راند نخست استیضاح ترامپ /جمهوریخواهان یک، دموکرات‌ها صفر

 
  سرویس خارجی-جلسه استیضاح ترامپ که از روز سه شنبه در سنای آمریکا شروع شده به صحنه کشمکش کامل دو حزب دموکرات و جمهوری خواه بر سر مقررات حاکم بر روند محاکمه تبدیل شد. اگر روندی که در روز اول استیضاح حاکم بود ادامه داشته باشد نتیجه نیز از الان مشخص است و ترامپ از این محاکمه جان سالم به در خواهد بود. برکناری ترامپ از قدرت، نیازمند دوسوم آرای نمایندگان سناست یعنی برای موفقیت استیضاح باید ۲۰ سناتور جمهوریخواه برای رسیدن به حد نصاب دو سوم یعنی عدد 67 با آن موافقت و رای به محکومیت ترامپ بدهند  و کارشناسان می‌گویند «بسیار بعید» است که دموکرات‌ها بتوانند این تعداد جمهوری خواه را مجاب کنند.
چه اتفاقی افتاد؟
 روز سه شنبه «میچ مک‌کانل»، رهبر اکثریت جمهوری خواه سنا، خواستار مقرراتی شد که احضار شاهدان حساس یا درخواست اسناد را مسدود کند. در نقطه مقابل دموکرات‌ها اعلام کردند این چیزی جز سرپوش گذاشتن بر خطاهای ترامپ نیست چرا که سناتورها سوگند خورده‌اند در این فرآیند به عنوان اعضای هیئت منصفه «مجری بی‌طرف» عدالت باشند. اما ظاهرا تنها چیزی که در سنای آمریکا خبری از آن نیست همین عدالت است.


«آدام شف»، رئیس‌کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان از حزب دموکرات، که نقش دادستان را نیز بازی می‌کند در جلسه اول سنا با‌اشاره به این موضوع گفت: «آمریکایی‌ها باور ندارند که این یک محاکمه منصفانه خواهد بود. باور ندارند که سنا بی‌طرفانه عمل کند. آنها بر این عقیده‌اند که نتیجه از پیش تعیین شده
است.»
 بر اساس گزارش‌ها جلسات رسمی استیضاح دونالد ترامپ در حالی آغاز شده که جمهوری خواهان و دموکرات‌های سنا بر سر آیین نامه اجرایی آن هم با یکدیگر اختلاف‌های اساسی دارند. جمهوری خواهان می‌خواهند به سرعت این روند را پشت سر بگذارند تا با سخنرانی سالانه رئیس‌جمهوری در چهارم فوریه، (15 بهمن) تداخل نکند. اما دموکرات‌ها جمهوری خواهان را متهم می‌کنند که رویه پیشنهادی آنها برای برگزاری جلسات دادگاه به گونه‌ای طراحی شده تا با تعجیل در این روند، بر حقیقت سرپوش گذاشته شود. آنها همچنین بر حضور شاهدان جدید در سنا و دریافت اسناد محرمانه از کاخ سفید تاکید دارند ولی تعدادشان در این مجلس به‌اندازه‌ای نیست که بتوانند خواسته‌شان را به جمهوری خواهان بقبولانند.
نبرد تک تک جمهوریخواهان
با دموکرات‌ها
دموکرات‌ها در همان راند نخست و رای‌گیری بر سر متمم‌های پیشنهادی خود برای ادامه روند استیضاح شکست سختی خوردند و تک تک 53 جمهوری خواه سنا رای منفی به این متمم‌ها دادند! بر اساس این گزارش «چاک شومر» رهبر اقلیت نمایندگان دموکرات در مجلس سنا سه طرح را به رأی گذاشت. این طرح‌ها خواستار ارائه اسنادی در ارتباط با گفت‌وگوی تلفنی ترامپ بودند که کاخ سفید، وزارت خارجه آمریکا و اداره مدیریت و بودجه این کشور در جریان تحقیقات استیضاح از ارائه آنها به مجلس نمایندگان خودداری کرده
بود.
 نمایندگان مجلس سنا هنگام رأی به هر سه این طرح‌ها تماماً وابستگی‌های حزبی خودشان را حفظ کرده و با ۵۳ رأی مخالف در برابر ۴۷ رأی موافق آنها را رد کردند. مناقشه بر سر قواعد محاکمه بعد از آن آغاز شد که «میچ مک‌کانل»، رهبر جمهوری‌خواهان مجلس سنا تغییراتی را در قطعنامه محاکمه اعمال کرد. بر اساس طرح جدید روند محاکمه در ۴ روز برگزار می‌شود که در دو روز نخست، ۱۲ ساعت به تیم رؤسای محاکمه و ۱۲ ساعت به وکلای ترامپ وقت اختصاص داده می‌شود. سناتورها حق همراه داشتن تلفن همراه را ندارند و شهادت شهود هم پشت درهای بسته ادا
می‌شود.
ورود خبرنگار ممنوع!
از سوی دیگر «مارتین‌هاینریک» سناتور ایالت نیومکزیکو از محدودیت‌های شدید برای مطبوعات در جلسه محاکمه استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا انتقاد کرد.این سناتور دموکرات اعلام کرد ممانعت از ورود آزادانه خبرنگاران معتبر به کنگره توانایی آنها را برای مصاحبه با قانونگذاران درباره روند استیضاح محدود می‌کند. این محدودیت‌ها با آزادی مطبوعات، حاکمیت خوب و قابلیت اطلاع‌رسانی جامع به مردم درباره آنچه نمایندگان منتخب آنها انجام می‌دهند، در تعارض است.
واکنش ترامپ
با آغاز اولین روز از محاکمه استیضاح رئیس‌جمهوری آمریکا در سنا، دونالد ترامپ بار دیگر از دنبال‌کنندگان خود خواست تا متن‌های منتشر شده از تماس تلفنی جنجالی او با رهبر اوکراین را مطالعه کنند. دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا سه‌شنبه این پیام توئیتری را در راه بازگشت به اقامتگاهش در داووس سوئیس نوشت. او در پیامی نوشت: «متن‌ها را بخوانید!»