کروناویروس‌ها، مقصر موج ترس از بیماری جدید در چین شناخته شدند ماجرای بیماری مرموز در سرزمین اژدها!

گروه جامعه: از سل، وبا و طاعون تا ایدز، آنفولانزاهای پرنده‌ای و خوکی و البته مرس و سارس! نسل‌های گوناگون انسان‌ها با بیماری‌های واگیردار بسیاری دست و پنجه نرم کرده‌اند که میزان همه‌گیری آن‌ها متفاوت بوده است. هرچند توسعه بهداشت و پیشرفت علم پزشکی باعث شده است که سازوکارهای پیشگیری و درمان بیماری‌ها و البته جلوگیری از گسترش آن‌ها رشد قابل توجهی داشته باشد، اما میکروب‌ها و ویروس‌های بیماری‌زا، این قاتلان دنیای میکروسکوپی، همچنان دست از سر انسان بر نمی‌دارند. آخرین بیماری که ویروس‌های کرونا برای انسان‌ها به ارمغان آورده‌اند، نوعی جدید از خانواده بیماری سارس است!
آسیای شرقی و جنوب شرقی در سال‌های گذشته در زمره کشورهای در معرض خطر ویروس‌های جدید بوده است. کرونا ویروس جدید که نگرانی‌های بسیاری را به وجود آورده نیز پیش از هر کشوری در چین شایع شده است.
مقامات محلی در چین روز دوشنبه اعلام کردند: شیوع نوعی کرونا ویروس جدید در شهرهای دیگر این کشور از جمله پکن و شانگهای نیز مشاهده شده است. همچنین فوت نفر چهارم در خارج از مرزهای چین تایید شده است. کمیسیون ملی سلامت در چین تایید کرده است این ویروس که موجب بروز نوعی ذات‌الریه می‌شود، مسری است و احتمال انتقال فرد به فردِ آن وجود دارد. رئیس‌جمهوری این کشور نیز تاکید کرده است که کنترل شیوع این ویروس و نجات جان بیماران از اولویت‌های اصلی است شی جینگ پینگ، رئیس‌جمهوری چین در تلویزیون دولتی این کشور اعلام کرد که دولت تمام توان خود را برای جلوگیری از گسترش ویروس «اسرارآمیزی» که گفته می‌شود از خانواده‌ ویروس‌های کرونا است، به‌کار می‌برد. شی تاکید کرد که سلامت شهروندان چینی برای دولت در وهله نخست اهمیت قرار دارد.
پژوهشگران بر اساس اسنادی که تاکنون به‌دست آورده‌اند احتمال می‌دهند که ویروس ناشناخته از طریق بازار ماهی‌فروشی ووهان شیوع پیدا کرده باشد. از آنجا که این ویروس از طریق حیوانات به انسان منتقل می‌شود، امکان اینکه از انسان به انسان انتقال یافته باشد بسیار کم است. علائم ابتلا به این ویروس، تب، تنگی نفس، سرفه، گلودرد و در بسیاری از موارد سردرد است.


در چین تاکنون مرگ سه نفر بر اثر ویروس «اسرارآمیز» تایید شده است. در تایلند، ژاپن و کره جنوبی هم در مجموع چهار نفر به این بیماری ریوی مبتلا شده‌اند. گفته می‌شود که آنها هم پیش از ابتلا به شهر ووهان سفر کرد‌ه‌اند. پژوهشگران مرکز بریتانیا برای رسیدگی به بیماری‌های عفونتی در جهان، وابسته به کالج سلطنتی لندن احتمال می‌دهند که این ویروس در سطح وسیع‌تر گسترش یافته و به احتمال زیاد یک هزار و ۷۰۰ نفر به آن مبتلا شده‌اند.
همچنین مقاماتی از سراسر جهان از جمله ایالات متحده و بسیاری از کشورهای آسیایی نظارت‌های خود را روی مسافرانی که مبدا سفرشان شهر «ووهانِ» چین بوده تشدید کرده‌اند. مقامات چین مجموع ۲۱۷ مورد جدید ابتلا به این ویروس را در این کشور تایید کرده‌اند.
این ویروس به خانواده‌ای از کروناویروس‌ها تعلق دارد که عامل بیماری سارس است و در سال‌های ۲۰۰۳-۲۰۰۲ میلادی به فوت نزدیک به ۸۰۰ نفر در جهان منجر شد. علائم ناشی از این ویروس شامل تب و مشکل در تنفس است که با بیشتر بیماری‌های تنفسی شباهت دارد.
رئیس کمیسیون سلامت چین که مسئول انجام تحقیقات در رابطه با شیوع این ویروس است ابتلای دو نفر به این ویروس را از طریق انتقال انسان به انسان تایید کرده است. همچنین آلوده شدن چندین نفر از کادر درمانی و پزشکی به این ویروس گزارش شده است.
چالش اصلی در زمینه کنترل این بیماری، فرا رسیدن سال نوی چینی است. هرساله در آستانه سال جدید چینی، میلیون‌ها چینی در داخل و خارج کشور برای گذراندن تعطیلات به شهرهای گوناگون وطن‌شان سفر می‌کنند و به این دلیل، احتمال انتقال این بیماری بیش از اوقات معمول است. همچنین سفر چینی‌ها به خارج از کشور بیم سفر این بیماری به دیگر کشورها را هم افزایش می‌دهد.
همزمان با شیوع نوعی ویروس جدید در شهرهای چین، سازمان جهانی بهداشت (WHO) از برگزاری نشستی اضطراری در این رابطه خبر داد. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: «عامل حیوانی منبع اصلی شیوع این ویروس است و موارد محدودی از انتقال انسان به انسان به دلیل تماس‌های نزدیک افراد با فرد آلوده بوده است».
همچنین این سازمان امروز (چهارشنبه) به منظور ارزیابی شیوع این ویروس و اقدامات لازم برای کنترل آن، نشست اضطراری برگزار می‌کند.
کرونا ویروس‌ها خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که بیماری‌هایی از سرماخوردگی گرفته تا مرس و سارس را موجب می‌شوند. این ویروس‌ها اولین بار در سال 1965 کشف شدند. هرچند این ویروس‌ها اغلب در حیوانات دیده می‌شوند، اما تا به حال 5 نوع از آن‌ها شناسایی شده است که دستگاه تنفسی بدن انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از آنجا که کرونا ویروس‌ها به سختی در آزمایشگاه رشد و نمو می‌کنند، تشخیص آن‌ها به عنوان علت بیماری در آزمایشگاه مشکل است. همچنین این ویروس‌ها معمولا نتایج ثانویه‌ای دارند که خطرناک‌تر از تاثیر مستقیم آنها است و اغلب افرادی که دچار بیماری‌های دیگر مثل بیماری قلبی باشند یا همچون کودکان و سالمندان بدن ضعیف‌تری داشته باشند را بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهند. برخی انواع این ویروس مثل مرس (MERS) یا سندرم تنفسی کرونا ویروس خاورمیانه یا سارس می‌توانند کشنده‌تر باشند و در سال‌های گذشته از جمله تهدیدهای بزرگ سلامت جهانی به حساب آمده‌اند. مواردی از این بیماری‌ها طی سال‌های گذشته در ایران مشاهده شده است و به دلیل ارتباط گسترده ایران و چین، خبر کشف ویروس مرموز بیماری‌زای جدید در چین و انتشار اخبار آن در ایران، موجب نگرانی‌هایی نزد مردم نیز شده است. به ویژه اینکه اخباری از مرگ و میر برخی بیماران در موج اول آنفولانزای امسال مطرح شد که این روزها همزمان با موج دوم همه‌گیری آنفولانزا که البته به گفته مسئولان وزارت بهداشت خفیف‌تر از موج اول خواهد بود، می‌تواند این نگرانی را افزایش دهد. از آن جا که علائم این بیماری‌ها با آنفولانزا – از جمله آنفولانزاهای پیشتر شایع و خطرناک شده‌ای مثل آنفولانزای خوکی و پرندگان – نزدیک و بعضا یکسان است، اطلاع‌رسانی در مورد این ویروس می‌تواند نگرانی ایرانی‌ها را درباره بیماری جدید وسط مسائل و مشکلات بسیاری که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، کمتر کند. درنتیجه تاکید بر این نکته قابل توجه است که تا کنون نمونه‌هایی از این بیماری نه در ایران که در هیچ نقطه دیگری از دنیا دیده نشده است و مردم نباید با شنیدن اخبار نگران شوند. گفتنی است، اظهارنظرهای غیرکارشناسی درباره وجود نوعی سم در شیر در یکی از برنامه‌های صداوسیما در روزهای گذشته، چالش‌های فراوانی به وجود آورده و از جمله منجر به کاهش مصرف شیر شده است.