تأمین مالی 50 هزار میلیارد تومانی طرح‌های تولیدی

 طرح جدید بانک مرکزی برای رونق تولید (موسوم به طرح گام) آغاز به کار کرد و رئیس‌کل بانک مرکزی در این باره گفت: پیش‌بینی کردیم برای واحدهای تولیدی در مرحله اول حداقل 50 هزار میلیارد تومان تامین مالی کنیم.
روز گذشته عملیات اجرایی طرح گام (گواهی اعتبار مولد) از سوی عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی رسما آغاز شد. در این طرح که چهار بانک در آن مشارکت خواهند کرد، قرار است منابع مالی مورد نیاز تولید به منظور تامین سرمایه در گردش در قالب این طرح تامین شود.
همتی در مراسم آغاز عملیات اجرایی صدور اوراق گام در بانک ملی، اظهار داشت: بانک مرکزی در کنار کنترل تورم قصد رونق تولید و حمایت از بخش غیرنفتی اقتصاد دارد و امروز هم با همین هدف از عملیات اجرایی طرحی رونمایی می‌کنیم که هدف آن تامین سرمایه درگردش واحدهای تولیدی است.
وی افزود: چهار بانک مهم ملی، ملت، تجارت و صادرات از قبل تمهیداتی پیش‌بینی کردند و در زمینه ال سی ریالی کارهای خوبی کردند با این ابزار جدید گام جدیدی در این زمینه بردارند. (این تسهیلات) به واحدهایی داده می‌شود که واقعا مولد هستند و برای مواد و کالاهای واسطه نیاز به سرمایه در گردش دارند.


به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس‌کل بانک مرکزی ادامه داد: در جلسه شورای پول و اعتبار پیش‌بینی کردیم حداقل 50 هزار میلیارد تومان در مرحله اول تامین مالی کنیم و برای واحدهای تولیدی در اولین روز 600 میلیارد ریال تامین می‌شود و در روزهای آینده با شتاب بیشتری رشد خواهد کرد.
همتی اضافه کرد: من مطمئن هستم با اقداماتی که سیستم بانکی انجام می‌دهد شاهد رونق روزافزون اقتصاد کشور باشیم. مقام معظم رهبری تقویت اقتصاد داخلی را تکلیف کردند و ما در این جهت گام برمیداریم.
وی ادامه داد: ما اصرار داشتیم دهه فجر این طرح راه بیافتند و تاکید من هم این بود که در سال جاری به رقم‌های قابل توجهی در تامین مالی با ابزار طرح گام برسیم که در سالی مقام معظم رهبری به عنوان رونق تولید نامگذاری کردند بخشی از تامین مالی در این سال انجام شود.
به گفته این مقام مسئول، نرخ سود در این طرح از نرخ مصوب بانک مرکزی بیشتر نخواهد بود و درواقع اینها تضامینی را که واحدها پیش بانک‌ها دارند این اوراق را به آنها می‌دهد و تا پایان سال باید تسویه کند ولی در میانه سال هر کسی این اوراق را گرفته می‌تواند با آن اوراق کالا بخرد و یا در بازار سرمایه بفروشد. نرخ کارمزد این اوراق حداکثر دو درصد است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، در همین زمینه، محمدرضا حسین زاده، مدیرعامل بانکی ملی با بیان اینکه به جای اینکه پول نقد به گردش درآید، اعتبار در گردش میان واحدهای تولیدی قرار خواهد گرفت، گفت: این طرح افزایش نقدینگی
نخواهد داشت.