آغاز محاکمه اکبر طبری در اسفندماه

به گزارش ایسنا، غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری دیروز خود گفت:  تمامی تلاش ما بر این است که باید با صلابت و اقتدار، چوب‌های فساد و ناکارآمدی را از چرخ‌های اقتصاد و تولید داخلی خارج کرد تا چرخ‌های تولید راحت تر بچرخد. این اقدام گاهی در راستای پیگیری ساختارهای فسادزا از جمله در رابطه با خصوصی‌سازی های بی رویه است. با پیگیری‌های دادگستری اردبیل کارخانه‌ای در اردبیل که در آستانه تعطیلی بود احیا شد. این سومین کارخانه راکد اردبیل است که احیا می‌شود در ابن رابطه  تعدادی از زندانیان رای باز مشغول به کار شدند.
وی افزود: با ورود دادسرای تهران به مشکلات ایران ترانسفور مشخص شد در راستای خصوصی سازی خریدار این مجموعه فاقد صلاحیت بوده و میلیاردها تومان به صورت غیرقانونی از حساب این شرکت خارج کرده بود که  تحت تعقیب قرار گرفت و بازداشت شد. مدیران جدید خصوصی سازی هم ورود کرده و با اختیارات قانونی قرارداد واگذاری لغو و قرار شد از طریق بورس به خریداران واگذار شود. حدود هزار میلیارد تومان به بیت المال برگشت.
پایان تحقیقات پرونده طبری
اسماعیلی درباره آخرین وضعیت پرونده طبری گفت: تحقیقات پرونده تمام است و انچه که از دادسرا گزارش شده این است که حتما قبل از پایان سال، دادسرا تصمیم نهایی را  می گیرد و قرار جلب به دادرسی صادر و کیفرخواست به دادگاه ارسال می شود و در صورتی که در روزهای  اسفند ماه منتهی به صدور کیفرخواست شود، قبل از پایان سال جلسات محاکمه آغاز می شود.


سخنگوی قوه قضائیه همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری در ارتباط با احکام مربوط به متهمان پرونده محیط زیست و این که شنیده شده است احکام آنها در دادگاه تجدیدنظر تایید شده است، گفت: پرونده متهمان موسوم به پرونده محیط زیست اما از نظر ما پرونده اقدام علیه امنیت رسیدگی شد و رای آن هم صادر و قطعی شده است.
اسماعیلی در ارتباط با یکی از احکام صادر شده در خصوص یکی از متهمان حوادث آبان ماه گفت:  یکی از پرونده‌های رسیدگی شده در تهران که به پرونده امیر آلمانی مشهور بوده است این است که در این پرونده افرادی درگیر بودند که سابقه اعمال مجرمانه داشتند و از اراذل و اوباش بودند این افراد در اغتشاشات حضور داشتند و از اقداماتشان فیلمبرداری می‌کردند و برای شبکه‌های خارجی می‌فرستادند.
وی افزود: در ارتباط با متهمان حوادث آبان ماه رای صادر شده است اما چون این آرا قطعی نشده است از بیان جزئیات معذورم. این اغتشاش گران حتما باید پای میز محاکمه جوابگو باشند.
وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده پیوندی رئیس سازمان هلال احمر گفت: از بیان  جزییات آن معذورم. بطور کلی بخشی از این پرونده چند ماه پیش منتهی به کیفرخواست شد  و به دادگاه رفت و دادگاه تحقیقات دادسرا را ناقص دانست  و پرونده را برای رفع نقص به دادسرا اعاده کرد.
وی افزود: در بازگشت مجدد افراد دیگری تحت تعقیب اند و  ابتدائا برخی بازداشت و با قرار تامین آزاد شدند. ‌ دلایل جدید به دست آمده است.
اسماعیلی گفت: پرونده دو بخش است یکی هلال احمر و یک بخش  دانشگاه بهشتی  است که تحقیقات تکمیل خواهد شد  و با رفع نواقص، کیفرخواست تکمیلی به زودی به دادگاه برمی گردد
صدور کیفرخواست متهمان به همکاری با زم؛ به زودی
اسماعیلی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه رسیدگی به پرونده کسانی که متهم به همکاری با روح الله زم هستند از جمله آقای داوری، به کجا رسیده است؟ گفت: این پرونده بخش‌های مختلف دارد.   پرونده روح الله زم کیفرخواستش صادر شده است و جلسات دادگاه  در حال برگزاری است.   تحقیقات سایر  بخش‌های پرونده  ادامه دارد و کیفرخواستشان صادر نشده است و به لحاظ اینکه برخی از متهمان بازداشت‌اند  و برخی آزادند، تاکید شده وضعیت بازداشتی‌ها تعیین تکلیف شود و به زودی در مورد افراد بازداشتی کیفرخواست دوم صادر می‌شود که درادامه پرونده زم رسیدگی می شود. پرونده ادامه دار 
است.
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی در ارتباط با بازداشت چند تن از فعالین سیاسی از جمله بهاره هدایت و اینکه آیا این بازداشت‌ها با انتخابات مربوط است یا نه گفت: هیچ ارتباطی بین این اقدامات با انتخابات وجود ندارد در ارتباط با خانم بهاره هدایت بازداشت در حراست دانشگاه انجام نشده و بازداشت خارج از دانشگاه بوده است و اگر ادعایی در مورد ضرب و شتم این خانم هنگام انتقال به زندان اوین وجود دارد ما طبق قانون به این موضوع رسیدگی می‌کنیم.
اسماعیلی همچنین در ارتباط با ندا ناجی، یکی از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر نیز گفت: حکم قطعی ایشان صادر شده است و و دادگاه تجدید نظر محکومیت دادگاه بدوی را در ارتباط با ایشان به نصف تقلیل داد و حکم به اجرای احکام فرستاده شده است.