هزار و 428 نفر در 98 شهر و روستا امدادرسانی شد و متاسفانه یک نفر بر اثر وقوع سیل در شهرستان سرباز جان باخت.
وی با اشاره به اسکان اضطراری یک هزار و 144 نفر در استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد: 521 امدادگر و نجاتگر در قالب 104 تیم عملیاتی درحال امدادرسانی به هموطنان متاثر از سیل و آبگرفتگی در این استان هستند.
معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر درباره برپایی اردوگاه اسکان اضطراری در کنارک، فنوج و قصرقند افزود: تاکنون 252 دستگاه چادر، یک هزار و 85 تخته پتو، 509 تخته موکت، 2 هزار و 961 کیلوگرم نایلون، یک هزار و 182 قوطی کنسرو و 130 بسته غذایی میان متاثران توزیع شده است.
70 روستای سیل‌زده سیستان و بلوچستان برق ندارد
مدیر مرکز کنترل فوریت‌های برق سیستان و بلوچستان گفت: سیلاب شدید در جنوب این استان موجب تخریب شبکه و شکستن بیش از 250 پایه و قطع برق حدود 300 روستا شده بود که بیشتر آنها ترمیم شد و اکنون تنها 70 روستا فاقد برق است.
مریم بنده‌ای اظهار داشت: 70 روستای یاد شده در مناطق نیکشهر، پلان، نگور، زرآباد، قصرقند، ایرانشهر، کنارک و دلگان برق ندارند که به محض بازگشایی راه‌های ارتباطی،عملیات برق‌دار کردن مجدد این روستاها نیز انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: باتوجه به بارندگی‌های شدید و جاری شدن سیلاب در روزهای گذشته، مناطق نگور، پلان، نیکشهر، بنت، کنارک، زرآباد، چابهار، قصرقند، ایرانشهر و دلگان بیشترین میزان خاموشی‌های سیستان و بلوچستان را به خود اختصاص داده‌اند.
آخرین خبرها از امدادرسانی به سیل‌زدگان شرق هرمزگان
از زمان سیل‌زدگی(جمعه 20 دی‌ماه) تاکنون موجی از خدمت رسانی ازسوی نهادهایی همچون ستاد مدیریت بحران، استانداری، فرمانداری، هلال‌احمر، منطقه دوم نیروی دریایی ارتش، بسیج و سپاه با هدف یاری رسانی به سیل زدگان در شرق هرمزگان بویژه روستاهای جاسک به راه افتاده بوده واین کمک‌ها همچنان ادامه دارد.
همین گزارش حاکی است با گذشت چهار روز از بارندگی و سیل تخریب‌گر در هرمزگان بویژه در شرق استان، کار امداد رسانی بوسیله چرخبال و اکیپ‌های امداد و نجات زمینی با فروکش رودخانه‌های طغیان‌گر و مناسب‌سازی راه‌ها به این مناطق آغاز شد که دوشنبه این کمک‌ها شدت بیشتری به خود گرفته است.
ابتدا باتوجه به بارندگی‌های گسترده و وقوع سیلاب در منطقه شرق هرمزگان، به ویژه در شهرستان‌های جاسک و بشاگرد و تعدادی از روستاها از جمله در پایین دست سد جگین توسط نیروهای امدادی تخلیه اضطراری شدند و در مکان‌های امنی اسکان یافتند.
سپس از زمان وقوع سیل در استان هرمزگان تاکنون، کارامدادرسانی و توزیع اقلام وکالاهای مورد نیاز با چرخبال و زمینی از جمله چادرهای امدادی، پتو، موکت، آب معدنی، قوطی کنسرو و دیگر اقلام غذایی، پوشاک و موادشوینده دراختیار سیل زدگان قرارگرفته تا رنج آسیب دیدگان در این راستا کاهش یابد.
بارندگی و سیلاب که در روزهای جمعه و شنبه (20 و 21 دیماه) امسال در استان هرمزگان بی‌سابقه بود و شهرستان قشم با 215.3 میلی‌متر و بندرعباس با 164.9میلی‌متر نسبت به سال قبل و دوره‌های درازمدت رکورد زدند اما باتوجه به اینکه میزان بارندگی در سردشت بشاگرد 97.9 میلی‌متر و در جاسک 55.1 میلی‌متر بود، بیشترین خسارت‌های سیل و بارندگی به دلیل طغیان رودخانه‌ها متوجه این مناطق بویژه روستاهای دوردست آن‌ها شد.
تخلیه 8 روستای سیل‌زده در جاسک
به دلیل بارش‌های تند روزهای اخیر و طغیان رودخانه‌های جگین و گابریک، هشت روستای شهرستان جاسک در معرض سیل قرار گرفتند که بلافاصله این روستاها با کمک سپاه وارتش ومدیریت بحران استانداری هرمزگان تخلیه اضطراری شدند.
معاون اداره‌ کل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: این روستاها شامل کَروچ، حاجی آباد، حصار، هَنگستان، سورم گَلم، دیول، لیره‌ای و گنجَک است که ساکنان آن‌ها درمکان امنی اسکان موقت یافته‌اند.
غیبی یادآورشد: اکنون محورهای اصلی سیریک به جاسک و جاسک به کنارک و همچنین محور فرعی جاسک به جکدان در شهرستان جاسک و محورهای روستایی پاراف، گدو و گران بزین در شهرستان سیریک مسدود است.
فرماندار جاسک نیز گفت: هزار و 300 نفر از اهالی روستاهای حاجی آباد، گرندو، کروچ و لیره با کمک نیروهای امدادی به نقاط امن منتقل شدند.
محمد رادمهر افزود: 20 نفر از اهالی در محاصره سیلاب روستای کروچ نیز که به پشت بام‌ها پناه بردند، با کمک تکاوران و جهادگران نیروی دریایی ارتش نجات یافتند.
وی بیان داشت: نیروهای دریایی ارتش و سپاه پاسداران و ستاد مدیریت بحران استان سیل‌زدگان را درمکان‌های امن اسکان دادند.
اسکان موقت 110 خانوار در شهرستان جاسک
استاندار هرمزگان نیز گفت: درپی بارندگی و سیلاب چهار روز گذشته، 110 خانوار روستاهای سیل‌زده در شهرستان جاسک اسکان موقت داده شدند.
فریدون همتی افزود: در این بارندگی‌ها در مرحله نخست 125 دستگاه چادر، 240 تخته پتو، 230 تخته موکت، 343 کیلوگرم نایلون، 152 بسته موادغذایی در بین ساکنان روستاهای کروچ، حاجی آباد، سورگلم، بهمدی، جگین بالا و شهر جاسک و روستاهای اطراف آن توزیع شد.
استاندار هرمزگان اظهارداشت: باتوجه به آمادگی قبلی برای این بارندگی‌ها، درحال حاضر با استفاده از تمامی امکانات و تجهیزات و تلاش گسترده نیروهای امدادی، کار امدادرسانی و خدمت‌دهی به مردم سیل‌زده درحال انجام است.
تکاوران نیروی دریایی ارتش به یاری سیل‌زدگان شرق هرمزگان شتافتند
تکاوران و تفنگداران تیپ محمد رسول‌الله(ص) منطقه دوم نیروی دریایی ارتش از روز گذشته به امدادرسانی و کمک به مردم سیل‌زده و درمحاصره آب شرق جاسک شتافتند.
فرمانده منطقه دوم دریایی ارتش جمهوری اسلامی گفت: بدنبال بارش‌های شدید اخیر و جریان سیلاب درچندین روستای شهرستان جاسک هرمزگان، چند فروند از بالگردهای این منطقه نیز برای امدادرسانی به مردم این منطقه اعزام شدند.
امدادرسانی هلال‌احمر به 1313 نفر در هرمزگان
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران نیز جزییات امدادرسانی به مردم استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان در جریان سیل در 72 ساعت گذشته را تشریح کرد.
وی ادامه داد: جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران به هزار و 313 نفر در استان هرمزگان امدادرسانی کرده و به 92 نفر اسکان اضطراری داده است. همچنین از 128 واحد مسکونی در این استان آب تخلیه شد. در جریان این امدادرسانی‌ها، 18 دستگاه چادر، 370 تخته پتو، 122 تخته موکت، هزار و 144 کیلوگرم نایلون و 51 بسته غذایی توزیع شده است.
سلیمی گفت: شیب اکثر شهرها و روستاها به سمت دریای عمان و خلیج فارس است و برای افزایش سرعت تخلیه آب، نیازی به تخلیه مناطق از مردم نیست. با توجه به بارندگی‌های اخیر و اینکه جبهه بارشی تازه از استان‌ها خارج شده، جنوب استان سیستان و بلوچستان، جنوب شرقی استان کرمان، شرق استان هرمزگان بیشترین بارش را داشتند.
سایر اخبار این روزنامه
بهره‌برداری از 2 میلیارد دلار طرح پتروشیمی تا پایان امسال 3000 امدادگر درحال کمک به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان پلوسی: ترامپ سال آینده پیروزی در انتخابات را نمی‌بیند عطوان: گسترش ماموریت ناتو به معنی اشغال عراق است عذرخواهی دولت از ملت، افکار عمومی و روزنامه نگاران سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد شناسایی پیکر 50 تن از جان باختگان هواپیمای اوکراینی وزیر نفت در جلسه علنی مجلس تاکید کرد نیاز 10 میلیارد دلاری برای بهینه‌سازی پالایشگاه‌ها حمایت مجدد اروپا و روسیه از حفظ برجام و کاهش تنش‌ها سومین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پنجشنبه در سالن اجلاس سران در تهران برگزار می‌شود مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی منصوب شد ایجاد 2400 شغل بنیاد برکت در مناطق محروم یزد مدیرکل امور اداری و پشتیبانی وزارت علوم اعلام کرد اخذ 6000 مجوز استخدام عضو هیات علمی حضور دکتر جهانگیری در منزل دو تن از جان باختگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی؛ معاون اول رئیس جمهور: از عمق جان به همه بازماندگان این حادثه تسلیت می‌گویم این سفیر، عنصر نامطلوب است