«خــورشیــد» مجید مجیدی درخشید

سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر با اهدای جایزه بهترین فیلم به «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی به پایان راه رسید. در این جشنواره محمدحسین مهدویان، پیمان معادی و طناز طباطبایی سیمرغ گرفتند. به گزارش خبرآنلاین، محمدرضا شهیدی‌فرد مجری اختتامیه سی‌ و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر بود. این دوره از جشنواره با حضور نام‌های بزرگ سینمای ایران از مجید مجیدی و مسعود کیمیایی تا ابراهیم‌ حاتمی‌کیا برگزار شد.
 داروغه‌زاده: به این کنار هم‌ بودن‌ها نیاز داریم
ابراهیم داروغه‌زاده در ابتدای این مراسم ضمن خیرمقدم به حضار گفت: «از سینماگران که به احترام مردم تلاش کردند با نمایش و اثر هنری که خلق کرد بودند روزهای شیرینی برای مردم فراهم آوردند تشکر می‌کنم.»
 اهدای جایزه مسابقه تبلیغات سینمایی


پس از سخنرانی کوتاه ابراهیم داروغه‌زاده اختتامیه سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر با اهدای جوایز مسابقه تبلیغات سینمایی ادامه پیدا کرد.
سیمرغ بلورین بهترین عکس: مریم تخت‌کشیان برای فیلم «غلامرضا تختی»
سیمرغ بلورین بهترین پوستر: محمد تقی‌پور برای فیلم «۲۳ نفر»
سیمرغ بلورین بهترین تیزر یا آنونس تبلیغاتی: امید میرزایی برای فیلم «شاه‌کش»
سیمرغ بلورین بهترین مستند سینمایی برای «جایی برای فرشته‌ها نیست» به سام کلانتری، محمد شکیبانیا کارگردان و تهیه‌کننده فیلم اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه: «دابُر» ساخته سعید نجاتی
سیمرغ بلورین بهترین مستند: «جایی برای فرشته‌ها نیست» ساخته سام کلانتری
سیمرغ بلورین نگاه‌نو (بهترین فیلم اول): «روز صفر» ساخته سعید ملکان
 جایزه ویژه سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی
مراسم اختتامیه سی‌وهشتمین دوره جشنواره فیلم فجر با پخش کلیپی از سپهبد شهید قاسم سلیمانی ادامه پیدا کرد. سپس شهیدی‌فرد با بیان اینکه تعدادی از خانواده شهدای جنگ، شهدای مدافع حرم و تعدادی از خانواده‌های شهدای هواپیمای اوکراینی در سالن حضور دارند، بعضی از این خانواده‌ها را نام برد تا مورد تشویق حضار قرار بگیرند. مادر شهیدان خالقی که سه فرزند شهید دارد. همسر و فرزند شهید آتش‌نشان علی قانع، همسر شهید شیمیایی احمد زنگی‌آبادی و خانواده شهید شهروز مظفرنیا از شهدایی که همراه سردار سلیمانی به شهادت رسیدند تعدادی از خانواده شهدایی بودند که در سالن همایش‌های برج میلاد حضور داشتند.
 سیدعباس صالحی: چراغ سینما خاموش‌نشدنی است
بخش بعدی مراسم سخنرانی سیدعباس صالحی بود. او در سخنانی گفت: «بار دیگر و سال دیگر سینما و جشنواره فجر. سینما شاید نتواند دنیا را تغییر بدهد اما می تواند دریچه گفتگو را بین انسان ها باز کند و امروز بیش از هر زمان دیگر به گفتگو نیاز داریم. طهماسب صلح‌جو یکی دیگر از اعضای هیات داوران بود که برای اهدای سیمرغ بهترین صدا روی صحنه آمد. دو سیمرغ بلورین بهترین صدا به مهدی صالح کرمانی صدابردار و آرش قاسمی صداگذار فیلم «شنای پروانه» اهدا شد.آرش قاسمی ضمن تشکر از هیات داوران و عوامل فیلم «شنای پروانه» سیمرغش را به همسرش تقدیم کرد. مهدی صالح کرمانی هم در سخنانی شادی لحظه دریافت سیمرغش را به زنده‌یاد یدااله نجفی اهدا کرد.مرتضی نجفی برای فیلمبرداری فیلم «تومان» برنده سیمرغ این بخش شد..»
 جایزه‌ای برای طناز طباطبایی
فریدون جیرانی آخرین عضو هیات داوران بود که برای اهدای جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن روی صحنه آمد. طناز طباطبایی برای فیلم «شنای پروانه» برنده این سیمرغ شد. او پس از دریافت جایزه با گریه گفت: «خدا را شکر می‌کنم. آقای رسول صدرعاملی سال ۸۳ با فیلم شما به سینما وارد شدم و امروز اولین سیمرغم را برای بازی در فیلمی به تهیه کنندگی شما می‌گیرم. ممنونم. جای جواد عزتی خیلی خالی است. برایش آرزوی بهترین ها را می‌کنم برای اینکه دل بزرگی دارد و امیدوارم هر آنچه خیر است برای او اتفاق بیفتد. از محمد کارت تشکر می کنم. این سیمرغ حاصل اعتماد و همدلی یک گروه بزرگ است که مثل یک حلقه به هم متصل بودیم. این حاصل تلاش جمعی است. همینطور از فیلم دیگرم و از آقای مجیدی تشکر می کنم و کودکان کاری که الان در سالن هستند و قلب من هستند. ۱۵سال است کار حرفه ای می کنم و هر بار با تشویق آنها همراه هستم و هر بار فکر می کردم یک روزی این اتفاق می افتد و امروز افتاد. این سیمرغ را به دستان پدر و مادرم تقدیم می کنم.»
 تقدیر از کودکان کار فیلم مجید مجیدی
در ادامه مراسم اختتامیه هیات داوران از تیم بازیگران «خورشید» تقدیر کرد. کودکان کاری که در این فیلم ایفای نقش کرده بودند برای این بخش روی صحنه آمدند.
 سعید راد و جایزه‌ای برای پیمان معادی
سیمرغ  بعدی بهترین بازیگر نقش اصلی مرد بود. سعید راد در ابتدا گفت: «سینما هستی است. مبنای سینما هستی حرکت رو به جلو و امید هست. خیلی دوست داشتم استادهایی که با آنها کار کردم توی این سالن باشم. من تعجب می‌کنم. مجید مجیدی احمدرضا درویش ابراهیم حاتمی کیا و استاد مسعود کیمیایی که از دست همه اینها جایزه گرفتم افسوس میخورم چرا نیستند.» سیمرغ بلورین این بخش به پیمان معادی برای درخت گردو رسید.
 جایزه فیلمنامه برای مجیدی و جاویدی
مجید مجیدی پس از دریافت جایزه‌ گفت: «از همه گروه تشکر می‌کنم و از شهردار که از فیلم ما حمایت کرده و سر صحنه ما آمدند. کودکان کار نان آوران کوچک هستند گنج های این سرزمین هستیم امیدوارم که مردم و مسئولان به فکر این بچه‌ها باشند. همه گروه خیلی زحمت کشیدند و این جایزه را به کسی تقدیم می‌کنم که اگر نبود این فیلم به سرانجام نمی‌رسید. جایزه را به هومن بهمنش تقدیم می‌کنم که من را باد آقای استرارو انداخت که فیلم محمد را با هم کار کردیم‌ هومن چیزی از او کم ندارد و می‌توانم بگویم استراروی ایران است.»
 مهدویان بهترین کارگردان فجر ۳۸
سیدعباس صالحی، حسین انتظامی و ابراهیم داروغه‌زاده برای اهدای جایزه بهترین کارگردانی روی سن آمدند. مهدویان بعد از دریافت ابن سیمرغ گفت: اول از گروه «درخت گردو» تشکر می‌کنم که در جزئیات فیلم بسیار هنرمندانه عمل کردند. باعث افتخار بود اسمم کنار اسم آقای مجیدی بود. من همیشه طرفدار ایشان بودم و هستم آقای مجیدی بسیاری از خاطرات خوب ما را از سینما ساخته است. از تهیه کننده این فیلم برای قبول کردن ساخت این فیلم در بخش خصوصی تشکر می‌کنم.
 بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره
محمد کارت کارگردان «شنای پروانه» که فیلمش جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره فیلم فجر را گرفت، روی سن اختتامیه جشنواره گفت: «من می‌خواهم بگویم ده سال است پله پله می‌آیم چون بچه کف شهر عادت نکرده همه چیز را یک‌هو به دست بیاورد. با احترام به هیات داوران و بزرگان سینما باید بگویم کسی که پله به پله آمده قدر لوح تقدیر این سینما را هم می‌داند. من به عنوان یک مستند ساز قول می‌دهم برای حرف دل مردمم مستند بسازم و فقط برایشان بسته اینترنتی خرج نکنم.
 
 برندگان جوایز بخش سودای سیمرغ
سیمرغ بلورین بهترین فیلم: مجیدی مجیدی و امیر بنان برای فیلم «خورشید»
سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی: سعید ملکان برای فیلم «روز صفر»
سیمرغ بلورین فیلم برگزیده تماشاگران: رسول صدرعاملی برای فیلم «شنای پروانه»
سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: محمدحسین مهدویان براین فیلم «درخت گردو»
سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران: سعید ملکان تهیه‌کننده و کارگردان «روز صفر»
سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه: نیما جاویدی و مجید مجیدی برای فیلم «خورشید»
سیمرغ بلورین بهترین فیلم هنروتجربه: فیلم «پوست» از بهمن و بهرام ارک
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد: پیمان معادی در فیلم «درخت گردو»
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن: نازنین احمدی در فیلم «ابر بارانش گرفته»
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد (نقش مکمل): امیر آقایی در فیلم «شنای پروانه»
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن (نقش مکمل): طناز طباطبایی در فیلم «شنای پروانه»
سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری: مرتضی نجفی برای فیلم «تومان»
سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن: بامداد افشار برای فیلم «پوست»
سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی: مهرداد میرکیانی برای فیلم «خروج»
سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس: امیر ملک‌پور برای «روز صفر»
سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه:‌ کیوان مقدم برای «خورشید»
سیمرغ بلورین بهترین صدا: مهدی صالح‌کرمانی صدابردار و آرش قاسمی صداگذار برای فیلم «شنای پروانه»
سیمرغ بلورین بهترین تدوین: اسماعیل علیزاده برای فیلم «شنای پروانه»
سیمرغ بلورین جلوه‌های ویژه بصری: محمد برادران برای فیلم «خروج»
سیمرغ بلورین جلوه‌های ویژه میدانی:‌ محسن روزبهانی برای فیلم «روز صفر»