توافق پرسروصدای ایران و AFC



گروه ورزش / انتخاب بین بد و بدتر! این توصیفی است که می‌توان از توافق جدید فوتبال ایران و کنفدراسیون فوتبال آسیا داشت. در طول هفته گذشته خبری پر سر و صدا ورزش ایران را تحت‌الشعاع خود قرار داد و آن این بود که کمیته مسابقات AFC تصمیم گرفت میزبانی را از تیم‌های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا 2020 بگیرد و بازی‌هایشان را در کشور ثالث برگزار کند. موضوعی که با واکنش‌های مختلفی مواجه شد و به غیر از مسئولان ورزش و فوتبال ایران که اعلام کردند حاضر به بازی در خارج از کشور نیستند، چهره‌های سیاسی را درگیر خود کرد و حتی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و علی لاریجانی رئیس مجلس هم به آن واکنش نشان دادند. در این شرایط، نامه ای از طرف داتو ویندسور جان، دبیرکل AFC به ایران فرستاده شد مبنی بر اینکه بازی‌های استقلال و شهرخودرو در مرحله پلی‌اف لیگ قهرمانان آسیا در زمین بی طرف برگزار شود و در دور رفت مرحله گروهی هم پرسپولیس و سپاهان میزبان نباشند و برای دور برگشت تصمیم‌گیری خواهد شد که این موضوع با پاسخ منفی نمایندگان فوتبال ایران مواجه شد و آنها اعلام کردند خواستار برگزاری جلسه‌ای فوری با دبیرکل AFC هستند. به این ترتیب، محمدحسن انصاری فرد مدیرعامل پرسپولیس، فرهاد حمیداوی مالک شهر خودرو و اسماعیل خلیل‌زاده سرپرست مدیرعاملی استقلال به همراه‌ هادی شکوری سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال و مهدی علی‌نژاد، سرپرست معاونت وزیر ورزش و جوانان راهی مالزی شدند تا با داتو ویندسور جان ملاقات و به رایزنی با او بپردازند. بعد از این جلسه از کوالالامپور خبر رسید که مذاکرات به نتیجه رسیده و میزبانی‌ها به ایران بازگردانده شده است. در این بین مازیار ناظمی، مدیر روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان در توئیتر خود نوشت: «هم میزبانی‌های ایران عزیز را در لیگ قهرمانان حفظ کردیم، هم آسیا و طرفداران فوتبال ما خیال‌شان راحت شد، هم تیم ملی فوتبال را نجات دادیم و هم با یک توافق (دیپلماسی) هوشمندانه و دقیق حرف‌مان را به کرسی نشاندیم و هم تضمین کتبی گرفتیم. دیگه چه می‌خواهید؟»
با این حال، سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا در ادامه اعلام کرد که باید بررسی‌های لازم درباره میزبانی ایران در دور برگشت انجام شود تا باز هم وضعیت میزبانی در ‌هاله‌ای از ابهام فرو برود و هواداران با ناامیدی از وضع موجود صحبت کنند.


در این میان، مهدی مهدوی‌کیا نیز با انتشار متنی در استوری صفحه اینستاگرامش، به صحبت‌های مذاکره کنندگان ایرانی با AFC واکنش نشان داد که در بخشی از آن آمده: «حق مسلم میزبانی از دو نماینده ایران در حساس‌ترین مرحله بازی‌ها گرفته شده و صحبت از توافق بزرگه. امان از دروغ و فرافکنی.»
پس از این کش و قوس‌ها و در ادامه نامه رسمی AFC‌  به فدراسیون فوتبال ایران منتشر شد که در آن «بررسی مجدد شرایط ایران» حذف و آمده بود: «تیم‌های شهرخودرو و استقلال بازی‌‌های‌شان در مرحله دوم مقدماتی لیگ قهرمانان آسیا را در امارات برگزار خواهند کرد. در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا، برنامه بازی‌های خانگی نمایندگان ایران در هفته‌های اول، دوم و سوم تغییر می‌یابد و آنها خارج از خانه و در هفته‌های چهارم، پنجم و ششم (دور برگشت) در خانه بازی خواهند کرد. حکم کمیته مسابقات AFC درباره مصاف نمایندگان ایران و عربستان سعودی به قوت قبل باقی است.»
در این شرایط، مشخص شد که خواسته‌های AFC مانند قبل اجرا می‌شود و تنها تفاوتی که میان حکم قبلی و فعلی کنفدراسیون فوتبال آسیا وجود دارد، این است که AFC اعلام کرده بازی‌های نمایندگان ایران در دور برگشت در خانه برگزار می‌شود که این تضمین در شرایط فعلی به خودی خود ارزشمند است. شکوری درخصوص این توافق گفت: «اینکه تصمیم گرفتیم که تیم‌های ایرانی در بازی‌های برگشت میزبان باشند، پیروزی بسیار خوبی بود.»
انصاری فرد هم درباره مذاکرات چنین توضیح داد: «ما به مدت دو ساعت و 15 دقیقه با داتو ویندسور جان، دبیرکل و همچنین مسئول بخش خاورمیانه کنفدراسیون فوتبال آسیا جلسه داشتیم. موضع ما این بود که کنفدراسیون تحت تأثیر تبلیغاتی که وجود دارد این تصمیم را اتخاذ کرده و آرایی داده شده در حالی که کشور ما کاملاً امن است. آنها در ادامه بر موضع قبلی خود تأکید کردند که ما هم مخالفت کردیم و گفتیم کنفدراسیون ابتدا باید تیم تحقیق می‌فرستاد و بعداً تصمیم می‌گرفت. صحبت‌ها که به اینجا رسید، آنها گفتند که باید با مقام‌های دیگری مشورت کنند که این کار انجام شد و در نهایت موافقت‌شان را با خواسته طرف‌های ایرانی اعلام کردند. همچنین گفتند نامه رسمی کنفدراسیون درباره میزبانی در ایران در مرحله گروهی، ارسال خواهد شد و تضمین لازم داده خواهد شد و تیم‌های ایرانی در دور برگشت میزبان خواهند بود. با این توافق خطر بزرگی از سر فوتبال ایران رد شد که محرومیتی دو سه ساله و همچنین جریمه نقدی سنگین جزو آن بود که می‌توانست گریبان تیم ملی ایران را بگیرد و حضور در جام جهانی را تحت‌الشعاع قرار دهد.
مهدی علی‌نژاد، سرپرست معاونت وزیر ورزش و جوانان هم با حضور در برنامه تلویزیونی در مورد مذاکرات گفت: «من نمی‌گویم به پیروزی بزرگی دست پیدا کردیم، بلکه معتقدم که توافق خوبی بود که عزت ایران را حفظ کرد.»