بازی‌ سیاسی در مستطیل‌سبز

آرمان ملي- حميد شجاعي: درست در روزهايي که باشگاه‌هاي ايراني خود را آماده حضور در مسابقات آسيايي مي‌کردند انتشار خبري مبني بر گرفتن حق ميزباني از نمايندگان ايران توسط کميته مسابقات کنفدراسيون فوتبال آسيا باعث شد تا شاهد واکنش‌هاي بسياري از سوي مقامات ورزشي و سياسي کشورمان باشيم. قدر مسلم کشورهاي عرب منطقه به اين درک رسيده‌اند که مشکل بتوانند در مقابل نمايندگان ايران مقاومت کرده و به پيروزي برسند؛ لذا دست به دامن بازي‌هاي سياسي شدند تا به دليل مسائل اخير منطقه ايران را ناامن جلوه دهند و فوتبال را نيز تحت تاثير سياست جلو ببرند، اما ايراني‌ها نشان دادند که هيچ‌گاه زير بار حرف زور نرفته و نمي‌روند. کما اينکه عزم باشگاه‌هاي ايراني، فدراسيون فوتبال و وزارت ورزش تاکنون بر اين بوده که اگر اين حکم تغيير نکند از مسابقات کنار خواهند کشيد. بايد منتظر ماند و ديد اين تصميم تغيير خواهد کرد يا مراتب به گونه ديگري رقم خواهد خورد.
سايه سياست بر فوتبال
نگاهي به اتفاقات چند ساله اخير در منطقه خاورميانه نشان مي‌دهد که هر چند برخي کشورهاي عربي همسايه در ظاهر به همراهي با سياست‌هاي ايران پرداخته‌اند، اما در پشت پرده خبرهاي ديگري است و حتي رويکردهاي سياسي خود را نسبت به ايران در ساير حوزه‌ها نيز تسري داده‌اند. لذا چندان عجيب نيست که در حوزه ورزش و به‌خصوص آوردگاه‌هاي ملي و باشگاهي نيز سايه سنگين سياست بر فوتبال را شاهد باشيم. در آن راستا طي سال‌هاي گذشته به دليل برخي مسائل ميان ايران و عربستان؛ سعودي‌ها با فشار به کنفدراسيون فوتبال آسيا خواهان برگزاري مسابقات ملي و باشگاهي با نمايندگان ايران در کشور ثالث شدند که با توجه به نفوذ آنها در AFC و عدم حضور نماينده‌اي از ايران که بتواند به استيفاي حق ايران در اين موضع بپردازد اين کنفدراسيون راي به برگزاري مسابقات در زميني بي‌طرف داد. با اين حال گويا امروز نيز اين مساله به نحو ديگري تکرار شده و اين بار کويت با طرح يک موضوع بي‌اساس مي‌خواهد کل آسيا را مجاب کند که به دليل عدم امنيت در ايران مسابقات نمايندگان اين کشور در ساير کشورها برگزار گردد. انگار کشورهاي عرب منطقه در اقدامي هماهنگ مي‌خواهند مساله سقوط هواپيماي اوکرايني و اتفاقات اخير ميان ايران و آمريکا را دستاويزي قرار داده و به‌واسطه آن ايران را براي برگزاري مسابقات ليگ قهرمانان آسيا ناامن جلوه دهند. اين در حالي است که طبق آمار خود کنفدراسيون فوتبال آسيا طي سال‌هاي گذشته پر تماشاگر‌ترين بازي‌هاي ليگ قهرمانان ديدارهايي بوده که استقلال ايران مقابل حريفان آسيايي خود قرار گرفته است. نمونه ديگر نيز برگزاري ديدار فينال ليگ قهرمانان آسيا ميان پرسپوليس ايران و کاشيماي ژاپن بود که مورد تاييد و تحسين مسئولان و مقامات AFC قرار گرفت. حال مشخص نيست که کميته اجرايي مسابقات بر چه مبنايي ميزباني بازي‌ها را از ايران گرفته و حکم به برگزاري ديدارها در کشور ثالث داده است. آنطور که از شواهد و قرائن بر مي‌آيد اين نوع رويکردها صرفا نوعي بازي سياسي است که مي‌خواهند بر اساس آن امنيت ايران را تحت‌الشعاع قرار دهند. با اين حال طي روز‌هاي گذشته سرپرست مدير عاملي باشگاه استقلال، مديران عامل پرسپوليس و سپاهان و شهرخودرو که نمايندگان ايران در آسيا هستند اعلام کردند در صورت اينکه AFC از تصميم ناعادلانه خود عقب ننشيند قيد حضور در ليگ قهرمانان را مي‌زنند. موضوعي که به تاييد وزارت ورزش هم رسيده است.
نامه اعتراضي


در پي تصميم کنفدراسيون فوتبال آسيا AFC مبني بر سلب ميزباني از نمايندگان فوتبال ايران در رقابت‌هاي ليگ قهرمانان آسيا، دکتر صالحي اميري رئيس کميته ملي المپيک طي نامه‌اي اعتراض رسمي ايران را به رئيس OCA اعلام کرد. در متن اين نامه خطاب به شيخ احمد الفهد الصباح آمده است: اين تصميم يکطرفه و بدون مشورت با فدراسيون ملي فوتبال اتخاذ شده چراکه اين فدراسيون مي‌توانست عدم وجود مسائل و مشکل امنيتي براي سفر و شرکت تيم ديگرکشورها در مسابقات تهران و اين که شرايط کاملا تحت کنترل است، را تضمين نمايد. خواهشمند است با استفاده از روابط حسنه و جايگاه خود، به کنفدراسيون فوتبال آسيا توصيه نماييد که در اين تصميم تجديدنظر گردد تا حقوق باشگاه‌هاي ايراني طبق منشور المپيک و اساسنامه فيفا و به دور ازتبعيض، حفظ شود.
قول شيخ سلمان به سلطاني‌فر
وزير ورزش در تماسي تلفني با شيخ سلمان گفت: هيچ مشکلي در امنيت تردد هوايي نداريم و تضمين امنيت تيم‌ها با من خواهد بود. مسعود سلطاني‌فر در تماسي تلفني با شيخ سلمان رئيس کنفدراسيون فوتبال آسيا با اعتراض شديد به تصميم کميته مسابقات اين کنفدراسيون، اظهارداشت: ايران کشوري امن و مقتدر است و همانطور که نامه شرکت هواپيمايي کشور در اختيارتان قرار گرفت هيچ مشکلي در امنيت تردد هوايي نداريم، علاوه بر آن تضمين امنيت تيم‌هايي که ميهمان فوتبال ايران هستند با من خواهد بود. وزير ورزش و جوانان ادامه داد: به نظر مي‌رسد تصميمات کميته مسابقات شما تحت تاثير رسانه‌هاي بيگانه و مخالف کشور است و در کمال تعجب شاهد چنين رفتاري با پرطرفدارترين و محبوب‌ترين تيم‌هاي آسيا هستيم. رئيس کنفدراسيون فوتبال آسيا به وزير ورزش و جوانان ايران قول داد تصميم کميته مسابقات را مجددا بررسي کند.
شکايت از AFC
پس از اعلام کنفدراسيون فوتبال آسيا مبني بر سلب ميزباني از تيم‌هاي ايراني سخنگوي وزارت ورزش، از شکايت ايران به فيفا به دليل اقدام سياسي AFC خبر داد. مازيار ناظمي در توئيتر خود نوشت، حظ مي‌بري از پاسخ منفي و جسورانه و ملي، تاج به نامه کنفدراسيون فوتبال آسيا براي محروميت ايران از ميزباني مسابقات فوتبال. شکايت رسمي اين جفا را به فيفا هم برده‌ايم اميدوارم اينفانتينو براي حمايت از حضور خانواده‌ها و زنان هم که شده جلوي اين تصميمات غير حرفه‌اي و سياسي بايستد.