کورش الماسی انتقام سپهسالار، خروج آمریکا از خاورمیانه

واقع‏گرایی مبتنی بر فهم منافع ملی، شرط موفقیت در هر امر انسانی و اجتماعی است. سخنی با اهالی متنفذ تصمیم‏ساز و تصمیم‏گیر مدیریت کلان. کشور به‏شدت نیازمند کنار گذاشتن نگاه جناحی به انواع چالش‏های وخیم اجتماعی و ملی است که در حال ایجاد آسیب‏های غیر‏قابل جبران به بنیاد‏های زیست اجتماعی هستند. به گواه شواهد بی‏شمار عینی، روش‏ها و نگاه‏های مدیریت جناحی و سنتی؛ توانایی کارآمد، باثبات، کم‏هزینه و پایدار کردن مدیریت کلان را ندارد. بی‏تردید مدیریت کلان بیش از هر زمان دیگر در تاریخ پر فراز و نشیب ایران زمین نیازمند تفاهم، همکاری ، عملکرد فراجناحی و ملی، صداقت و ازخودگذشتگی نخبگان «وطن فهم» است.
لازم به ذکر است که هیچ وطن‏پرستی مخالفِ اقتدار حاکمیت به‏مثابه تبلور اراده ملی نیست. اختلاف‏نظرها تنها در مورد این است که کدام تاکتیک‏ها، طرح‏‏‏ها‏ و راهبردهای کم‏هزینه و‏ سودمند می‏تواند موجب کارآمدی، اقتدار و ثبات نظام شود. بنابراین، طبیعی است تا انتظار داشته باشیم که دلسوزان و حامیان صادق و بی‏منت نظام؛ در امور گوناگون طرح‏ها، تاکتیک‏ها، راهکارها و راهبردهایی که موجب اقتدار ملی که همانا اقتدا نظام است، اتخاذ شود.
خون هیچ وطن‏پرستی به‏ویژه وطن‏پرستان عرصه دفاعی که توسط بیگانگان و دشمنان ایران‏زمین به شهادت رسیده‏اند، تا ابد نباید بی‏پاسخ بماند. بنابراین، انتظار انتقام سپهسالار قاسم سیلمانی نه‏تنها بدیهی، بلکه یک «باید ملی» است. باید توجه داشته باشیم که در مبحث انتقام، نکته مهم پیامد سخت انتقام و نه نوع ابزار یا شیوه‏های انتقام است.
سخت، مناسب و شایسته‏‏ترین انتقام خون سپهسالار سلیمانی «بیرون انداختن» نیروهای آمریکایی از خاورمیانه است. بی‏شک بسیاری بیرون انداختن آمریکایی‏ها از خاورمیانه را امری محال تلقی می‏کنند. نگارنده نیز باور دارد که بیرون راندن آمریکایی‏ها از خاورمیانه با شیوه‏ها، اندیشه‏ها، طرح‏ها، تاکتیک‏های سنتی و ادوات دفاعی موجود، امکان‏پذیر نیست. اما، با توسل به شیوه‏ها، تاکتیک‏ها و طرح‏های خردمندانه و کاربردی نرم، ما می‏توانیم آمریکایی‏ها را از خاورمیانه بیرون کنیم.


ما چگونه می‏توانیم عاملان ترور سپهسالار سلیمانی را از خاورمیانه(حیاط خلوت ایران) بیرون کنیم؟ ساده و شفاف‏ترین پاسخ همان است که مقام معظم رهبری در خطبه‏های اخیر نمازجمعه فرمودند: «ما باید قوی شویم و قوی بمانیم». بنابراین، بیرون راندن آمریکایی‏ها از خاورمیانه مستلزم اقتدار است.
مولفه‏های موثر قدرت در جهان معاصر بر‏خلاف قرون پیشین، اقتصاد، علم، فناوری، تجارت، آموزش‏و‏پرورش مولد و پویا که منجر به فرهنگ جذاب و پر‏طرفدار در کشورهای دیگر می‏‏شود، است. مصداق این تعریف کلی از قدرت کشورهای آمریکا، آلمان، فرانسه، چین و... است. درست است که این کشورها نیروهای دفاعی و نظامی توسعه‏یافته و کارآمدی دارند، اما نکته حائز اهمیت این است که در این کشورها تولید علم و فناوری، اقتصاد، صنایع، تجارت و... توسعه‏یافته و کارآمد بنیاد نیروهای دفاعی و نظامی مقتدر است. و نه بالعکس، نیروهای دفاعی و نظامی مقتدر نمی‏تواند بستر توسعه علوم، اقتصاد، تجارت، فناوری و... در یک کشور شود.
یگانه ریشه انواع چالش‏ها، تنش‏ها و جنگ‏های خاورمیانه دخالت کشورهای فرامنطقه به‏ویژه آمریکا است. تنها دلیل حضور و دخالت کشورهای فرامنطقه‏ای از جمله آمریکا، غارت ذخایر انرژی است. تاکتیک غارتگران برای برهم‏زدن ثبات در خاورمیانه، ایجاد تفرقه و بهره‏برداری از آشوب در خاورمیانه است. کارآمدترین تاکتیک مقابله و شکست آمریکا و دیگر کشورهای فرامنطقه‏ای تقابل نرم و نه سخت(نظامی) است.
تقابل نرم با آمریکا به جه معنی است؟ شهروندان خاورمیانه همانند شهروندان کشورهای توسعه‏یافته به طور طبیعی مطالبه‏ای جز آرامش، رفاه و امنیت ندارند. اینکه بنا بر تجربه و تعاریف گوناگون، رفاه آرامش، امنیت، توسعه و... برآیند توسعه علوم، اقتصاد، صنعت، تجارت، آموزش و پرورش و... در یک کشور است. بنابراین، در صورتی که دولت‏های خاورمیانه بتوانند سازوکاری مبتنی بر درک منافع مشترک برای همکاری و تفاهم در امور گوناگون امنیتی، علمی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی و... ایجاد کنند، بستری برای حضور انرژی‏خواران فرامنطقه‏ای به‏ویژه نیروهای آمریکایی در خاورمیانه وجود نخواهد داشت.
تاکتیک ویرانگر برای غارتگران و نیروهای آمریکایی می‏تواند، «تغییر کارکرد و نه وظیفه یا هدف» نیروی قدس سپاه پاسداران به منظور ایجاد بستر خروج آمریکا از خاورمیانه باشد. یقیناً این پیشنهاد یا تاکتیک برای بسیاری عجیب به نظر می‏رسد. اما باید توجه داشت که هدف انتقام سپهسالار سلیمانی و بیرون انداختن غارتگران آمریکایی از خاورمیانه است و نه چگونگی بیرون کردن آنها. «ماموریت اصلی نیروی قدس، سازماندهی و ترغیب نهضت‏های انقلابی اسلامی علیه نظام استبداد جهانی و صهیونیسم بین‌الملل و مقابله با شرایط ظالمانه علیه مسلمانان است».
نیروی قدس سپاه پاسداران می‏تواند با اتخاذ تاکتیک‏‏ها و راهبردهای نرم به جای تاکتیک‏ها و راهبردهای سخت به توسعه صنایع، دانشگاه‏ها، تجارت، حاکمیت قانون و... در خاورمیانه بپردازد و از این طریق به تقابل با اقدامات مخرب و بی‏ثبات‏کننده آمریکا، رژیم صهیونیستی و دیگر کشورهای فرامنطقه‏ای؛ ‏عامل ثبات، آرامش، رفاه، امنیت و توسعه پایدار میان کشورهای خاورمیانه شود. به عبارتی، بیرون راندن عاملان ترور سپهسالار سلیمانی با راهبرد ارائه‏شده توسط مقام معظم رهبری مبتنی بر لزم قوی شدن، در صورتی که نیروی قدس سپاه مدیریت توسعه اقتصادی، تجاری، صنعتی، علمی و... کشورهای خاورمیانه را در راستای ایجاد ثبات، آرامش، رفاه و امنیت پایدار به دست بگیرد، کاملاً قابل حصول خواهد بود.
در پایان، به گواه شواهد بی‏شمار می‏توان یقین داشت که بنیادی‏ترین مولفه قدرت، «خرد» و نه انواع منابع، امکانات و تسلیحات دفاعی است. اینکه راهکار عملیاتی کردن راهبرد خردمندانه مقام معظم رهبری مبنی بر «قوی شدن»، «از بین بردن بسترهای حضور انرژی‏خواران و عُمّال آمریکایی است».
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» زوایای پیدا و پنهان بخشنامه نظارت صداوسیما در زمینه صوت و تصویر فراگیر را بررسی می‌کند کورش الماسی انتقام سپهسالار، خروج آمریکا از خاورمیانه «ابتکار» از پایان مهلت یک ساله مجمع در بررسی لوایح FATF گزارش می‌دهد درهای بسته به‌روی CFT تلخی‌هایی ماندگار با زیست اجتماعی ایرانیان چه می‌کنند؟ سیل غم در باران حادثه یارانه نقدی 75هزار تومانی چه تبعاتی برای اقتصاد کشور خواهد داشت؟ چرخه معیوب یارانه نقدی زمان کنترل بازار پول رسیده است آرامش مهمان بازار ارز سرنوشت باشگاه‌های ایران در دستان معلم ورزش است مذاکره گروه ۲+۵ با دبیرکل AFC پس از ماه‌ها خلاء سیاسی، کابینه جدید لبنان شروع به کار کرد گام جدی لبنان برای خروج از بحران رئیس‌جمهوری در جلسه هیئت دولت: رضایت یک جناح و یک قوم ما را به جایی نمی‌رساند  اروپایی‌ها با فروش شرافت‌ خود اشتهای ترامپ را تندتر کردند دبیر شورای نگهبان: شورای نگهبان از تائید یا رد صلاحیت هیچ فردی متنفع یا متضرر نمی‌شود معاون اول رئیس‏جمهوری: روند تامین کالاهای اساسی در سال جاری باید در سال ۹۹ نیز استمرار یابد رئیس مجلس در دیدار روسای کارگروه‌های بزرگداشت ایام‏الله دهه فجر: ایران پاسخ اروپا را می‌دهد