بخشی از اصلاح‌طلبان مردم را از حضور در انتخابات ناامید کردند

سرویس سیاسی ـدر بحبوحه جنگ روانی و رسانه‌ای گسترده آمریکا و دنباله‌های داخلی آن، انتخابات با حضور باشکوه مردم به ایستگاه آخر رسید و اصلاح‌طلبان همانطور که پیش‌بینی کرده بودند، انتخابات تهران را سی بر هیچ واگذار کردند. در حوزه‌های انتخابیه دیگر نیز اغلب به همین ترتیب، اصولگرایان پیروز انتخابات شدند. در این میان، افت‌وخیز در میزان مشارکت مردم، اگرچه امری طبیعی به‌شمار می‌آید و در انتخابات اخیر چند درصد کمتر از دوره قبل بود، اما دشمنان تابلودار نظام به سیاق فریبکاری‌های قبل، تقلا دارند این موضوع را به حساب کاهش اعتماد به انقلاب و نظام اسلامی جا بزنند. این در حالی است که مردم بصیر و شریف ایران در مراسم تشییع سردار دل‌ها و فرمانده عالیقدر مقاومت، در شهرهای مختلف حضوری خیره‌کننده و مبهوت‌گر داشتند و جهانیان را حیرت‌زده کردند. از این رو، ادعای کاهش اعتماد و ناامیدی مردم از نظام خلاف شواهد عینی است و آنچه سبب‌ساز کاهش مشارکت در انتخابات شد، عملکرد فاجعه‌بار دولت و مجلس طی سال‌های اخیر است.
افزایش ۲۲۶ درصدی قیمت مسکن در دوران دولت روحانی، ۵ برابر شدن نقدینگی و عدم هدایت آن به فعالیت‌های مولد اقتصادی، حقوق‌های نجومی، واگذاری بنگاه‌های بزرگ اقتصادی به ثمن بخس به اسم خصوصی‌سازی، رها کردن بخش مسکن، چوب حراج زدن به ذخایر طلا و ارز، تعطیلی کارخانه‌های بزرگ و بیکاری بخش قابل توجهی از کارگران، گرانی سرسام ‎آور کالاها و انفجار قیمت‌ها در بخش‌های مختلف از جمله مصائبی است که دولت اعتدال اصلاحات برای کشور و مردم به بار آورده است. مجلس نیز همراهی قابل توجهی با دولت داشته تا آنجا که تحلیلگران از آن، با عنوان ماه عسل دولت و مجلس یاد می‌کنند. نکته مهم ماجرا اینجاست که اصلاح‌طلبان و حامیان دولت، بخش مهمی از مجلس دهم را تشکیل داده و دولت نیز در قبضه اصلاح‌طلبان قرار داشت. به این ترتیب، منشا کاهش مشارکت، ناکارآمدی اصلاح‌طلبان است. طیفی که با ادراک ناکارآمدی خود و پیش‌بینی شکست در انتخابات، حتی به شبهه‌انگیزی در انتخابات و دلسرد کردن مردم از صندوق رأی نیز اقدام کرد. نکته‌ای که عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی نیز بدان‌ اشاره کرده است.
به گزارش فارس، سید افضل موسوی، طی یادداشتی تصریح کرد: «بخشی از اصلاح‌طلبان به اندازه‌ای بر طبل ناامیدی کوبیدند که مردم را از حضور در انتخابات مایوس کنند.»
حزب کارگزاران سازندگی در زمان انتخابات لیست اختصاصی خود را ارائه کرد و در نهایت هیچ یک از افراد حاضر در لیست انتخاباتی آنان از تهران رای نیاورد.


حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس و رضا روستا آزاد، رئیس‌اسبق دانشگاه صنعتی شریف نیز عامل کاهش مشارکت را عملکرد اصلاح‌طلبان دانستند.
اصلاح‌طلبان عامل کاهش مشارکت هستند
حجت‌الاسلام سلیمی در گفت‌وگو با مهر، درباره میزان مشارکت در این دوره از انتخابات و ادعای اصلاح‌طلبان مبنی بر تأثیر رد صلاحیت‌های برخی از کاندیداهای این جناح در این موضوع، اظهار داشت: دلیل اصلی کاهش مشارکت در انتخابات، کارنامه اصلاح‌طلبان است.
وی افزود: مجلس دهم، مجلسی بود که اکثر نمایندگان آن اصلاح‌طلب بودند، آنان عملکرد بسیار ضعیفی داشتند و صرفاً برنامه‌های دولت را مورد حمایت قرار می‌دادند.
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از یکسو، دولت‌های یازدهم و دوازدهم با حمایت اصلاح‌طلبان به پیروزی رسیدند و شعار آنان این بود که «در ۱۰۰ روز مشکلات را حل می‌کنیم»، اما روزبه‌روز وضعیت معیشتی مردم بدتر شد.
حجت‌الاسلام سلیمی تصریح کرد: از سوی دیگر، دولت وعده داده بود که سالانه یک میلیون شغل ایجاد می‌کند اما نه تنها به این وعده خود عمل نکرد بلکه به دلیل وضعیت اسفبار اقتصادی، بسیاری از کارخانه‌ها و مراکز تولید هم تعطیل شد؛ بر این اساس مردم از عملکرد اصلاح‌طلبان ناراضی هستند.
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی گفت: این افراد در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی، بحث شیوع ویروس کرونا را کاملاً عمدی مطرح کردند درحالی‌که پس از آنکه بحث شیوع ویروس کرونا در چین مطرح شد، همه می‌گفتیم که نباید اجازه داده شود از چین مسافر وارد کشور شود. سؤال ما این است که چه کسانی با مقاومت در برابر این مسئله باعث شدند که کرونا وارد کشور شود؟
وی اظهار داشت: روزنامه‌ها و سایت‌های آقایان اصلاح‌طلب یک روز مانده به انتخابات مردم را ترساندند که «اگر پای صندوق‌های رأی بروید، کرونا می‌گیرید» که این فضاسازی‌های منفی آنان هم در کاهش مشارکت تأثیرگذار بود.
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلبان به خوبی فهمیده بودند که در میان مردم اقبالی ندارند، به همین دلیل به دنبال آن بودند که اصل انتخابات را زیر سؤال ببرند و در نهایت هم راه به جایی نبردند.
جریان انقلابی اعتماد مردم را
 با خدمت خالصانه پاسخ دهد
رضا روستا آزاد، رئیس‌اسبق دانشگاه صنعتی شریف و فعال سیاسی اصولگرا نیز در گفت‌وگو با مهر با‌اشاره به نتیجه انتخابات دوم اسفند گفت: در بحث‌های جامعه‌شناسی تاکید می‌کنند که مجموعه مردم متعلق به طیف‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و سیاسی هستند و طبعاً این طبقه‌بندی در کشور ما نیز صادق است.
وی خاطرنشان کرد: توده مردم دیدند عملکرد جناحی که تحت عنوان اصلاح‌طلبی مدعی تغییر اوضاع بود، عملاً در امر اداره کشور حرفی برای گفتن نداشت و بسیار ضعیف عمل کرد.
روستا آزاد همچنین اظهار داشت: در چنین شرایطی برخی دلخور شدند و در انتخابات شرکت نکردند و برخی هم به این نتیجه رسیدند که شرایط فعلی ناشی از عملکرد اصلاح‌طلبان است و تصمیم گرفتند که اداره کشور را به جریان انقلابی بسپارند.
رئیس‌اسبق دانشگاه صنعتی شریف تاکید کرد: انشاءالله این جریان اجتماعی این فرصت را غنیمت بشمارد و با خدمت خالصانه اعتماد مردم را به درستی پاسخ دهد.