نخبگان علمی بزرگترین سرمایه کشور هستند

معاون اول رئیس ‌جمهوری گفت: بزرگترین سرمایه ملی که امروز در اختیار ایران است، همین جوانان و نخبگان علمی‌ هستند که می‌توانند آینده کشور را رقم بزنند.
به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری در بیست و هشتمین مراسم تجلیل از دانشجویان برگزیده اظهار داشت: تحریم جدید FATF و لیست سیاهی که متأسفانه مجدداً ناجوانمردانه ایران در آن قرار داده شد، شرایط اقتصادی و سیاسی کشور  و کرونا همه موضوعات مهمی هستند.
وی گفت: نیروی انسانی پیش‌نیاز توسعه همه‌جانبه و توسعه علمی کشور است کسی در آن تردید ندارد. توسعه علمی پایه و جایگاه آن دانشگاه‌های کشور هستند در این هم تردید وجود ندارد. این که طی سال‌های اخیر دانشگاه‌های ما در توسعه علمی کشور کار بزرگی انجام دادند و جایگاه مطلوبی به دست آوردند این هم از آمارهای بین‌المللی است.  جهانگیری یادآور شد: ایران تا الان بیش از اینکه به نیروهای انسانی و جایگاهی که از نظر ظرفیت علمی پیدا کرده شناخته شود، به عنوان کشوری که منابع طبیعی، نفت و گاز دارد معروف شده است. در کنار فرصت‌ها و ظرفیت‌هایی که ایران دارد شاید سرآمد و بزرگترین سرمایه ملی که امروز در اختیار ایران است همین جوانانی هستند که نخبگان علمی‌اند که می‌توانند آینده کشور را رقم بزنند.
وی با بیان اینکه در شرایط اقتصادی پیچده، دشوار و سختی قرار داریم، گفت: ما از یک طرف با تحریم‌های بی‌سابقه بین‌المللی قدرتی مثل امریکا روبه‌رو هستیم که به سخت‌ترین روش که تا الان در سطح بین‌الملل بی‌ سابقه بوده علیه کشور ما وضع شده است. هدف‌شان هم این بود که اقتصاد کشور را دچار فروپاشی کنند. راهکاری که ما پیش‌بینی کردیم اقتصاد کشور را از این تحریم عبور دهیم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بوده است که کشور را تا حد زیادی در مقابل تکانه‌های تحریم مقاوم کند و تاب‌آوری کشور و مردم را بالا ببرد.


جهانگیری افزود: اقتصاد کشور یک کیکی است که ۵۰ میلیارد دلار از این مجموعه اقتصاد از سود سهم نفت بوده است، وقتی که نفت از آن جدا شود معنای آن این است که درحال کوچک شدن است. وقتی که کیک اقتصاد کشور کوچک می‌شود، معنای آن این است که مردمی که می‌خواهند از این کیک سالانه یک برداشتی کنند و زندگی‌شان را اداره کنند، حتماً سهم کمتری برداشت می‌کنند. وی خاطرنشان کرد: هنر اقتصاد کشور در این است که سالانه حداقل به اندازه رشد جمعیت به اضافه یک کمی بیشتر که رفاه بیشتری به مردم بدهد، بزرگ می‌شود. اگر اقتصاد کشور سالانه بتواند به این نسبت بزرگ شود، مردم هر سال احساس می‌کنند که رفاه‌شان و زندگی‌شان نسبت به استفاده‌ای که دارد، بهتر شده است.
معاون اول رئیس جمهوری اضافه کرد: وقتی که گفته می‌شود اتکا کم شود، معنای آن این نیست که کیک اقتصاد در کشور کوچک شود چرا که زندگی مردم سخت‌تر می‌شود. بنابراین باید تکیه‌گاه دیگری پیدا کنیم و مثلاً اینجا را کوچک کنیم و به جای دیگری متکی شویم.
معاون اول رئیس جمهوری بیان کرد: اگر بخواهیم درآمد نفت را کم کنیم، تنها درآمدی که آینده این کشور می‌تواند، به آن متکی شود، مغز جوانان، نخبگان و نیروهای تحصیلکرده کشور است که بسیار هم ارزشمند است. ایران از این جهت، یک فرصت استثنایی در اختیار دارد لذا ما باید قدر این موضوع را بدانیم. جهانگیری ادامه داد: ما هنوز در برخی از دستگاه‌ها، نتوانسته‌ایم این موضوع را با زبان واقعی جا بیندازیم که نیروی انسانی تحصیلکرده، زبده و نمونه کشور سرمایه‌ای است که اگر نه بهتر از نفت، بلکه حتماً بهتر از نفت برای این کشور است.
چطور وقتی می‌گوییم تحریم کردن نفت کار بدی است، کسانی که در این نیروی انسانی کشور اخلال می‌کنند، مانند کسانی هستند که نفت کشور را تحریم می‌کنند. البته به ظاهر ممکن است روی اعتقاد و اخلاص کاری را انجام می‌دهیم. معاون اول رئیس جمهوری اضافه کرد: آن چیزی مضر است که ما به جای اینکه قدر این نیرو را بدانیم، شرایطی برایش فراهم کنیم که گفته شود که ایران از جاهایی است که فرار مغزها در آن زیاد است و این موضوع در حق کشور و این ملت جفاست.