حسن روحانی می‌گوید بلافاصله بعد از مشخص شدن خطا اعلام کردم به مردم اطلاع دهند جمعه‌های بی‌خبری دولت

گروه سیاسی- بعد از سانحه دلخراش هواپیمای اوکراینی و داغدار شدن ملت ایران، واکنش‌ها و اعتراضات زیادی در دیر اعلام کردن اصابت موشک به هواپیما شد. مردم و خانواده‌های جان‌باختگان این سانحه هوایی خواستار شفاف‌سازی در رابطه با اطلاع‌رسانی به موقع علت این حادثه تلخ شدند. روز دوشنبه علی ربیعی، سخنگوی دولت در رابطه با انتقاداتی که به دولت وارد شد، گفت: ما دروغ نگفتیم. هیچ ‌یک از مقامات دولت از جمله شخص رئیس‌جمهوری تا عصر روز جمعه از علت اصلی سقوط هواپیما که همان آتش پدافند غیرعمدی خودی بوده مطلع نبودند. حالا هم حسن روحانی، رئیس‌جمهوری روز گذشته بیان کرد: بلافاصله بعد از آنکه برای من مشخص شد یک خطای بسیار دردناک و نابخشودنی انسانی اتفاق افتاده،‌ به مسئولان امر اعلام کردم که بلافاصله به مردم اطلاع دهند.
اما این جمعه‌های پر ماجرا و بی‌خبری داد مردم را در آورده است. در ماجرای بنزین هم دولت اعلام کرد که تا صبح جمعه رئیس‌جمهوری در جریان افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین نبوده است. حالا هم بعد از سه روز بی‌خبری و حتی تکذیب اصابت موشک به هواپیمای 737 که ملت را داغدار بسیاری از هموطنان خود کرده، اعتماد آنها را نسبت به مسئولان خدشه‌دار کرده است. بسیاری از مردم و خانواده‌های جان‌باختگان در رابطه با اطلاع‌رسانی دولت و مسئولان معترض هستند و معتقدند دراین‌باره کم‌کاری صورت گرفته است. چرا چند روز طول کشید تا اعلام کردند حادثه بر اثر شلیک موشک رخ داده است. آنها می‌گویند چرا برخی نهادها در ابتدا و قبل از اتمام بررسی کارشناسانه حادثه، شلیک موشک به هواپیمای 737 را تکذیب کردند. در همین راستا روز گذشته حسن روحانی با بیان اینکه حق مردم است که در جریان این امر و طولانی شدن اعلام جزئیات حادثه باشند، گفت: حادثه هواپیمایی، بسیار تلخ بود و تحملش برای مردم بسیار سنگین است. سوال برای مردم این است که از زمان روشن شدن علت سقوط تا اعلام آن زمانی طولانی بوده است؟ یک الی دو روز طول کشیده یا چند ساعت بوده است؟ مردم ما می‌دانند این حادثه از روی اشتباه و سهو صورت گرفته، اما چه کسانی دخیل بودند که این سهو انجام گرفت؟ این مسئله‌ای است که می‌خواهم به همه توضیح دهند. پروسه چهارشنبه صبح تا جمعه عصر که به جلسه فوق‌العاده شورای امنیت ملی رسید به همه گفته شود.
روحانی افزود: قول می‌دهم دولت با تمام امکاناتش پیگیر مسئله سقوط هواپیما باشد. نمی‌تواند فقط یک فرد مقصر باشد. در این میان دیگرانی هم هستند. من می‌خواهم این مسئله با صداقت برای مردم بیان شود.
رئیس‌جمهوری در مراسم تجلیل از کشاورزان نمونه کشوری گفت: لازم می‌دانم غم این ایام را یک بار دیگر به ملت بزرگ ایران تسلیت بگویم. غم از دست دادن سرداری شجاع در منطقه و جهان، غم عزیزانی در کرمان که در تشییع سردار حضور داشتند و غم بسیار بزرگ و سهمگین سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی که 176 نفر را به کام مرگ کشاند. روحانی از تلاش‌های فراوانش برای روشن شدن ابعاد سقوط هواپیما سخن گفت و افزود: از لحظه‌ای که احتمال دادم سقوط هواپیما به صورت طبیعی و عادی نباشد تلاش فراوانی کردم که دوره بررسی و تحقیق، کوتاه شود تا بدانیم هواپیما چگونه سقوط کرد.


وی تاکید کرد: همکاری‌های خوبی از طرف نیروهای مسلح که تنها مسیر ما برای یافتن حقیقت بود، انجام شد و بلافاصله بعد از آنکه برای من مشخص شد یک خطای بسیار دردناک و نابخشودنی انسانی اتفاق افتاده،‌ به مسئولان امر اعلام کردم که بلافاصله به مردم اطلاع دهند.
رییس‌جمهوری گفت: قول می‌دهم دولت با تمام امکاناتش پیگیر حادثه سقوط هواپیمای مسافربری باشد و قوه قضائیه با یک قاضی ویژه دنبال رسیدگی سریع به ابعاد آن باشد.
روحانی خاطرنشان کرد: این حادثه، بسیار تلخ بود و تحملش برای مردم بسیار سنگین است. حتی اگر این هواپیما به خاطر نقص فنی هم سقوط کرده بود باز بسیار غم‌بار بود. بعد از مشخص شدن خطای انسانی، غم مردم چندین برابر شد.
رئیس‌جمهوری با قدردانی از همکاری خوب نیروهای مسلح در روشن شدن علت سقوط هواپیمای اوکراینی، تاکید کرد: دولت تا کشف همه جوانب امر، مجازات افراد دخیل در این حادثه و اطمینان بخشی به مردم برای جلوگیری از تکرار این مسئله، به تلاش‌هایش ادامه می‌دهد.
روحانی افزود: به همه عزیزان دولت توصیه می‌کنم در کنار این خانواده‌های عزیز باشند. از مردم عزیز ایران می‌خواهم در کنار این عزیزان همدردی ارزشمندی انجام دهند.
رئیس‌جمهوری گفت: وزیر راه، مسئولان دولتی و استانداران در کنار این عزیزان قرار بگیرند. من به عنوان یک پدر احساس می‌کنم غم از دست دادن جوان نخبه سطح بالای تحصیل کرده که سرمایه کشور بوده، چه قدر سخت است. روحانی بیان کرد: اینکه نیروهای مسلح با صراحت لهجه خطا را اعلام و قبول کردند گام اول خوبی بوده است.
وی گفت: من به دلیل آشنایی کم و بیش که با پدافند هوایی دارم عرض می‌کنم که نمی‌تواند فقط یک فرد مقصر باشد. در این میان دیگرانی هم هستند. من می‌خواهم این مسئله با صداقت برای مردم بیان شود. مردم ما می‌دانند این حادثه از روی اشتباه و سهو صورت گرفته، اما چه کسانی دخیل بودند که این سهو انجام گرفت؟
رئیس‌جمهوری ادامه داد: راست و درست است که در این ایام ریشه همه غم‌ها به آمریکا باز می‌گردد؛ آمریکا بود که تحریم کرد، آمریکا بود که شرایط را متشنج کرد، آمریکا بود که عزیز ما را ترور کرد اما این دلیل نمی‌شود در این مسئله به همه جوانب نپردازیم. وی یادآور شد: سوال دیگر برای مردم این است که از زمان روشن شدن علت سقوط تا اعلام آن زمانی طولانی بوده است؟ یک الی دو روز طول کشیده یا چند ساعت بوده است؟ این هم مسئله‌ای است که می‌خواهم به همه توضیح دهند. پروسه چهارشنبه صبح تا جمعه عصر که به جلسه فوق‌العاده شورای امنیت ملی رسید به همه گفته شود.
رئیس‌جمهوری گفت: همه مردم ما در این غم سهیم هستند، اما می‌خواهند بفهمند آیا مسئولان آنان به درستی در چارچوب اخلاقی رفتار کردند یا نه؟
وی اظهار کرد: من به عنوان نماینده ملت ایران و رئیس‌جمهوری این موضوع را دنبال می‌کنم و به هر نتیجه‌ای برسیم به مردم خبر می‌دهیم.
روحانی گفت: حادثه فقط ۱۷۶ نفر عزیز از دست رفته نیست؛ بحث امنیت فضای ایران است. این موضوع برای مردم ما و دنیا مهم است. برای مردم ما مهم است که هر کسی در هر اندازه در این موضوع مقصر بوده به مجازات برسد. رئیس‌جمهوری افزود: اما به اعتقاد من، از همه اینها مهم‌تر این است که مردم باید مطمئن شوند این حادثه تکرار نمی‌شود. مهم‌ترین مسئله برای مردم ما، افکار عمومی جهان، هوانوردی و امنیت آسمان ایران است که این حادثه غیرقابل تکرار باشد و این به بازنگری در آیین‌نامه‌ها، شیوه نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و مقررات نیاز دارد.
روحانی گفت: همه ما مسئولیت داریم که یک بار دیگر تمام این مقررات را بازنگری کنیم تا دریابیم چرا و به چه دلیل، کدام ضعف و در کدام مقررات بوده و در اجرا کجا ضعف بوده که این حادثه بسیار غم‌انگیز در کشور ما اتفاق افتاده است؛ حادثه‌ای که فکر می‌کنم در تاریخ کشور ما بی‌نظیر بوده و هیچ وقت نبوده که یک مسئول و افسر پدافندی در کشور ما نسبت به هواپیمای مسافربری آن هم در پایتخت و مرکز کشور و کنار فرودگاه بین‌المللی، چنین خطایی را مرتکب شده باشد.
رئیس‌جمهوری اظهار کرد: بنابراین ضمن همدردی با همه خانواده‌های عزیزی که این مصیبت بزرگ به آنها رسیده، اعلام می‌کنم این راه و مسیر را تا کشف همه جوانب امر، تا مجازات آنهایی که دخیل بودند و در‌نهایت اطمینان بخشی به مردم که چنین حادثه‌ای تکرار نخواهد شد، ادامه خواهیم داد.
سایر اخبار این روزنامه
چرا «رسانه ملی» در مسیر تک‌صدایی پیش می‌رود؟ صدا و سیما زیر رادیکال! جلال خوش‌چهره بازگشت به سیستم ماشه یا تهدید نمادین؟ ارتقاء سرمایه‏های انسانی «ابتکار» دلایل کم‌شدن سهمیه از کارت‌های سوخت را بررسی کرد کم‌فروشی بنزین یا سوخت‌گیری اشتباه؟! «این روزا» چگونه از خودمان مراقبت کنیم؟ سپری برای روان صنعت و مردم تاوان هدررفت انرژی در دستگاه‌های دولتی را می‌دهند کلید قفل تولید و صادرات انرژی در دست دولت حسن روحانی می‌گوید بلافاصله بعد از مشخص شدن خطا اعلام کردم به مردم اطلاع دهند جمعه‌های بی‌خبری دولت آلمان، انگلیس و فرانسه مکانیسم ماشه در توافق هسته‌ای را فعال کردند ماشه اروپا بر روی برجام دادستان کل کشور: دولت هرچه سریع‌تر سفیر انگلیس را اخراج کند سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد بازداشت ۳۰ نفر در تجمعات اخیر جهانگیری: تمام ابعاد حادثه سقوط هواپیما باید روشن شود یک فعال سیاسی: جریان اصولگرا با چهار ضلع وارد انتخابات می‌شود