اعلام رسمی میزان مشارکت در انتخابات دوم اسفند 42/57

گروه سیاسی/ با اعلام نتایج آرای منتخبان شهر تهران، یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی هم به پایان رسید. انتخاباتی که با اعلام وزیر کشور، مشارکت مردم در آن ۲۴ میلیون و ۵۱۲ هزار و ۴۰۴ نفر بود که رقم 42.57 درصد واجدان شرایط رأی دادن را به خود اختصاص داد.
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور دیروز با پایان یافتن شمارش آرا در تمامی حوزه های انتخابیه و اعلام اسامی منتخبان مجلس یازدهم، در جمع خبرنگاران حاضر شد و آمارهای مختلفی را اعلام کرد. او با اعلام تعداد ۲۴ میلیون و ۵۱۲ هزار و ۴۰۴ نفر شرکت کننده در این انتخابات، گفت: از این رقم ۴۸ درصد بانوان و ۵۲ درصد آقایان هستند. یعنی ۴۲.۵۷ درصد میزان مشارکت در این دوره بوده است. وزیر کشور ادامه داد: این میزان مشارکت در حالی بود که ما هم ورود بیماری کرونا و هم شرایط سیاسی و مسائلی مثل سقوط هواپیما، حوادث آبان و دی را داشتیم و در این شرایط این میزان حضور و مشارکت مردم کاملاً قابل قبول است.
رحمانی فضلی این را هم گفت که برخی در رسانه‌ها و برخی افراد مسائلی مطرح کردند که با توجه به اینکه وزارت کشور میزان مشارکت را از اول صبح می دانست چرا اینها را مرتب اعلام نکرد؛ این درصورتی است که هر نوع اعلام مشارکت، باید طبق قانون فرآیند قانونی خود را طی کند و فرآیند قانونی آن این بود که حتماً باید مبتنی بر تنظیم صورتجلسه بین هیأت‌های اجرایی و هیأت نظارت و تأیید شورای نگهبان و وزارت کشور باشد. او با اشاره به مشکلاتی که ممکن است برای تنظیم صورتجلسه در ۵۵ هزار حوزه انتخابیه به وجود آید، اظهار داشت: باید هیأت‌های اجرایی و هیأت‌های نظارت، صورتجلسه را امضا می‌کردند که گاهی امضای صورتجلسه‌ها حتی به خاطر تفاوت یک نفر یا تفاوت در میزان تعرفه یا هر دلیل دیگری زمانبر می‌شد.
به گزارش  ایرنا، وزیر کشور با بیان اینکه بیش از ۵۷ میلیون  و ۹۱۸ هزار واجد شرایط در کشور شناسایی شد، گفت: این رقم در هماهنگی و توافق با ثبت احوال و مرکز آمار ایران تعیین شده است و همه این افراد کسانی هستند که در ایران زندگی می‌کنند و داخل ایران هستند.


رحمانی فضلی با بیان اینکه از نظر ما با توجه به شرایط کنونی کشور، میزان آرا و حضور و مشارکت مردم کاملاً قابل قبول است و این نشان می‌دهد مردم در هر شرایطی آمادگی لازم برای حضور و مشارکت را دارند، ابراز امیدواری کرد که نمایندگان مجلس جدید بتوانند در شرایطی که کشور نیاز به کار، تلاش، وحدت، انسجام، مقاومت و استقامت در مقابل بیگانگان را دارد به اعتماد مردم وفادار باشند. وزیر کشور تصریح کرد: امروز یا فردایی که فرمانداری‌ها، نتایج را به صورت رسمی اعلام می‌کنند، کسانی که به امر رأی گیری و مشارکت اعتراض دارند ۲ روز فرصت دارند که اعتراضشان را به هیأت‌های اجرایی بفرستند که هیأت‌های اجرایی ظرف هفت روز به آنها رسیدگی می‌کنند و بعد از آن هم، هفت روز شورای نگهبان رسیدگی می‌کند و نهایتاً صحت انتخابات را باید شورای نگهبان تأیید کند.
وزیر کشور در ادامه با تقدیر از حمایت مقام معظم رهبری تصریح کرد: مقام معظم رهبری در مواقع مختلف با دعوت و تشویق و ارائه تحلیل‌های مقتضی، مردم را برای مشارکت هدایت کردند و مردم با تکیه بر توصیه های ایشان، این حضور را عینی و واقعی کردند.
وزیر کشور، انتخابات را امن، آرام، دقیق و سالم ارزیابی کرد و با تأکید بر سلامت انتخابات گفت: این بار توانستیم بیش از ۵۵ هزار دستگاه احراز هویت داشته باشیم و تقریباً رأی تکراری یا مرده و شناسنامه تقلبی یا باطله نداشتیم و ظرف کمتر از یک دقیقه هویت افراد احراز می‌شد. او اضافه کرد: هر چند برخی از گروه‌های سیاسی به دلایلی که در تحلیل‌های خود نیز ارائه دادند، دلگیری‌ها و دلخوری‌هایی از بحث فرآیند انتخابات در مقاطع مختلف داشتند اما نهایتاً، ترغیب و تشویق و حضورشان در روز مشارکت حضور خوبی بوده است که امیدواریم فعال‌تر و پررونق‌تر و مؤثرتر باشند. رحمانی فضلی گفت: ما در لایحه جدیدی که سال قبل، از دولت به مجلس شورای اسلامی دادیم، نقش احزاب را در انتخابات خیلی پررنگ دیدیم و حتی ما در آنجا رأی‌گیری‌های لیستی را پیشنهاد کردیم و امیدوارم احزاب بتوانند در فرآیند مختلف انتخابات نقش پررنگ‌تری را ایفا کنند.
رحمانی فضلی با اشاره به درصد بیشترین و کمترین مشارکت در انتخابات در کل کشور گفت: بیشترین درصد مشارکت در استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۱ درصد بود و کمترین مشارکت هم به استان تهران با 26.2 درصد مربوط است.
رحمانی فضلی با اشاره به درصد مشارکت مردم در تهران گفت: درصد مشارکت مردم در استان تهران ۲ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۷۶۳ نفر بود که مساوی با 26.2 درصد است. در کل شهر تهران و شمیرانات نیز یک میلیون و ۸۴۱ هزار و ۸۹۱ نفر برابر با 4/25 درصد مشارکت کردند.
همچنین خبرگزاری ایسنا نوشت که رحمانی فضلی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا با وجود ورود ویروس کرونا به داخل کشور انتخابات به تعویق نیفتاد، گفت: از روزی که مشخص شد کرونا وارد کشور شده از همان روز هم به مردم اعلام شد. برخی توصیه های شاید دلسوزانه از طرف برخی افراد غیررسمی حتی در این ایام به ما صورت گرفت که حتی بهتر بود ورود کرونا اعلام نمی‌شد و انتخابات برگزار می‌شد اما آقای روحانی از ابتدا تأکید داشت که هر زمان که مشخص شد کرونا وارد شده به مردم اعلام کنید؛ چرا که به جان مردم مربوط است. حتی در مورد شهر قم هم می‌گفتند که انتخابات را در آن شهر به تعویق بیندازیم، ولی من به عنوان مسئول انتخابات نپذیرفتم چرا که تقویم انتخابات ما به گونه‌ای است که اگر انتخابات انجام نشود تشکیل مجلس بعدی به تعویق می‌افتاد که به هرحال برخلاف آنچه در مورد کرونا مطرح بود مردم قم مشارکت ۴۳ درصدی داشتند.