گیلان وخلخال زیر برف رفتند

 حامد سجادی، معاون عملیات سازمان امداد و نجات گفت: در ۷۲ ساعت گذشته به شش‌هزار و 411 نفر از هموطنان گرفتار در مناطق کوهستانی کشور امدادرسانی شد. وی از انتقال ۳۸ نفر به مناطق امن و همچنین ۱۴ نفر به مراکز درمانی خبر داد و گفت: در این مدت،‌هزار و 349 نفر از هموطنان اسکان اضطراری داده شدند. ضمن اینکه ۳۵۷ دستگاه خودرو که در برف و کولاک گرفتار شده بود، رها سازی شد. از سوی دیگر مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با ارائه گزارشی از امدادرسانی نیروی این سازمان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته استان های گیلان، اردبیل، زنجان و قزوین متاثر از حوادث جوی بودند که نیروهای امدادرسان هلال احمر توانستند به هشت‌هزار و ۱۰۰ مسافر زمستانی در راه مانده امدادرسانی و به یک‌هزار و ۶۸۰ نفر از آنان خدمات اسکان اضطراری را ارائه کنند.
  هشدار به مسافران گیلان
بارش برف سنگین در گیلان در حالی باعث غافلگیری مدیریت بحران استان و مسدود شدن اکثر راه‌های اصلی و فرعی، در راه ماندن مسافران، قطعی برق، آب، گاز، اینترنت و مشکلات بسیار دیگر شده که بارش چنین برفی پیش‌بینی شده بود. بارش برف در شهر رشت به ۵۰ سانتی‌متر و در ارتفاعات به دو متر رسیده است. بارش برف و برف‌روبی نشدن در لاهیجان و لنگرود و شهرستان‌های دیگر به گونه‌ای است که امکان خروج خودروها از خانه‌ها وجود ندارد. استاندار گیلان نیز از درگیر بودن ۵۰ شهر این استان در بارش برف سنگین خبر داد.سرهنگ نادر رحمانی، رئیس مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا با درخواست از شهروندان برای عدم سفر به استان گیلان تا اطلاع ثانوی، گفت: بارش برف در استان گیلان همچنان ادامه دارد و با توجه به شدت بارش‌ها و حجم برف در این استان توصیه اکید پلیس این است که مردم تا اطلاع ثانوی از سفر به استان گیلان خودداری کرده و سفر خود را به زمان دیگری موکول کنند. وی با بیان اینکه جاده قدیم و آزادراه - قزوین رشت هم به‌دلیل بارش برف مسدود است، تصریح کرد: همچنین محور سراوان به فومن و جاده امامزاده هاشم نیز مسدود است، در مسیر سراوان به رشت هم تنها یک لاین برای حرکت به سمت رشت باز است. رانندگان برای تردد در محورهای استان گیلان حتما باید زنجیر چرخ به همراه داشته و این موضوع را نیز مدنظر قرار دهند که از تردد غیرضروری در محورهای این استان نیز پرهیز کنند.
  افزایش دما از روز پنج شنبه


ظاهرا وضعیت سرمای هوا تا روز پنج شنبه ادامه دارد و طبق اعلام سازمان هواشناسی از روز پنج شنبه در بیشتر مناطق کشور دما بین 5 تا 10 درجه افزایش می‌یابد. با این حال فردا (چهارشنبه) دما در نیمه شرقی کشور کاهش می‌یابد و شاهد بارش پراکنده و وزش باد شدید در بخش‌هایی از سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان و شرق و جنوب کرمان خواهیم بود و از بعدازظهر ناپایداری‌ها در این مناطق کاسته می‌شود.
 فوت ۲ نفر در پی بارش برف
طبق گفته فردین مهرابیان، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ۱۱۸ مادر باردار شناسایی شده در مناطق برفی گیلان ۸۶ مادر به نقاط امن انتقال داده شدند .وی ادامه داد: از بین مادران منتقل شده شش مادر ساکن در شهرستان های تالش، رودبار، سیاهکل، لنگرود و رشت در بیمارستان زایمان نموده اند که خوشبختانه هر شش مادر و نوزاد در سلامت کامل به سر می برند.پیمان اسدی، رئیس اورژانس گیلان گفت: متاسفانه در پی بارش برف در گیلان دو نفر جان خود را از دست دادند.  یک مورد مربوط به مرد ۳۴ ساله  که در اثر برف‌روبی از ساختمان سقوط کرد و در محل حادثه فوت شد. مورد دوم متاسفانه نوجوان ۱۸ ساله که به گفته شاهدین صحنه در اثر ریختن برف از سقف ساختمان دچار ایست قلبی تنفسی شد و به‌رغم تلاش نیروهای اورژانس و همکاران بیمارستان جان خود را از دست داد. اسدی با بیان اینکه سه مورد نیز انتقال مادر باردار به بیمارستان انجام شد گفت: دو مورد مسمومیت با گاز منوکسید کربن گزارش شد و اقدامات درمانی لازم برای مصدومان انجام شد.