ولایتی: «معامله قرن» خودکشی سیاسی ترامپ است


علی‌اکبر ولایتی مشاور رهبر انقلاب اسلامی در امور بین‌الملل در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، در پاسخ به سوالی در خصوص طرح آمریکایی معامله قرن اظهار داشت: اقدامی که ترامپ کرد، همان کارهای رؤسای جمهور قبلی آمریکا است. منتها این آدم یک دیوانگی‌هایی دارد، و ضرورتی برای مخفی‌کاری اقداماتش نمی‌بیند و پرده‌پوشی نمی‌کند، بلکه به صراحت ما فی‌الضمیر آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها را برملا می‌کند و این کار را هم کرد و اروپایی‌ها هم از او حمایت کردند. اما این اقدام ترامپ یک نتیجه مثبت دارد و آن هم واحد شدن صف گروه اهل مذاکره با گروه اهل مبارزه است. آقای محمودعباس، حماس، جهاد اسلامی و… این طرح را رد کردند و فلسطینی‌ها به این نتیجه رسیدند که از راه مذاکره به‌جایی نمی‌رسند و راه پیشرفت مبارزه است.
ولایتی گفت: یک مقایسه تاریخی بین مبارزه و مذاکره، نشان می‌دهد که همواره انتهای مذاکره برای مسلمانان و اعراب شکست بوده است، ولی مبارزه منجر به پیروزی می‌شود.
مشاور رهبر انقلاب اسلامی در امور بین‌الملل اظهار داشت: یک اشتباهی که آمریکایی‌ها می‌کنند این است که فکر می‌کنند اگر رهبر یک گروهی که مبارزه می‌کند را به شهادت برسانند، آن مبارزه خاموش می‌شود. در حالی‌که این چنین نیست. در حقیقت این جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی است که حاج قاسم را پرورش داده‌اند و حاج قاسم‌هایی هستند که جای او را خواهند گرفت. البته ممکن است که ما شخصیت جامع‌الاطراف، مبارز، شجاع و مخلص کمتر پیدا کنیم، ولی آن روزی هم که حاج قاسم کار خودش را در سپاه شروع کرد، کسی فکرش را هم نمی‌کرد که یک روزی ایشان پهلوان تاریخ اسلام و قهرمان ملی و پرچمدار آزادی فلسطین و جبهه مقاومت بشود.
وی افزود: همان‌گونه که از ابتدای تاریخ اسلام شهادت‌ها موجب پیروزی مسلمانان می‌شد. مثل شهادت امام حسین علیه‌السلام که خون ایشان موجب آبیاری نهال اسلام شد، الان هم خون شهید حاج قاسم سلیمانی موجب شد که ایران و عراق یکپارچه به خیابان‌ها بیایند و میلیون‌ها نفر از مردم عراق خواستار محکومیت آمریکا و اخراج آنها از منطقه شوند.


ولایتی با اشاره به انسجام مردم در ایران و عراق و پیشروی‌های جبهه مقاومت گفت: بنده بسیار به آینده خوش‌بین هستم، به این دلیل که طرح ترامپ در حقیقت یک نوع خودکشی سیاسی است.
مشاور رهبر انقلاب اسلامی در مورد شخصیت سیاسی و ابتکارات شهید حاج قاسم سلیمانی در عرصه بین‌المللی گفت: من جز اعتقاد، اخلاص و ایمان چیزی از ایشان ندیدم و البته هوشمندی، درایت و شجاعت شهید هم فوق‌العاده بود. هیچ مشکلی برای ایشان در سخت‌ترین شرایط وجود نداشت. به‌عنوان مثال کرکوک بدون شلیک یک گلوله آزاد شد. این نتیجه سیاست‌های درست و تدبیر شجاعانه ایشان بود. دیپلماسی شهید در سایه شجاعت و درایت تعریف می‌شود و همواره نسبت به منطقه و عراق نگرانی و دغدغه‌های فراوانی داشت.
وی همچنین اظهار داشت: حاج قاسم هیچ وقت در صحنه و جلوی دوربین نبودند؛ ولی ایشان تقریباً در همه ملاقات‌های جبهه مقاومت اعم از حماس، حزب‌اللّه و رؤسای حکومت‌های سوریه و عراق با رهبر معظم انقلاب حضور داشت.
ولایتی در پاسخ به سوالی در مورد سپاه قدس هم گفت: باید همه ابتکارهای سپاه قدس را از جانب رهبر انقلاب ببینیم؛ ایشان سپاه قدس را هدایت کرده و می‌کنند. بنابر این سپاه قدس قطعاً با قوت بیشتری نسبت به گذشته به مأموریت‌هایش ادامه می‌دهد.
وی افزود: در حقیقت نیروی قدس کمک‌کننده بدون مرز هستند و فقط برای منافع ایران کار نمی‌کند، بلکه منافع جهان اسلام را هم در نظر دارد و هر جا که رسماً دولت قانونی آن کشور این نیرو را دعوت بکند، به آنها در خط مبارزه کمک می‌کند.