فداکاران شهرتان را معرفی کنید

 [ملیحه محمودخواه]  سفیدی برف چشم را می‌زد و خودروهای سفید گرفتار در تونل در این سفیدی گم شده بودند و کمتر به چشم می‌آمدند، برف جاده امام‌زاده ‌هاشم را مسدود کرده بود و خودروها پشت سر هم قطار شده بودند، حتی جای یک سر سوزن تکان خوردن هم نداشتند، اما ناچار بودند برای آنکه از سرما یخ‌نزنند، خودروها را روشن نگه دارند و همین کافی بود که اکسیژن در داخل تونل ته بکشد. تهدید ایجاد مشکل تنفسی برای مردم در تونل وجود داشت، خیلی‌ها با آنکه دل‌شان نمی‌خواست خودرویشان را ترک کنند، ناچار شدند خودرو را خاموش کنند، خودروها یکی‌یکی قفل می‌شدند و مردم به سمت خروجی تونل راه می‌افتادند. لباس آرم‌دار قرمزش نشان می‌داد نیروی هلال‌احمر است و مدام به مردم هشدار می‌داد خودروها را ترک کنند و خودشان را به بیرون تونل برسانند، اما در لحظه‌ای چشمش به کودکی افتاد که روی دوش پدرش خوابیده بود. رنگ کودک به سیاهی می‌زد، اما پدر به گمان اینکه بچه خوابیده است، متوجه تغییر رنگ او نشده بود، جانش در خطر بود، کودک نفس نداشت. او را در آغوش کشید و شروع به دویدن کرد، هر چه می‌دوید به انتهای تونل 3 کیلومتری نمی‌رسید؛ پاهایش حس نداشت و سرما مدام به صورتش سیلی می‌زد، تمام قدرتش را جمع کرد، باید کودک را به آمبولانس می‌رساند. او را محکم‌تر بغل و گام‌هایش را بلند‌تر کرد تا به انتهای پل برسد. هر چقدر به پایان تونل می‌رفت، صدای نفس‌های بلند خودش را بیشتر می‌شنید، بالاخره نور سفید جاده به چشمش رسید، چند قدم بیشتر نمانده بود، دیگر پاهایش را روی زمین می‌کشید، حالا آمبولانس را می‌دید، اما چشمانش دو دو می‌زد. پرستار آمبولانس خودش را به او رساند و کودک را از او گرفت، روی زمین افتاد، سرفه‌هایش همه خون‌آلود بود. جلال عیوضی، داوطلب هلال‌احمر استان تهران فداکاری را معنا کرد و توانست جان کودک 11 ماهه را از مرگ نجات دهد. فداکاری سن‌و‌سال نمی‌شناسد و پیر و جوان ندارد، وقتی دلت برای کمک به دیگران بتپد آن‌وقت است که فارغ از هر چیز قدم‌برمی‌داری تا دلت را آرام کنی. ایرانی‌ها به گذشت و فداکاری شهره هستند و هر روز صدها مورد گذشت و فداکاری در گوشه‌گوشه کشور رخ می‌دهد که کسی از آنها خبر ندارد، حالا هلال‌احمر تصمیم گرفته این فداکارها را بشناسد و آنها را معرفی‌کند تا همه بدانند چه مردم خوب و فداکاری داریم.
ایده جمع‌آوری بانک فداکاری را محمدرضا منصوری، معاون دانشجویی و جوانان سازمان جوانان هلال‌احمر داده است و هدف از این طرح این است که افراد فداکار شناسایی، معرفی و از آنها تقدیر شود. منصوری به «شهروند» توضیح می‌دهد: «اصلا مهم نیست که فرد فداکار در چه رده و سنی است، زن است یا مرد، شمال زندگی می‌کند یا جنوب، شرق است یا غرب. اما دو نکته بسیار مهم است، اول آنکه کارش داوطلبانه باشد و برای پول، جانش را به خطر نینداخته باشد و دوم آنکه کار فداکارانه‌اش منجر به نجات جان یک یا چند نفر شده باشد. البته افرادی که در راه فداکاری جان خود را از دست می‌دهند نیز نباید از فهرست فداکاران ما جا بیفتند، زیرا ما انسان‌های فداکار زیادی داشته‌ایم که در راه نجات دیگران جان خود را از
دست داده‌اند.
جرقه این فکر از آنجایی زده شد که جشنواره‌های مختلف برای شناسایی افراد فداکار را ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف برگزار می‌کنند، اما بانک جامع و کاملی از اسامی این افراد در کشور وجود ندارد، این همان موضوعی است که هلال‌احمر به آن فکر‌کرده است و بنا دارد آن را تهیه کند. به گفته منصوری هر ‌سال جشنواره‌های مختلفی را جهاد دانشگاهی برای معرفی دانشجویان فداکار دارد و سازمان آتش‌نشانی نیز خودش برنامه‌هایی برای معرفی آتش‌نشانان برگزار می‌کند، حتی جمعیت هلال‌احمر هم برنامه‌هایی برای شناسایی و معرفی افراد فداکار دارد و داوطلبان فداکار را معرفی می‌کند، اما درنهایت هیچ فهرست مشخص و مدونی از افراد فداکار کشور وجود ندارد، به همین دلیل سازمان جوانان تصمیم گرفت این بانک اطلاعاتی را از افراد فداکار کشور تهیه کند.


منصوری می‌گوید: «این افراد را دوست، آشنا یا فامیل معرفی می‌کنند و نوع فعالیت آنها باید در برنامه‌ای که برای جمع‌آوری اسامی آنها در نظر گرفته شده است، درج شود، مهم این است که این فداکاری منجر به نجات یک یا چند نفر شود، نکته اینجاست که خروجی این کار می‌تواند برای برگزاری جشنواره‌های دیگر سازمان‌ها و ارگان‌ها نیز استفاده شود.»
معاون دانشجویی و جوانان سازمان جوانان هلال‌احمر وقف را هم جزو فداکاری‌های مهم  مردم می‌داند و معتقد است وقتی شخصی تمام دارایی خودش را برای بحث امدادونجات وقف می‌کند، مصداق کامل فداکاری است. اما نکته این است که مردم در تهیه این بانک بازوی ما هستند و آنها باید دوستان فداکار خود را معرفی کنند تا بتوانیم آنها را بشناسیم و از آنها تقدیر کنیم.
او می‌گوید: ‌»نخستین کمیته این برنامه تشکیل شده است که با حضور نماینده سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر، نماینده معاونت آموزش، نماینده سازمان امدادونجات در دفتر معاونت دانشجویی معاونت جوانان هلال‌احمر برگزار و قرار بر این شد که این بانک اطلاعاتی در هفته هلال‌احمر که در اردیبهشت ماه ‌سال بعد برگزار می‌شود، افتتاح شود.»
آنچه اهمیت دارد این است که فرهنگ ایثار و فداکاری بین مردم نهادینه شود و به گفته منصوری تعلیم و تربیت فرد فرد جامعه، دین‌باوری مردم، بسط ارزش‌ها و معرفی الگوهای عملی در عرصه ایثار و فداکاری و از همه مهم‌تر برجسته‌کردن شاخصه‌های ایثار و فداکاری می‌تواند در این زمینه بسیار مهم باشد. هر چند بسیاری بر این باورند که  فداکاری وقتی ارزش دو چندان پیدا می‌کند که در شدت فقر انجام شود و وقتی به وقوع بپیوندد که فرد محتاج آن را طلب نکند.
منصوری معتقد است با يكپارچه‌کردن اطلاعـات فـداكاران، ظرفيـت‌سازی و فرصت‌آفرينی مناسب می‌توانیم با شناسايی و معرفی جوانان، نجاتگران و داوطلبان شايسته، نسبت به حمايت از سرمايه‌های اجتماعی و فرهنگی و ترويج ارزش‌های بشردوستانه در جامعه اقدام کنیم.
اما اگر شما هم در اطراف‌تان کسانی را دارید که در تعریف ایثار و فداکاری جای می‌گیرند، وقتی برنامه معرفی این افراد تهیه شد، به سایت جمعیت هلال‌احمر مراجعه کنید و افرادی را که به نظرتان فداکاری کرده‌اند، معرفی کنید. بگویید که امدادونجات در حوادث و رخدادهای غيرمترقبه طبيعی رخ داده یا اقدام بشردوستانه موثر در مهار و كنترل حوادث و پيشگيری از آسيب‌های اجتماعي بوده است؛ مثلا اگر فردی بانی می‌شود و جوانان یک محله را از دام اعتیاد دور می‌کند، خودش مصداق فداکاری است. در گام بعد باید شرحی از فداکاری فردی که دل‌تان می‌خواهد به‌عنوان فداکار معرفی شود، ارایه دهید. به یاد داشته باشید این شما هستید که باید افراد فداکار را برای ثبت در بانک فداکاری معرفی کنید، زیرا شاید شخصی که به نگاه شما فداکار است، از دنیا رفته باشد، اما این نباید دلیلی باشد که مردم او را نشناسند و فداکاری‌اش را فراموش کنند. بنای معرفی این افراد بر صدق و صداقت گذاشته شده و قرار است همه مردم در جای‌جای کشور زنان و مردان فداکاری را که از جان خودشان برای مردم گذشته‌اند، بشناسند.