آماده‌باش برای زاگرس‌نشینان

[شهروند] بارش‌های بی‌وقفه، مناطق غربی و جنوب‌غربی کشور را به حال آماده‌باش درآورد. براساس پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته، شدت بارش‌ها احتمال طغیان رودخانه و سیلابی‌شدن در استان‌های لرستان، خوزستان، چهارمحال‌و‌بختیاری، کهگیلویه‌وبویراحمد، ایلام و خوزستان را افزایش داده است. به گفته منابع محلی، بارش شدید باران به‌ویژه در استان لرستان باعث بالاآمدن سطح رودخانه‌ها شده و بسیاری از ساکنان این استان، مجبور به ترک خانه‌هایشان شدند. همزمان نیروهای امدادی و دستگاه مسئول هم از آمادگی صددرصدی برای مقابله با وقوع سیل احتمالی در این منطقه خبر می‌دهند. با اینکه گفته می‌شود به هیچ‌یک از روستاها در این مناطق خسارت وارد نشده، اما از روز دوشنبه بسیاری از مناطق پرخطر روستایی در استان‌های لرستان و چهارمحال‌وبختیاری تخلیه اضطراری شده است. از خرم‌آباد هم خبر می‌رسد که برخی مسیرهای درون‌شهری و ساحلی این شهر برای پیشگیری از حوادث احتمالی مسدود شده است.
اواسط روز دوشنبه بود که تصاویر تخلیه خانه‌ها از سوی اهالی پلدختر در برخی رسانه‌ها منتشر شد. بعد از آن هم مسئولان محلی با تأیید این خبر اعلام کردند که دستور خالی‌کردن خانه‌ها  و مناطق مسکونی که در حاشیه رودخانه قرار دارند، صادر شده و مردم هم همکاری خوبی داشتند. حسن رضائیان، فرماندار پلدختر به «شهروند» می‌گوید که با توجه به خطر وقوع سیل، هشدارهای لازم به مردم داده شد و آنها خودشان برای جلوگیری از تکرار حوادث تلخ نوروز امسال خانه‌هایشان را ترک کردند. او البته تأکید کرد که همه اقدامات لازم برای جلوگیری از ورود سیل به این شهر انجام شده: «برای مقابله با حوادث احتمالی سیل تا جایی که امکان و لازم بوده، اقداماتی را انجام داده‌ایم. اسکان اضطراری، آذوقه و سایر موارد ضروری تأمین شده و در بحث آب شرب و سوخت نیز اقدامات لازم انجام شده است. درخواست بالگرد دادیم تا درصورت نیاز امدادرسانی بی‌وقفه انجام شود.» او همچنین درباره اقدامات انجام‌شده به منظور پیشگیری از تکرار وقوع سیل در این منطقه هم توضیح داد: «لایروبی نقاط حادثه‌خیز رودخانه کشکان از طرف شرکت آب‌منطقه‌ای انجام شده و بخش عمده‌ای از کار ساخت دیواره ساحلی هم به پایان رسیده، البته بخش‌هایی از آن هنوز تکمیل نیست و همین موضوع هم ما را کمی نگران کرده است.»
مدیرکل مدیریت بحران لرستان از انجام اقدامات پیش‌بینی‌شده برای کاهش خسارت‌های احتمالی ناشی از سیل خبر داد. او با اشاره به آماده‌باش کامل همه نیروهای امدادی و دستگاه‌ها در این استان، از مردم خواست که ضمن پرهیز از تردد در مسیرهای پرخطر از توقف و پارک خودرو در مسیر سیلابی هم خودداری کنند.
اما شهروندان پلدختری از این خانه به دوشی گلایه دارند. آنها که هنوز خاطره سیل گسترده نوروز98 را فراموش نکرده‌اند، برای چندمین‌بار مجبور به ترک خانه‌هایشان شدند. امیررضا جوان 29ساله اهل این شهر به «شهروند» می‌گوید: «خسته شدیم. تا دو روز باران بیاید، باید اسباب و وسایل‌مان را جمع کنیم و از خانه فرار کنیم. اگر دیوار ساحلی را کامل کرده بودند، الان مجبور به این کار نبودیم.» به گفته این پسرجوان همه ساکنان حاشیه رودخانه از ترس جانشان فرار کردند. آنهایی که اقوامی در بالادست شهر دارند، به آنها پناه برده‌اند و بعضی‌ها هم مثل او و خانواده‌اش باید به خرم‌آباد بروند: «سیل پارسال همه زندگی ما را با خودش برد. من و برادرم هردو کار می‌کنیم، اما نتوانستیم پول خرید همه آن وسایل را جور کنیم. با این وضع گرانی حتی نمی‌توانیم یک تلویزیون بخریم، حالا با این وضع دوباره مجبور شدیم خانه را رها کنیم.»


دستور تخلیه برخی روستاهای دورود هم صادر شده، اما به گفته مسئولان برخی ساکنان این مناطق حاضر نیستند که خانه‌هایشان را ترک کنند. آن‌طور که مجتبی بیرانوند، فرماندار دورود اعلام کرده ساکنان رودخانه تیره همچنان در خانه‌هایشان حضور دارند:  «هشت نقطه برای اسکان اضطراری با رعایت مسائل بهداشتی و تجهیز وسایل گرمایشی درنظر گرفته‌ایم و دوشنبه‌شب چند خانوار در این مناطق اسکان داشتند، اما بخش عمده‌ای از جمعیت این مناطق همچنان دربرابر این درخواست مقاومت می‌کنند.»
از خرم‌آباد هم خبر می‌رسد که به دنبال بارندگی‌های اخیر، این شهر هم به حالت آماده‌باش درآمده است. به گفته مدیرعامل آب‌منطقه‌ای لرستان دبی رودخانه خرم آباد از هفت متر‌مکعب در ثانیه به 140 مترمکعب درثانیه رسیده و با توجه به تداوم بارش‌ها، به ‌سرعت درحال افزایش است. دادستان عمومی و انقلاب خرم‌آباد از مسدودشدن برخی مسیرها و معابر در این شهر خبر داد و در این‌باره گفت: «از روزهای گذشته هشدارهای لازم به مردم داده شده و تمام دستگاه‌ها در حالت آماده‌باش قرار دارند. برای پیشگیری از حوادث احتمالی در سطح شهر خرم‌آباد برخی از خیابان‌های ساحلی بسته شده و برخی زیرگذرها نیز مسدود است. منازلی که کنار رودخانه قرار دارند، تمام مسائل ایمنی را رعایت کنند تا مشکلی رخ ندهد.»
برخی مناطق استان چهارمحال‌وبختیاری هم درخطر سیل قرار دارند. آن‌طور که مدیریت بحران این استان اعلام کرده است، بارندگی‌ها تا صبح چهارشنبه ادامه دارد و سطح بارش‌ها به بیش از 67میلی‌متر رسیده است. همین هم شد تا هفت روستا در منطقه کوهرنگ تخلیه اضطراری شوند. هوشنگ مصطفوی فرماندار کوهرنگ ضمن اعلام خبر گفت: «همه ساکنان این روستا از دوشنبه به مناطق از پیش تعیین‌شده امن منتقل شدند.» او اضافه کرد: «به هیچ‌کدام از این مناطق آسیبی وارد نشده و همه این اقدامات برای ارتقای ایمنی مردم این مناطق انجام شده است.» هشدار برای تهران و 45 شهر دیگر تحلیل نقشه های ماهواره ای از امکان آب‌گرفتگی و سیلابی شدن در ۴۶ شهر ایران خبر می‌دهد. براساس داده های سنجش از راه دور شدت بارش‌ها در شهرهایی مانند کوهرنگ، مسجد سلیمان، ایذه، اندیمشک و علی‌گودرز به۴۰ تا ۵۰ میلی‌متر رسیده است. به گفته یکی از فعالان این حوزه، داده های ماهواره‌ای آژانس هوایی اروپا نشان می دهد که در برخی از استان‌های کشور احتمال دارد تا 4 سانتی متر باران ببارد. یاسر عشورزاده مدیر عامل یکی از مجموعه‌های فعال در این بخش براساس اطلاعات به دست آمده  آب‌گرفتگی شدن در شهرهایی مانند مسجد سلیمان، بروجرد، نهاوند، دهلران، دورود، پلدختر، دماوند، پاکدشت، تهران، دیوان دره، فارس، فریدون شهر، آشتیان، سقز، سمنان، دره شهر، کوهدشت، گرمسار و... وجود دارد.
در همین حال پیروز حناچی شهردار تهران هم در توییتی از مردم خواست تا از تردد در اطراف مسیل‌ها و روددره‌ها اجتناب کنند. در همین رابطه مدیر کل امور خدمات شهری شهرداری تهران هم از آمادگی مناطق 22 گانه پایتخت برای مقابله با سیلابی شدن احتمالی معابر و آبراه های تهران خبر داد.