میلیون‌ها نفر در بغداد خواستار خروج سربازان آمریکایی از کشورشان شدند نه بزرگ عراقی‌ها به آمریکا

گروه ایران و جهان - صبح روز گذشته صدها هزار عراقی در تظاهراتی ضدآمریکایی خواستار خروج فوری نظامیان ایالات متحده از کشورشان شدند. موضوعی که بنا به درخواست گروه‌های عراقی به خصوص مقتدی صدر، رهبر جریان صدر صورت گرفت و مردم بغداد با در دست داشتن پلاکاردهایی در منطقه الجادریه و میدان التحریر به صورت یکصدا حضور نظامیان آمریکا در عراق را غیر قانونی دانسته و آن را محکوم کردند.
بیانیه هفت بندی مقتدی صدر
در همین راستا، چند روز قبل مقتدی صدر درپی فراخوانی خواستار حضور مردم برای اعتراض به نقض حاکمیت ملی کشورشان از سوی آمریکا شده بود. وی دیروز با انتشار این بیانیه تصریح کرد که گروه‌های عراقی خواستار بسته شدن تمامی پایگاه‌های آمریکا در عراق، تعطیل شدن مقر شرکت‌های امنیتی این کشور، بسته شدن حریم هوایی عراق بر روی پرواز نیروهای اشغالگر و لغو توافقات امنیتی هستند. همچنین مقتدی صدر در این بیانیه آورده است که درصورت عدم توجه نیروهای آمریکایی به این درخواست‌ها، دولت عراق موظف است با آنها به صورت اشغالگر برخورد کند. البته در بیانیه مقتدی صدر اشاره‌ای هم به این نکته شده که درصورت عدم توجه به این درخواست‌ها، کشورهای منطقه (متحدان آمریکا) حق مداخله در نحوه برخورد ما با نظامیان ایالات متحده را نخواهند داشت.
در این رابطه ادغام حشد الشعبی با نیروهای ارتش عراق و نیز بازنگری در توافقات خارجی به همراه زمینه‌سازی برای خروج تمامی نظامیان خارجی از عراق نیز از جمله درخواست‌های جریان صدر و گروه‌های عراقی به ویژه شیعیان است.


نقض حاکمیت ملی عراق
موضوع اخراج سربازان خارجی به خصوص نظامیان آمریکایی از عراق زمانی به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت که این کشور حدود سه هفته پیش با هدف قرار دادن گردان‌های کائب حزب‌الله در استان الانبار، موجی از خشم عمومی را میان مردم و جریان‌های عراقی برانگیخت. در این راستا، معترضین با تجمع در مقابل سفارت آمریکا، بخشی از آن را به آتش کشیده و پرچم‌های حشد الشعبی را بر فراز آن افراشتند. پس از این ماجرا ایالات متحده در اقدام تروریستی آشکاری، سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران و نیز ابومهدی المهندس معاون نخست وزیری حشد الشعبی عراق را در فرودگاه بغداد هدف حمله موشکی قرار داد و آنها را به شهادت رساند. این امر سبب شد که پارلمان عراق ضمن محکوم کردن نقض حاکمیت ملی و امنیت این کشور در جلسه‌ای، مصوبه خروج نظامیان آمریکایی را به تصویب برساند.
پس از این ماجرا و در حالی که خبر انتشار نامه فرمانده نظامیان آمریکا خطاب به فرمانده عملیات عراق مبنی بر آمادگی این نیروها برای خروج از عراق منتشر و موجب نگرانی ترامپ شد، رئیس‌ ایالات متحده آمریکا در پیامی، عراق را تهدید به اعمال تحریم‌های سنگین کرده و به صراحت گفت که برای خروج از این کشور عراق باید هزینه پایگاه‌های نظامی ما را پرداخت کند.
دو هفته پس از این مسئله و در حالی که اخبار و تحلیل‌های متعددی از خروج یا عدم خروج نظامیان آمریکایی در عراق از سوی کارشناسان مطرح شده است، دیروز تظاهرات میلیونی مردم بغداد و محکومیت گسترده اقدامات آمریکا در داخل این کشور با پوشش وسیع رسانه‌های بین‌المللی همراه شد، به طوری که شبکه خبری سی‌ان‌ان و الجزیره با اعلام این خبر که صدها هزار معترض عراقی به حضور نظامیان آمریکا در کشورشان نه گفتند، اقدامات آمریکا در ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس و نیز مصوبه پارلمان عراق را از عوامل مهم این فراخوان اعتراضی میلیونی عنوان کردند.
تبعات حضور نظامی برای واشنگتن
در بحبوحه این حضور چشم‌گیر مردمی در عراق، روز گذشته خبرگزاری سومریه نیوز اعلام کرد که جیمز جفری فرستاده ویژه آمریکا در عراق طی کنفرانسی خبری ضمن تهدید دولتمردان عراقی گفته که نه تصمیم و نیز نه قصدی برای مذاکره جهت خروج نیروهای آمریکایی از عراق داریم و اینکه مقامات عراقی لازم است به روابط دوجانبه دو کشور که فراتر از حضور نظامیان آمریکایی در عراق است فکر کنند. او همچنین مدعی شده که توافق واشنگتن برای حضور نظامیان آمریکایی با دولت این کشور منعقد شده و با پارلمان در این مورد توافقی وجود ندارد.
این گفته‌ها در حالی مطرح شده که عراق همچنان در خلاء دولت به سر می‌برد و هنوز نخست وزیر جدید در این کشور از سوی پارلمان انتخاب نشده است؛ امری که برخی از جریان‌ها و افراد منتفذ عراقی نظیر آیت‌الله سیستانی درخصوص این موضوع انتقاد کرده‌‌ و هشدار داده‌اند.
اما امکان‌سنجی خروج نیروهای آمریکایی از عراق به گفته تحلیلگران امری پیچیده است. این پیچیدگی از آنجا ناشی می‌شود که در میان گروه‌های پارلمانی، کردها و برخی از جریان‌های اهل سنت از این موضوع حمایت نکرده و همچنین برخی از ناظران مصوبه پارلمان جهت اخراج نظامیان آمریکایی را امری غیر الزام‌آور تلقی می‌کنند.
از سوی دیگر با توجه به وضعیت نیروهای آمریکا در عراق و موضع ضعف امنیتی آنها که با حمله موشکی ایران به پایگاه عین الاسد نمودی جدی پیدا کرده است، برخی از کارشناسان آمریکایی معتقدند که موانع و هزینه‌های حضور نظامیان آمریکایی در عراق بسیار بیشتر از منافع آن است و به همین دلیل به نظر می‌رسد دونالد ترامپ باید هرچه زودتر فکری به حال بازگرداندن آنها کند. این موضوع زمانی برجسته‌تر می‌شود که افکار عمومی بین‌المللی با نظاره کردن تظاهرات میلیونی مردم عراق بر ضد نیروهای خارجی به خصوص آمریکا از حجم و شدت اعتراضات مردمی در عراق آگاه شده و به همین دلیل است که اکنون ادامه روند قبلی برای ایالات متحده پرهزینه‌تر از هر زمان دیگری رقم خواهد خورد.