کمپین حمایت از تیم‌های پاراالمپیکی برای اعزام به توکیو بسکتبال‌ با ویلچر و فوتبال نابینایان حذف‌شدنی نیستند

با وجود تصمیم‌گیری نهایی کمیته پاراالمپیک، همچنان خیلی‌ها از اعزام تیم‌های ملی بسکتبال با ویلچر و فوتبال نابینایان به توکیو ناامید نشده‌اند.
به گزارش ورزش‌سه، هنوز هم برای خیلی از اهالی ورزش قابل باور نیست که کمیته ملی پاراالمپیک به چنین تصمیمی رسیده: «قهرمان بازی‌های پاراآسیایی و نایب قهرمان پارالمپیک ریو به توکیو اعزام نمی‌شوند»!
در هفته‌های اخیر، موضوع خط‏خوردن تیم‌های ملی بسکتبال با ویلچر و فوتبال ۵ نفره نابینایان از کاروان پارالمپیکی ایران برای اعزام به توکیو به یکی از سوژه‌های اصلی رسانه‌ها تبدیل شده است. هادی رضایی، دبیرکل و سخنگوی کمیته ملی پاراالمپیک بعد از نهایی شدن چنین تصمیمی در نشستی خبری از موضع خود پایین نیامد و برابر انتقادات گسترده خبرنگاران و اهالی ورزش ایستاد.
با این حال، اصرار اهالی رسانه و موضع‌گیری برخی از اهالی ورزش باعث شد مسئله اعزام تیم‌های ملی بسکتبال با ویلچر و فوتبال نابینایان در دستور کار بررسی دوباره هیئت اجرایی کمیته ملی پاراالمپیک قرار بگیرد. خیلی از خبرنگاران پشت در ایستادند تا بلکه خبر خوشی از جلسه سرنوشت‏ساز هیئت اجرایی بیرون بیاید، اما باز هم هادی رضایی از جلسه بیرون آمد و همان صحبت‏های قبلی را تکرار کرد.


حالا که فقط چند روز بیشتر تا پایان مهلت ثبت‏نام اولیه تیم‏ها و ورزشکاران برای پارالمپیک ۲۰۲۰ باقی نمانده، همچنان اهالی ورزش و حتی برخی چهره‏های غیرورزشی برای حمایت از این ۲ تیم که اوج آرزوی‏شان حضور در توکیو و کسب افتخار در این رویداد بوده و هست، دست به کار شدند. تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران که در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته، هم اکنون چند لژیونر در معتبرترین لیگ‌های اروپایی دارد و قهرمانی بازی‏های پاراآسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا را به نام خود ثبت کرده است.
از سوی دیگر فوتبالیست‌های نابینای ایران که در سال ۲۰۱۶ خیلی از مردم را با عملکردشان تحت تاثیر قرار دادند و امید زیادی را در دل خیلی از کم بینایان و نابینان در سطح کشور ایجاد کردند، حالا در لیست اعزامی جایی ندارند. آن‌ها در پاراالمپیک ریو عنوان نایب قهرمانی را به دست آوردند و مشخص نیست چطور نمی‌توانند راهی توکیو شوند!
به نظر می‌رسد مسئولان کمیته ملی پاراالمپیک تصمیم خود را گرفته‌اند و تنها چند روز مهلت برای ثبت‌نام اولیه تیم‌ها باقی است، اما شاید ایجاد یک کمپین پای مسئولان بلندپایه ورزش و حتی کشور را به این ماجرا باز کند:
#بسکتبال_‌با_ویلچر_و_فوتبال_نابینایان_حذف_شدنی_نیستند
حمایت آسمان‏خراش‌ها از تیم پارالمپیکی
در روزهای اخیر شاهد بودیم که بازیکنان تیم ملی بسکتبال ایران که بعد از ۱۲ سال بار دیگر المپیکی شدند، به شکل‌های مختلف از بسکتبالیست‌های پاراالمپیکی حمایت کردند. صمد نیکخواه‏بهرامی، حامد حدادی و محمد جمشیدی جزو نفراتی بودند که چه در فضای مجازی و چه در رسانه‌ها سعی کردند به شایستگی‌های تیم ملی بسکتبال با ویلچر اشاره کنند.
پای پرویز پرستویی هم وسط آمد
پرویز پرستویی، بازیگر مطرح سینما و تلویزیون با انتشار پستی روی اینستاگرام خود که دنبال‏کننده‏های زیادی هم دارد، از تیم ملی بسکتبال با ویلچر حمایت کرده است. پرستویی فیلمی از فینال بازی های پاراآسیایی ۲۰۱۸ منتشر کرده و در بخشی از نوشته خود آورده است: «این لحظه ها را حتما به یاد دارید. با شمایى که بر صندلى تصمیم‏گیرنده تکیه زده‌اید هستم. وگرنه مردم کوچه و خیابان که با این دلاورى‏ها سر به آسمان مى‏سایند و غرورشان متبلور مى‌شود و سر بلند مى‏کنند و سینه ستبر که اگر غم نان داریم، اما این چنین هم شیرزنان و مردانى هستند که دل‏مان را خوش کنند تا شرایط سخت اقتصادى راحت‌تر سپرى شود. این فیلم را بارهاى بار ببینید آقایان تصمیم‏‏گیرنده در کمیته ملى پاراالمپیک، ببینید آقاى متولى ورزش جانبازان و معلولان، اینها فرزندان ویلچرنشین این مرز‏و‏بوم هستند که امروز با نظرات غیر‏کارشناسى و لجبازى عامدانه شما که باید نوکرشان باشید گوشه خانه خون مى‌بارند. اگر بگذارند و بروند و پناهنده شوند مثل آنهایى که از ورزش رفته‌اند و مى‏شناسیم و یک به یک خبرهایشان را دنبال مى‏کنیم، چه جوابى دارید براى ارائه؟»
مسی فوتبال نابینایان در شوک
بهزاد زادعلی‌اصغر که با تکنیک فوق‌العاده خود در پاراالمپیک ریو باعث شد تا توجه همه دنیا به تیم ملی فوتبال نابینایان ایران جلب شود. او که حتی مدتی به خاطر این درخشش لژیونر شده بود، در شوک تصمیمی است که برای این تیم دوست‏داشتنی اتخاذ شده: «بعد از اطلاع از تصمیم کمیته ملی پاراالمپیک با رئیس و دبیرکل این کمیته نشست داشتیم. در این جلسه به آنها برای اینکه بتوانیم از سهمیه‌مان جهت حضور در پاراالمپیک توکیو استفاده کنیم، التماس کردیم. آنها قول دادند که موضوع را مجدد بررسی کنند، اما روی تصمیم خود ماندند و هیچ تغییری ایجاد نکردند. این تصمیم چگونه و بر چه مبنایی اتخاذ شده وقتی کارشناسان پاراالمپیک نهایت یک روز کنار تیم بوده‏اند و شرایط ما را از نزدیک دیده‏اند. آنها باید همراه با تیم به تایلند (محل مسابقات انتخابی پاراالمپیک) می‏آمدند تا ببینند در چه شرایطی سختی سهمیه گرفتیم.»
نامه به رهبری،‌آخرین امید فوتبالیست‌های نابینا
اعضای تیم ملی فوتبال پنج نفره که جزو حذف‏شدگان از کاروان پاراالمپیک توکیو هستند در نامه‌ای به مقام معظم رهبری، اعتراض خود را نسبت به این مسئله اعلام کرده‌اند. آن‏ها که دیگر امیدی به تغییر تصمیم کمیته ملی پاراالمپیک نداشتند، از ایشان درخواست کمک کرده‌اند.
سایر اخبار این روزنامه
چرا ابراهیم حاتمی‌کیا در برخورد با منتقدان و خبرنگاران تا این اندازه عصبی است؟ فیلمساز همیشه عصبانی! علیرضا صدقی سکوت انتخابی جامعه ایران احتمال حضور اصولگرایان با چند لیست در انتخابات اسفندماه جدال بر سر غنائمِ به‏دست‏نیامده «ابتکار» از بازار داغ لباس‌های دست‏دوم گزارش می‌دهد تاناکورا بر تن بازار شب عید در طول 50 سال اخیر برای پیاده‌راه‌های تهران چقدر هزینه شده است؟ تهران، بدون عابران پیاده آخرین تحلیل‌ها از تحولات جنگ داخلی در سوریه سرنوشت ادلب در دست روسیه است؟ کمپین حمایت از تیم‌های پاراالمپیکی برای اعزام به توکیو بسکتبال‌ با ویلچر و فوتبال نابینایان حذف‌شدنی نیستند « ابتکار» سفر جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اروپا به آمریکا را بررسی می‌کند تلاش برای حفظ برجام از تهران تا واشنگتن رهبر انقلاب دیدار جمعی از فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش: باید قوی شویم تا جنگ نشود رئیس قوه قضاییه: بازنگری در مجازات حبس، دستور کار جدی قوه قضاییه است