ظرفیت تولید برق پس از انقلاب اسلامی 12 برابر شده است


رضا اردکانیان در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری سیما با بیان اینکه پس از انقلاب تعداد سدها ۱۰ برابر، تصفیه خانه‌های آب، شش برابر و تصفیه خانه‌های فاضلاب ۵۸ برابر و ظرفیت تولید برق ۱۲ برابر شده است، اظهار داشت: در سال ۵۷، هفت هزار و ۲۴ مگاوات ظرفیت نیروگاهی کشور بود که اکنون به ۸۲ هزار و ۹۰۸ مگاوات افزایش یافته است.
وی افزود: براساس گزارش‌های بین المللی سال ۲۰۱۹ میانگین دسترسی [جهانی] به برق در مناطق شهری ۹۶ درصد و در مناطق روستایی ۷۹ درصد بوده است. به عنوان نمونه در جامعه شهری قاره آفریقا دسترسی به برق ۷۹ درصد و در مناطق روستایی آن ۳۵ درصد است. وزیر نیرو ادامه داد: در منطقه خاورمیانه میزان دسترسی به برق در مناطق شهری ۹۸ درصد و در مناطق روستایی ۷۸ درصد است. در هند نیز میزان دسترسی به برق در مناطق شهری ۹۸ درصد و در مناطق روستایی ۸۲ درصد است. در ایران میزان دسترسی به برق در شهرها ۱۰۰ درصد و در روستاها بیش از ۹۹ درصد است. اردکانیان اضافه کرد: در سال ۵۷ تعداد سدهای مخزنی ملی ۱۹ عدد و در سال ۹۲، ۱۴۴ و اکنون ۱۸۲ سد ملی در کشور وجود دارد و تا پایان دولت تعداد سدها به ۲۱۴ سد می‌رسد. تصفیه خانه‌های آب شهری در سال ۵۷، ۲۷ عدد در سال ۹۲، ۱۱۹ و اکنون ۱۵۲ تصفیه خانه است و تعداد این تصفیه خانه‌ها تا سال ۱۴۰۰ به ۱۷۷ عدد می‌رسد. وی افزود: سال ۵۷ چهار تصفیه خانه فاضلاب شهری در کشور وجود داشت که در سال ۹۲ به ۱۶۸ و اکنون به ۲۳۲ تصفیه خانه رسیده است. وزیر نیرو همچنین در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایسنا بیان کرد: در نظام جمهوری اسلامی ایران میزان بهره‌مندی از منابع به نسبت سایر کشورهای مشابه بسیار بالا است. این به معنای انکار برخی کاستی‌ها نیست، بلکه دیدن نقاط قوت در کنار کمبودهاست. اردکانیان ادامه داد: بیش از ۸۵ درصد روستاهای کشورمان در حال حاضر از نعمت آب آشامیدنی بهره‌مند هستند. براساس برنامه‌ریزی‌هایی که در نظر گرفته‌ایم قصد داریم تا میزان دسترسی جمعیت روستایی کشور به آب شرب پایدار و باکیفیت در دولت تدبیر و امید را به ۱۰ میلیون نفر تا نیمه ۱۴۰۰ برسانیم. این عدد در دنیا در حد بسیار بالایی است.
وی افزود: باید‌اشاره کرد که ۴۰ سال پیش تعداد کل تصفیه‌خانه‌های فاضلاب موجود در کشور تنها چهار تصفیه‌خانه بود که هیچکدام از آنها نیز تمام یک شهر را پوشش نمی‌داد. ما در طی این ۴۰ سال علیرغم جنگ تحمیلی و تحریم‌های اقتصادی، توانستیم 233 تصفیه‌خانه فاضلاب را نیز به تازگی افتتاح کنیم.