فوت 7 نفر در برف و کولاک گیلان امدادرسانی با سرعت ادامه دارد

رشت‌– خبرنگار کیهان‌: مجتبی خالدی‌، در گفت‌وگو با فارس، گفت: بر اثر بارش برف و‌ ریزش بهمن در استان گیلان تا این لحظه هفت نفر جان باختند که از این تعداد پنج نفر بر اثر ریزش بهمن در رودبار و دو نفر بر اثر سقوط از ارتفاع و ریزش سقف در رشت بودند.
وی گفت: ۷۸ نفر بر اثر تروما ناشی از سقوط و سرخوردگی به مراکز درمانی اعزام شدند.
بهمن چند واحد مسکونی را تخریب کرد
در شهرستان رودبار سه واحد مسکونی زیر بهمن دفن شدند.


هنوز اطلاعاتی از سرنوشت سایر اهالی روستای مذکور در دست نیست اما نیروهای امدادی با تجهیزات وارد منطقه شدند تا ساکنان این واحدها را از زیر بهمن خارج کنند.
برقراری برق ۸۵ هزار مشترک در گیلان
مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق گیلان گفت‌: در جریان بارش برف برق بیش از ۲۵۰ هزار مشترک استان قطع شد که با تلاش‌های انجام شده از این تعداد تا‌کنون ۸۵ هزار مشترک برقدار شده‌اند.
حمیدرضا حکمت‌، افزود: با توجه به بارش برف و بسته بودن بعضی از راه‌های اصلی و فرعی، نیروهای عملیاتی شرکت توزیع برق نمی‌توانند با خودرو  برای رفع خرابی‌ها و مشکلات عازم این مناطق شوند که از این رو مجبورند پیاده طی مسیر کنند که این امر خود زمان بر است.
وی ادامه داد:۲۰۰ اکیپ از نیروهای شرکت توزیع برق گیلان در مناطق مختلف استان در حال فعالیت هستند تا بتوانند در سریع‌ترین زمان ممکن  برق سایر مشترکان را وصل کنند.
وی بیان کرد: پارگی سیم‌های برق بر اثر بارش سنگین برف، سقوط شاخه‌های درختان بر کابل‌های برق، برف‌روبی و فرسودگی بعضی از سیم‌های برق باعث قطع برق مشترکان شد که با توجه به بازشدن راه‌ها و توقف بارش برف، نیروهای این اداره با سرعت عمل بیشتر نسبت به برقرارشدن سایر مشترکان اقدام می‌کنند.
حکمت، شهرهای دچار قطعی برق را رشت، صومعه‌سرا، فومن، شفت، انزلی، رضوانشهر، لنگرود، لاهیجان و آستانه‌اشرفیه عنوان و تصریح کرد: بیشترین قطعی برق در شهرستان آستانه‌اشرفیه و لاهیجان است.
وی از مردم خواست که به هیچ عنوان به سیم‌های پاره شده و یا آویز شده دست نزنند و در صورت مشاهده با شماره ۱۲۱ فوریت‌های برق و یا   شماره ۳۳۶۶۵۰۰۰ اطلاع دهند.
توزیع یک‌هزار و ۲۷۳ بسته غذایی
 در میان متاثرین برف وکولاک گیلان
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گیلان از توزیع یکهزار و ۲۷۳ بسته غذایی ۷۲ ساعته(هربسته برای چهار نفر) در میان متاثرین و در راه ماندگان از برف و کولاک این استان خبر داد.
مهدی ولی‌پور‌، با اشاره به خدمات‌رسانی امدادگران و نجاتگران هلال احمر استان گیلان به مسافران زمستانی متاثر از برف و کولاک در این استان تا ساعت ۶ دیروز (چهارشنبه) گفت: سلسله عملیات امداد و نجات با تلاش ۶۰۵ نیروی عملیاتی و ۱۲۱ دستگاه خودروهای عملیاتی برای امداد، اسکان و تغذیه اضطراری در راه ماندگان از برف و کولاک انجام شد.
وی ادامه داد: با تلاش نیروهای امدادرسان هلال احمر این استان یک‌هزار و ۶۳۰  نفر از مسافران زمستانی گرفتار در برف و کولاک در پایگاه‌های امداد و نجات جاده‌ای این استان اسکان یافتند و به پنج هزار و ۷۹۱ نفر از حادثه‌دیدگان و در راه ماندگان امدادرسانی شد، یک‌هزار و ۷۹۸ تخته پتو در میان آنان توزیع شد.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گیلان اضافه کرد: همچنین در مدت یادشده  دو هزار و ۵۷۶ بطری آب معدنی، ۱۲ هزار و ۴۰۰ قرص نان، دو هزار و ۳۵۵ بسته بیسکویت، ۶۹۰ کیلوگرم خرما، ۷۰۰ قوطی تن ماهی، ۸۵۵ قوطی تن لوبیا، ۴۸ بطری روغن مایع، ۶ تخته موکت، ۲۴۰ عدد کلوچه، دو عدد چراغ فانوس، یک شعله چراغ والور، هشت عدد گالن آب و ۱۰ متر نایلون در بین متاثرین از برف و کولاک توزیع شده است.
ولی‌پور توضیح داد: سلسله عملیات امداد و نجات، اسکان و تغذیه اضطراری متاثرین از برف و کولاک در جاده‌ها و مسیرهای کوهستانی این استان ادامه دارد.
وی با ‌اشاره به خدمات امداد هوایی جمعیت هلال احمر استان گیلان افزود: با مساعد شدن شرایط هوایی، علاوه ‌بر امدادرسانی زمینی، امدادرسانی هوایی نیز برای کمک به حادثه‌دیدگان در برف و کولاک استان از امروز انجام می‌شود.
ولی‌پور تاکید کرد: با توجه به یخ‌زدگی جاده‌ها و معابر، هموطنان حتی‌الامکان از سفرهای غیرضروری خودداری کرده و برای ایمنی بیشتر به هشدارهای پلیس، راهداری و جمعیت هلال احمر توجه کنند.
بارش برف در گیلان از شامگاه یکشنبه آغاز شد، میزان بارش برف اندازه‌گیری شده در ایستگاه‌های هواشناسی گیلان تا اواخر سه‌شنبه شب در ارتفاعات تا یک و نیم متر اعلام شد.
طبق اعلام راهداری استان گیلان در ارتفاعات این استان بیش از دو متر برف بر زمین نشسته است.
۲ گرفتار در کوه‌های مشرف به کرج جان باختند
رئیس ‌جمعیت هلال احمر کرج گفت: دو نفر که برای کوهپیمایی به کوه‌های مشرف بر منطقه عظیمیه این شهر رفته بودند، جان باختند.
سید فتح‌الله هاشمی‌نژاد‌، افزود: در پی تماس فردی با مرکز ۱۱۲ هلال احمر مبنی براینکه در ارتفاعات یال شرقی کوه عظیمیه اتراق کرده‌اند و حال مساعدی ندارد و ۲ همراه وی نیز بی‌حرکت هستند امدادگران امداد و نجات به محل مورد نظر اعزام شدند.
طی بررسی‌های اولیه درمانی دو نفر جان خود را از دست داده بودند و نفر سوم نیز به دلیل نامساعد بودن حال به مراکز درمانی منتقل شد.
علت اولیه حادثه سرمازدگی تشخیص داده شده اما تحقیقات برای علت اصلی حادثه در دست بررسی است.
مردم دلفان سردترین شب سال را سپری کردند
کاهش شدید دمای هوا به منفی 23/4 درجه سانتی‌گراد موجب شد تا ساکنان شهر نورآباد مرکز شهرستان دلفان سردترین شب سال را تجربه کنند.
در پی بارش چند روز گذشته و کاهش دمای هوا در شهرستان دلفان به شدت کاهش یافت به طوریکه در شب سه‌شنبه دلفان سردترین نقطه در استان لرستان بود.
همچنین به لحاظ تداوم روند کاهش دمای هوا‌، سطح گذرگاه‌ها و معابر شهر نورآباد را لایه‌هایی از برف و یخ فراگرفته و یخبندان شدید سبب لغزندگی و ایجاد اختلال در تردد رهگذران پیاده و وسایل نقلیه شده است.
بسیاری از شهروندان برای رسیدن به محل کار  دیروز (چهارشنبه) با مشکل نبود وسیله‌نقلیه عمومی مواجه شدند.نوری آرا، رئیس ‌اداره هواشناسی شهرستان دلفان‌، گفت: دمای هوای منفی 23/4 درجه  در ۱۰ سال گذشته در این شهرستان بی‌سابقه است.
جاده خلخال‌– اسالم تا اطلاع ثانوی مسدود است
رئیس‌ پلیس راه استان اردبیل گفت: جاده خلخال‌– اسالم به علت بارش شدید برف همراه با کولاک و یخبندان شدید تا اطلاع ثانوی مسدود است.
سرهنگ سید محمد صفوی‌، اظهارداشت: بدنبال تغییر شرایط جوی و کاهش چشمگیر دمای هوا و بارش سنگین برف در اکثر نقاط استان اردبیل، مشکلاتی در تردد عادی وسایل‌نقلیه به وجود آمد.
وی با‌ اشاره به اینکه تردد در گردنه صائین در جاده اردبیل- سراب ، جاده سرچم و جاده اردبیل- آستارا با زنجیرچرخ امکان‌پذیر است، افزود: همراه داشتن تجهیزات ایمنی زمستانی بویژه زنجیرچرخ و اطمینان از سالم بودن سیستم گرمایشی و برف پاکن خودرو ضرورت دارد.
رئیس پلیس راه استان اردبیل از امداد‌رسانی پلیس به ۳۵۰ خودرو گرفتار در برف و کولاک جاده‌های کوهستانی و گردنه‌های برف‌گیر خبر داد.